Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Verschillen in ontwikkeling
Op de Rank werken we met moderne methodes die rekening houden met verschillen tussen kinderen. We werken met Snappet waardoor kinderen adaptief kunnen werken. Differentiatie is een vanzelfsprekendheid in de groep, zowel bij instructie als aanbod.
Er is een Dolfijngroep voor meer– en hoogbegaafde leerlingen. Daarnaast is er voor hoogbegaafde leerlingen vanuit de vereniging TriVia de Delfinogroep. De onderwijsassistenten en de vakspecialisten geven extra ondersteuning aan leerlingen die dat nodig hebben.
Voor de meer praktisch ingestelde leerlingen is er de Beverklas. Hier kunnen kinderen vanaf groep 5 een dagdeel per week leren in de praktijk.
Gedragsproblematiek
De Rank is een Kanjerschool! Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben bieden we SOVA-training en faalangsttraining.
Fysieke beperking
Op de Rank denken we in kansen. De benedenverdieping is rolstoeltoegankelijk. Kinderen met een gezichtsbeperking of gehoorbeperking zijn welkom. Wekelijks is er een fysiotherapeut op school aanwezig.
Dyslexie/Dyscalculie
Kinderen met dyslexie krijgen op De Rank extra ondersteuning. Zij werken bij de meeste vakken op een chromebook, waarbij ze gebruik kunnen maken van een voorleesfunctie. Ook maken we gebruik van de programma's Bouw en Letterster. Wekelijks is er een dyslexiecoach op school. Kinderen met ernstige rekenproblemen kunnen m.b.v. Snappet op hun eigen niveau werken en krijgen ondersteuning door de rekenspecialist.
Logopedie
Logopedische ondersteunen is dichtbij te verkrijgen. Op de openbare school is één dag per week een logopedist aanwezig, die kinderen van beide scholen behandelt.
Schoolklimaat
Wij vinden het belangrijk dat kinderen, ouders en leerkrachten zich welkom voelen op onze school. We willen zorgen voor een veilig klimaat. Daarvoor gebruiken we de Kanjertraining en besteden we aandacht aan omgangsregels.
Ouderbetrokkenheid
Ouders zijn altijd welkom op de Rank. Zij kennen hun kind het beste, daarom zijn ze een belangrijke gesprekspartner voor ons.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De Rank wil een school zijn waar kinderen kunnen groeien en zich ontwikkelen tot zelfstandig denkende mensen die zich bewust zijn van hun talenten. We willen ons ontwikkelen tot een school waarin de kwaliteiten en talenten van onze leerlingen en leerkrachten tot hun recht komen. Hierbij bieden wij de ondersteuning die hiervoor noodzakelijk is. Hierbij kijken we steeds naar onze mogelijkheden in de groep, met de leerkracht en wat het beste is voor het kind.
Het jonge kind van 4-7 jaar maakt een eigen ontwikkeling door, daar houden we in ons onderwijs in de groepen 1 t/m 3 rekening mee.
We bieden een open en veilige omgeving met herkenbare regels en routines. De leerkracht biedt grenzen waarbinnen de kinderen in vrijheid kennis en ervaring kunnen opdoen.
Spel en spelen is erg belangrijk bij ons onderwijs aan het jonge kind. De leerkracht kijkt wat het kind nodig heeft en sluit daarbij zoveel mogelijk aan bij de ontwikkeling van het kind, maar probeert het kind ook uit te dagen om iets nieuws te ontdekken.? We creëren een rijke leef –en leeromgeving door het lokaal functioneel in te richten met hoeken en spelmateriaal dat uitdaagt tot leren.
In groep 1 en 2 werken met thema's die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Binnen deze thema's worden activiteiten aangeboden op het gebied van rekenen, taal, sociaal-emotionele ontwikkeling, wereldoriëntatie, kunstzinnige oriëntatie en digitale geletterdheid. Vanaf groep 3 maken we meer gebruik van methodes en krijgt het schoolse leren een steeds grotere plaats. Toch vinden we het ook in groep 3 van belang dat er ruimte blijft voor spelend leren. Hiertoe bieden we gelegenheid bij het werken met thema’s en zoeken we steeds meer naar mogelijkheden om spel te gebruiken bij het verwerven van kennis en vaardigheden.