Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De samenstelling van de groepen wordt ieder schooljaar opnieuw bekeken. Afhankelijk van leerlingen aantallen per jaargroep wordt gekozen voor de meest optimale verdeling van de leerlingen over de groepen.
Een deel van het schooljaar 2024-2025 zal de school gehuisvest zijn in een noodlocatie in verband met verbouwing gebouw. De verwachting is dat de school in maart 2025 weer gehuisvest is in het oorspronkelijke gebouw.
Vanaf dat moment zal ook de kinderopvang en een peutergroep deel uit maken van het geheel.
In principe wordt elke dag aandacht besteed aan rekenen en taal (lezen, spelling, begrijpend lezen, taalopdrachten). Daarnaast worden gedurende de week wereldoriëntatie, creatieve vakken, gym en muziek aangeboden.
Omdat de onderwijsbehoeften van de leerlingen verschillen, maken we geen gedetailleerd urenoverzicht per vak. Het ene kind kan meer taal nodig hebben, waar de ander meer tijd besteedt aan bijvoorbeeld rekenen.
De school geeft specifieke ondersteuning voor leerlingen met een niet Nederlandstalige achtergrond. Aan de school is een regionale nieuwkomersvoorziening verbonden. Leerlingen van deze groep die in Medemblik wonen stromen in in de reguliere groepen van onze school. De expertise die aanwezig is bij de leerkrachten van de nieuwkomersgroep wordt ook ingezet in de reguliere groepen. De diversiteit van onze populatie zorgt ervoor dat we voor alle kinderen waar nodig maatwerk leveren.
Als er zorgen zijn rondom een leerling wordt dit eerst besproken met de kwaliteitscoördinator. Als er expertise nodig is van buitenaf wordt de leerling besproken in het ondersteuningsteam. Daarbij zijn maatschappelijk werk, onderzoeker en P2O (medewerkers vanuit het samenwerkingsverband) en ouders aanwezig.
Het inschakelen van een extern deskundige door ouders
Het kan voorkomen dat u als ouder het nodig vindt om een extern deskundige in te schakelen. In het belang van een goede samenwerking met u en in het belang van uw kind willen we u graag wijzen op het volgende:
Indien u zelf een psychologisch of ander onderzoek door een deskundige laat uitvoeren, zullen we deze resultaten betrekken bij onze aanpak als:
- het een gekwalificeerd onderzoeker betreft;
- hij/zij aantoonbare ervaring heeft met basisschoolleerlingen;
- er sprake is van onafhankelijk advies;
- wij als school inbreng hebben in het bepalen van de onderzoeksvraag;
- wij als school mondeling en schriftelijk worden geïnformeerd over de volledige uitslag.
Wanneer u een extern deskundige kiest die niet aan deze criteria voldoet, voelt de school zich niet verplicht om de uitkomsten van het onderzoek over te nemen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Met de inzet van de middelen van uit de subsidie basisvaardigheden die onze school ontvangt, is het mogelijk personeel, scholing en materialen in te zetten om de resultaten van de basisvaardigheden rekenen en taal te verbeteren.
Komend schooljaar vervolgen we het ingezette traject 'Close reading' met ondersteuning van een expert. Samen met haar kijken we naar wat passend is voor onze school. Er worden jaarlijks 5 cycli uitgevoerd waar bij collegiale consultatie, samenwerking en groepsbezoeken worden ingezet. Kinderen leren daarmee op een andere manier om te gaan met teksten.
M.b.t. rekenen wordt de eerder ingevoerde nieuw rekenmethode verder geïmplementeerd. Er wordt toegewerkt naar het verhogen van de schoolnorm voor de opbrengsten van rekenen.
Er is een onderwijsassistent aanwezig. Dit maakt het mogelijk het onderwijs anders te organiseren, te werken met kleine groepjes kinderen of de leerkracht de mogelijkheid te bieden extra ondersteuning te geven terwijl de assistent aanwezig is in de klas
Conform de eisen van de overheid wordt gewerkt aan een leerlijn burgerschap en leerling digitale geletterdheid.
In de loop van het schooljaar 2024-2025 zal de verbouwing van de school gerealiseerd zijn. Op dat moment zal ook kinderopvang, een peutergroep en wellicht voor- en naschoolse opvang in het gebouw gehuisvest worden. De samenwerkende partner hierin is 'Berend Botje'.
Deze partij en de school zullen samen toewerken naar een goede samenwerking en een doorgaande lijn voor de kinderen in het nieuw te vormen kindcentrum.