CBS De Rank

Blommendaal 6 4231 DC Meerkerk

  • Schoolfoto van CBS De Rank
  • Schoolfoto van CBS De Rank
  • Schoolfoto van CBS De Rank
  • Schoolfoto van CBS De Rank
  • Schoolfoto van CBS De Rank

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het weergeven van resultaten van kinderen zegt niet alles over de kwaliteit van het onderwijs. De resultaten zijn afhankelijk van een aantal factoren, zoals intelligentie en eventuele leerproblemen zoals dyslexie. Ook kunnen gezinsomstandigheden van invloed zijn. Getallen betreffende percentages van verwijzingen naar voortgezet onderwijs en het gemiddelde van de behaalde cijfers kunnen een vertekend beeld geven van de kwaliteit en zeggen niets over de door de school ‘toegevoegde waarde’ van de leerling. De opbrengsten vragen van ons altijd een nadere analyse. We willen onderzoeken of de resultaten die worden behaald passen bij de betreffende groep leerlingen. Ook gebruiken we de resultaten om te kijken waar we ons onderwijs nog kunnen versterken.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op CBS De Rank volgen we vanaf de start van hun schoolloopbaan de ontwikkeling van kinderen. In groep 1 en 2 volgen we de ontwikkeling door middel van observaties. Deze leggen we vast in de Leerlijnen Jonge Kind van Parnassys. In de groepen 3 t/m 8 maken leerlingen de methodegebonden toetsen en tweemaal per jaar de CITO- LOVS toets begrijpend lezen, rekenen en wiskunde, spelling, DMT en AVI. De resultaten van deze toetsen worden opgeslagen in Parnassys. Vanuit dit programma en vanuit de observaties van de leraar wordt een analyse gemaakt. Op basis van deze analyse stellen de leraren een groepsnotitie op waarin zij het aanbod en werkwijze voor de komende periode beschrijven. Deze groepsnotitie is een dynamisch document per blok en per les worden er bewuste keuzes door de leerkracht gemaakt en daarbij kan van het groepsplan worden afgeweken.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies voor het vervolgonderwijs is gebaseerd op de resultaten van de kinderen in de afgelopen schooljaren en de observaties van de leerkrachten. De leerkrachten van groep 7 en 8 en de IB'er bepalen met elkaar het schooladvies. 


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Rank is een Kanjerschool. Alle vaste groepsleerkrachten van CBS De Rank zijn gecertificeerde kanjertrainers. De Kanjertraining richt zich op het vergroten van de sociale vaardigheden en probleemoplossend vermogen van kinderen. Ze blijken meestal heel goed in staat om conflicten zelf op een creatieve en rechtvaardige manier op te lossen. Met Kanjertraining leren kinderen elkaar aan te spreken op concreet gewenst gedrag. Ze leren om te gaan met hun gevoelens, voor zichzelf op te komen, te luisteren naar anderen, elkaar te respecteren en conflicten op een goede manier op te lossen. We werken samen aan een veilig pedagogisch klimaat, waarin leerlingen hun eigen identiteit kunnen ontwikkelen.

De Kanjertraining is gebaseerd op de volgende regels:

  • We vertrouwen elkaar
  • We helpen elkaar
  • We werken samen
  • We hebben plezier
  • We doen mee

Binnen de school is een Kanjercoördinator opgeleid. Deze kanjercoördinator zorgt ervoor dat de Kanjertraining geborgd wordt, houdt de nieuwste ontwikkelingen in de gaten en begeleidt leerkrachten bij het geven van de kanjertraining. De kanjercoördinator is ook opgeleid als anti-pestcoördinator. De Anti-pestcoördinator weet invulling te geven aan wettelijke verplichtingen op het gebied van sociale veiligheid (Wet Veiligheid op school).

We volgen de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen met Kanvas. Twee keer per jaar worden de vragenlijsten door leerkrachten en vanaf groep 5 door leerlingen ingevuld. De resultaten hiervan worden door de leerkracht geanalyseerd. Naar aanleiding hiervan worden er kindgesprekken en oudergesprekken gehouden om te kijken welke ondersteuning er gegeven kan worden. De IB-er en kanjercoördinator kunnen de leerkracht hierbij begeleiden

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • vertrouwen
  • veiligheid
  • respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven