Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Groepssamenstelling
Jaarlijks wordt ongeveer vijf weken voor de zomervakantie de groepssamenstelling bekend gemaakt in de Nieuwsbrief. In deze Nieuwsbrief, die ook naar ouders van nieuwe leerlingen wordt verzonden, staat alle informatie over het volgende schooljaar. De groepssamenstelling wordt altijd met de grootst mogelijke zorgvuldigheid gemaakt en hierbij wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met het belang van alle leerlingen.
De leerlingen worden begeleid door groepsleerkrachten.
Extra ondersteuning wordt in principe gegeven door de groepsleerkrachten al dan niet ondersteund door de onderwijsassistent. De onderwijsassistent is vijf ochtenden per week op school aanwezig.
Alles over de ondersteuning die de Maria-Bernadette school aan leerlingen kan bieden, is te vinden in het Schoolondersteuningsprofiel van de school.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Hoofddoelen/ambities
- Intern begeleider en directeur zullen meer functioneren als tandem en ook als zodanig naar buiten treden.
- Er worden eerste stappen gezet in de transitie van intern begeleider naar kwaliteitscoördinator (KC'er), waarbij de KC’er meer coördineert en de leerkracht het voortouw neemt in de uitvoering.
- We beschikken over meer inhoudelijke kennis die kan worden ingezet voor de ondersteuning van onze leerlingen. Zo worden er dit schooljaar leerkrachten opgeleid tot specialist jonge kind, gedragsspecialist en volgt een leerkracht de opleiding motorisch leer- en gedragsspecialist. De specialisten zullen ook in de uitvoering een rol hebben in de ondersteuning van individuele leerlingen bv. door het doen van observaties, het bijwonen van OT’s, leerkrachten voorzien van tips en adviezen, etc.
- Meer duidelijkheid over wie welke taak uitvoert in de processen rondom passend onderwijs. Dit is uitgewerkt in ondersteuningskaarten.
Basisondersteuning
- Wij versterken de basisondersteuning door ons team uit te rusten met meer kennis en handvatten m.b.t. het omgaan met verschillen. In eerste instantie richten we ons vooral op de differentiatie binnen de instructie. Door de opbouw van de instructie en de aandacht voor controle van begrip signaleert een leerkracht direct welke kinderen het lesdoel wel/niet beheersen en dus in aanmerking komen voor verlengde-/verrijkte instructie.
- Bovenstaande heeft direct effect op de huidige werkwijze handelingsgericht werken. Met name de huidige vorm van onze groepsplannen zal in de toekomst een aanpassing nodig hebben zodat het meer flexibel van aard wordt.
- Leerkrachten zullen meer verantwoordelijkheid gaan dragen voor de acties die horen bij de HGW cyclus. Zij maken zelf een plan voor leerlingen en de IB’er is beschikbaar voor tips en adviezen. Hierin zijn leerkrachten pro-actief en voelen ze de ruimte om het plan zelf op te starten en uit te voeren. Op dit moment is er nog te veel sprake van afhankelijkheid van de IB'er.
- Leerkrachten komen voorbereid naar groeps- en leerlingbesprekingen, zijn pro-actief met het verzamelen van data over hun leerlingen en (deels) in staat om deze zelf te analyseren. Daarnaast zijn ze pro-actief in het contact met ouders waar dit aanvullend van belang is m.b.t. de ontwikkeling van het kind.
Extra ondersteuning
- De verwachting is dat een aantal leerlingen extra ondersteuning nodig zullen hebben waarvan we mogelijk moeten gaan concluderen dat wij niet over voldoende expertise beschikken om hen dit te bieden. In dit proces vinden we het van groot belang dat deze kinderen schoolgaand blijven en dat we er zoveel mogelijk voor kunnen zorgen dat hun ontwikkeling door de omstandigheden niet (volledig) stagneert. Mogelijk zullen we in personeel moeten investeren om dit te kunnen realiseren. (1op1 begeleiding)
Stap naar inclusiever onderwijs
- Op dit moment is er voor ons team nog niet voldoende duidelijkheid over het wel/niet verwijzen naar S(B)O en waarom. Dit gaat gepaard met een verouderde kijk op de ontwikkeling van leerlingen en de ondersteuning die daarbij hoort. Het is belangrijk om voor het team van de Maria-Bernadette duidelijke kaders te scheppen over de basisondersteuning, wat daaronder valt en welke verantwoordelijkheid daarvoor bij hen ligt. De eerste stap die wij richting inclusief onderwijs gaan zetten is inzichtelijk maken hoe breed de doelgroep voor regulier onderwijs op dit moment is.
Extra ondersteuning jonge kind
Met het leerlingvolgsysteem 'Mijn Kleutergroep' wordt de ontwikkeling van individuele leerlingen in groep 1 en 2 goed gevolgd. Door observaties en de registratie van de ontwikkelsprongen, krijgen de leerkrachten inzicht welke ontwikkeldoelen zijn behaald en waar mogelijk nog extra ondersteuning nodig is.