CBS De Rank

Blommendaal 6 4231 DC Meerkerk

  • Schoolfoto van CBS De Rank
  • Schoolfoto van CBS De Rank
  • Schoolfoto van CBS De Rank
  • Schoolfoto van CBS De Rank
  • Schoolfoto van CBS De Rank

Het team

Toelichting van de school

Het team van CBS De Rank bestaat uit groepsleerkrachten en onderwijsassistenten. De groepsleerkrachten verzorgen de lessen aan de 12 groepen. De onderwijsassistenten ondersteunen de leerkrachten in de groep en werken soms met kinderen buiten de groep. 

De leerkrachten en onderwijsassistenten werken in clusters.  We kennen op onze school drie clusters: onderbouw: groep 1 t/m 3, middenbouw: groep 4 t/m 6 en bovenbouw: groep 7 en 8. Een cluster is samen verantwoordelijk voor het onderwijs in de groepen. 

Enkele leerkrachten hebben zich gespecialiseerd in een vakgebied. We hebben op onze school een taal/leesspecialist, een rekenspecialist en een gedragsspecialist. Zij zijn om de week een dag ambulant en ondersteunen leerkrachten en leerlingen op hun vakgebied.

De intern begeleider (IB-er) is verantwoordelijk voor de aansturing van de ondersteuning als kinderen iets extra's nodig hebben.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Dikwijls is het moeilijk vervangers te vinden wanneer een leerkracht door ziekte of om een andere reden moet verzuimen. De school probeert mogelijke uitval van lessen als gevolg hiervan tot een minimum te beperken.   Wij hebben daarvoor o.a. de volgende maatregelen genomen:        

  • Veel leerkrachten werken parttime. In geval van verzuim wordt als eerste de duo-collega gevraagd om in te vallen.       
  • Binnen de vereniging TriVia is een aantal leerkrachten benoemd die gebeld kunnen worden voor vervanging.
  • Soms zal een groep worden opgedeeld over andere groepen.
  • In het uiterste geval kunnen wij de groep niet opvangen en zal de groep thuisonderwijs krijgen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Verschillen in ontwikkeling

Op de Rank werken we met moderne methodes die rekening houden met verschillen tussen kinderen. We werken met Snappet waardoor kinderen adaptief kunnen werken. Differentiatie is een vanzelfsprekendheid in de groep, zowel bij instructie als aanbod.

Er is een Dolfijngroep voor meer– en hoogbegaafde leerlingen. Daarnaast is er voor hoogbegaafde leerlingen vanuit de vereniging TriVia de Delfinogroep. De onderwijsassistenten en de vakspecialisten geven extra ondersteuning aan leerlingen die dat nodig hebben.

Voor de meer praktisch ingestelde leerlingen is er de Beverklas. Hier kunnen kinderen vanaf groep 5 een dagdeel per week leren in de praktijk.

Gedragsproblematiek

De Rank is een Kanjerschool! Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben bieden we SOVA-training en faalangsttraining.

Fysieke beperking

Op de Rank denken we in kansen. De benedenverdieping is rolstoeltoegankelijk. Kinderen met een gezichtsbeperking of gehoorbeperking zijn welkom. Wekelijks is er een fysiotherapeut op school aanwezig.

Dyslexie/Dyscalculie

Kinderen met dyslexie krijgen op De Rank extra ondersteuning. Zij werken bij de meeste vakken op een chromebook, waarbij ze gebruik kunnen maken van een voorleesfunctie. Ook maken we gebruik van de programma's Bouw en Letterster.  Wekelijks is er een dyslexiecoach op school. Kinderen met ernstige rekenproblemen kunnen m.b.v. Snappet op hun eigen niveau werken en krijgen ondersteuning door de rekenspecialist.

Logopedie

Logopedische ondersteunen is dichtbij te verkrijgen. Op de openbare school is één dag per week een logopedist aanwezig, die kinderen van beide scholen behandelt.

Schoolklimaat

Wij vinden het belangrijk dat kinderen, ouders en leerkrachten zich welkom voelen op onze school. We willen zorgen voor een veilig klimaat. Daarvoor gebruiken we de Kanjertraining en besteden we aandacht aan omgangsregels. 

Ouderbetrokkenheid

Ouders zijn altijd welkom op de Rank. Zij kennen hun kind het beste, daarom zijn ze een belangrijke gesprekspartner voor ons.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De Rank wil een school zijn waar kinderen kunnen groeien en zich ontwikkelen tot zelfstandig denkende mensen die zich bewust zijn van hun talenten. We willen ons ontwikkelen tot een school waarin de kwaliteiten en talenten van onze leerlingen en leerkrachten tot hun recht komen. Hierbij bieden wij de ondersteuning die hiervoor noodzakelijk is. Hierbij kijken we steeds naar onze mogelijkheden in de groep, met de leerkracht en wat het beste is voor het kind.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Het jonge kind van 4-7 jaar maakt een eigen ontwikkeling door, daar houden we in ons onderwijs in de groepen 1 t/m 3 rekening mee. 

We bieden een open en veilige omgeving met herkenbare regels en routines. De leerkracht biedt grenzen waarbinnen de kinderen in vrijheid kennis en ervaring kunnen opdoen. 

Spel en spelen is erg belangrijk bij ons onderwijs aan het jonge kind.  De leerkracht kijkt wat het kind nodig heeft en sluit daarbij zoveel mogelijk aan bij de ontwikkeling van het kind, maar probeert het kind ook uit te dagen om iets nieuws te ontdekken.? We creëren een rijke leef –en leeromgeving door het lokaal functioneel in te richten met hoeken en spelmateriaal dat uitdaagt tot leren.

In groep 1 en 2 werken met thema's die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Binnen deze thema's worden activiteiten aangeboden op het gebied van rekenen, taal, sociaal-emotionele ontwikkeling, wereldoriëntatie, kunstzinnige oriëntatie en digitale geletterdheid.  Vanaf groep 3 maken we meer gebruik van methodes en krijgt het schoolse leren een steeds grotere plaats. Toch vinden we het ook in groep 3 van belang dat er ruimte blijft voor spelend leren. Hiertoe bieden we gelegenheid bij het werken met thema’s en zoeken we steeds meer naar mogelijkheden om spel te gebruiken bij het verwerven van kennis en vaardigheden. 

Terug naar boven