Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
We monitoren de tussenresultaten op diverse manieren:
- Registreren van behaalde leerdoelen (Parnassys)
- Methode onafhankelijke toetsen Leerling in Beeld (CITO)
- Observaties van de leerkracht
- Methodegebonden toetsen
Naar aanleiding van bovenstaande worden de resultaten twee maal per schooljaar geanalyseerd en besproken in het team (op groeps- en schoolniveau) en met de leerkracht en de kwaliteitscoördinator samen (op individueel leerling niveau). Uit de analyse en de bespreking zal blijken welke interventies vervolgens plaats moeten vinden.Tussentijds vinden groepsbesprekingen en ondersteuningsteam bijeenkomsten plaats waarbij externe deskundigen aanwezig zijn.
De resultaten en ontwikkeling van de leerlingen wordt bijgehouden in een rapport/portfolio. Dit blijft in ontwikkeling.
Aan het eind van groep 7 krijgen de leerlingen een indicatie van hun advies voor voortgezet onderwijs.
Dit is gebaseerd op het leerlingvolgsysteem:
- toetsen Leerling in Beeld (CITO)
- methode toetsen)
- observaties en oordeel van de leerkracht. Directie en intern begeleider zijn nauw betrokken bij het tot stand komen van dit voorlopig advies.
Het schooladvies wordt opgesteld op basis van de leerresultaten, motivatie en werkhouding van de leerling.
Het tijdspad advisering is als volgt:
• Eind groep 7: een oriënterend advies
• Januari groep 8: definitef advies
• Februari groep 8: de doorstroomtoets (sinds 2023-2024)
• Uiterlijk 24 maart groep 8: uitslag doorstroomtoets
• Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
Bij een hogere score op de doorstroomtoets dan het gegeven schooladvies zullen wij het advies heroverwegen. Dit kan betekenen dat het schooladvies opgehoogd wordt, het kan ook betekenen dat we bij het gestelde advies blijven. Een eerder gegeven advies wordt niet naar beneden bijgesteld.
Onze school heeft gekozen voor de digitale doorstroomtoets 'Route 8'. Alle gegevens bij elkaar en het functioneren in de klas worden meegenomen in het definitieve schooladvies.
In juli 2024 zijn 10 leerlingen naar het Voortgezet Onderwijs gegaan:- HAVO/VWO 4 ll.n - TL/HAVO 4 ll.n - KBL/TL 1 ll.n - 1 ll EOA
Hiermee gaat 90% naar TL of hoger, 10% naar VMBO. De resultaten zijn naar verwachting. De uitslag van de doorstroomtoets zal op termijn in dit document gepubliceerd worden door DUO - onderwijs.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, maken we gebruik van de Kanjertraining. De opbrengsten hiervan worden gemeten middels KANVAS (KANjer Volg en Advies Systeem).
De leerkrachten van De Meridiaan zijn allemaal gecertificeerd Kanjertrainer. Daarmee zijn ze in staat om de kinderen te trainen tot kanjers, voor zover ze dat al niet zijn.
Bij de Kanjertraining is een sprake van een preventieve aanpak, waarbij het gaat om twee dingen.
- Leren herkennen van gedrag en weten dat je je op verschillende manieren kunnen gedragen. Iedere vorm van gedrag lokt een reactie uit
- Groepsvorming. In een groep waarin je elkaar kent en het veilig is, zal vervelend gedrag (pestgedrag) een stuk minder voorkomen
De petjes die we gebruiken bij de Kanjertraining staan symbool voor gedrag. Het gele konijntje, de rode aap en de zwarte vogel staan voor bepaald gedrag, zowel positief als negatief. De witte Tijger staat voor het kind dat lekker in zijn vel zit en weerbaar is.
Jaarlijks wordt in de groepen 7 en 8 de sociale veiligheid gemeten met behulp van de vragenlijst uit Vensters.
In april 2019 heeft een bestuurlijke visitatie plaats gevonden. Daaropvolgend is een verificatie onderzoek geweest op De Meridiaan. De inspectie beoordeelde de school op alle 6 onderdelen voldoende. De indicatoren 'veilig pedagogisch klimaat' en 'kwaliteitscultuur' werd als goed beoordeeld. De school valt onder regulier inspectietoezicht wat inhoudt dat de inspectie in een bestuursgesprek de school (op afstand) beoordeelt.
Dit schooljaar maakt de school deel uit van een steekproef onder 200 scholen die bevraag worden over de vroegschoolse educatie.