Samenwerkingsschool Meeroevers

Meeroeverslaan 312 9613 AE Meerstad

  • Schoolfoto van Samenwerkingsschool Meeroevers
  • Schoolfoto van Samenwerkingsschool Meeroevers
  • Schoolfoto van Samenwerkingsschool Meeroevers
  • Schoolfoto van Samenwerkingsschool Meeroevers
  • Schoolfoto van Samenwerkingsschool Meeroevers

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We volgen onze kinderen vanaf schooljaar 2022-2023 met het leerlingvolgsysteem van IEP. Nu toetsen we kinderen twee keer per jaar op een vast moment. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We volgen kinderen gedurende hun hele schoolloopbaan. Dit doen we door goed te kijken en in gesprek te gaan met kinderen. Onze leerkrachten krijgen daarbij een goed beeld van het welbevinden en de capaciteiten van een kind. Daarnaast gebruiken we een aantal instrumenten. 

  • We maken gebruiken van het leerlingvolgsysteem van IEP. Daarbij volgen we kinderen met een onafhankelijke toets. Op deze manier kunnen we goed kijken waar kinderen staan in hun ontwikkeling. 
  • In onze advisering maken we gebruik van de plaatsingswijzer. Hierin verwerken we vanaf groep 6 de resultaten van de IEP toetsen. Hierdoor krijg je een meer evenwichtig advies. Je volgt en indiceert de kinderen immers over meerdere jaren.
  • We werken als school met de IEP doorstroomtoets (voorheen eindtoets). Deze toets wordt vanaf schooljaar 2023-2024 begin februari afgenomen. De uitslag van deze toets wordt alleen gebruikt om een advies eventueel naar boven bij te stellen. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een school is een maatschappij op zichzelf. Alle kinderen leren om met elkaar om te gaan en hoe ze elkaar kunnen aanspreken op gedrag. We doen dat met name door de leerkrachten te laten signaleren en het te bespreken met de kinderen. Daarnaast werken we met " Sterk Werk", zijn we Talentenschool en werken we met " Rots en Water" om kinderen vanuit de positieve psychologie een stap verder te helpen in hun emotionele ontwikkeling. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Kinderen leren samenwerken
  • Kinderen spreken elkaar aan
  • Kinderen voelen zich veilig

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school is een aantal jaren geleden beoordeeld door de inspectie met een voldoende. Inmiddels is het inspectietoezicht veranderd. Eind 2020 hebben we een gesprek gevoerd met de inspectie. In dat gesprek werd vooral ingezoomd op de ontwikkelingen op schoolniveau. We mochten een aantal items aangeven en de inspectrice heeft deze onderdelen in een TEAMS bijeenkomst met ons afgepeld. We zijn als school goed bezig met de ontwikkeling van de kwaliteit en de ambities. de inspectie vroeg ons om met name bij vernieuwingsonderwerpen alle data in samenhang te bekijken. 

Terug naar boven