Basisschool Witheim

Hilleshagerweg 32 6281 AE Mechelen

  • Een modern gebouw (bijna energie neutraal, BENG) met veel speelmogelijkheden
  • Samen verantwoordelijk voor de verkeersveiligheid
  • Verwerken op het werkplein

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze school heeft gekozen voor de Doorstroomtoets van CITO. De afgelopen jaren hebben we stabiele, hoge eindopbrengsten op onze school, die passend zijn bij onze verwachtingen en leerlingpopulatie. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij als school vragen van elke leerkracht om goed zicht te hebben van de ontwikkeling van de leerlingen op basis van observaties en meetmomenten (zowel methode afhankelijk als onafhankelijk). Door te werken met rijke data (reken- leesoverzichten, blokvoorbereidingen, leerlingvolgsysteem, kindkenmerken) kunnen we vroegtijdig signaleren en ons onderwijs aanpassen aan de behoeften van de groep en leerlingen. Door tijdens de les de kinderen nauw te monitoren en een check uit voeren is direct inzichtelijk of het kind een doel beheerst.

Bevindingen van tussentijdse observaties op het gebied van o.a. de sociaal emotionele ontwikkeling nemen we altijd mee! Immers gedrag en leren hebben een nauwe samenhang. 

De interne begeleider (IB-er) houdt nauwlettend alle werkzaamheden rond de extra zorg voor kinderen bij en schakelt waar nodig hulp in. Met het hele team wordt een diepteanalyse van de gegevens gemaakt en worden groepsoverzichten met de te behalen doelen, passend bij onze leerlingpopulatie, opgesteld, waarmee de leerkrachten en leerlingen dagelijks werken.    

Het leerlingvolgsysteem (LOVS) is hierbij ondersteunend voor ons. Daarnaast gebruiken we de resultaten vanuit ons LOVS om te reflecteren op de kwaliteit van ons onderwijs.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooljaar 2023-2024 waren de adviezen als volgt:

VMBO-KB/TL      4%
VMBO-TL           13%
VMBO-TL/HAVO  16%
HAVO                25%
HAVO/VWO        9%
VWO                 33%

Op basisschool Witheim besteden we veel aandacht aan het schooladvies voor het voortgezet onderwijs. In samenspraak met ouders bekijken we welke school het beste past bij iedere leerling en zijn of haar talenten. Het schooladvies is niet alleen een zaak van de leerkracht van groep 8 maar van alle betrokkenen op school, met name uit de laatste drie schooljaren.

Wanneer kunnen ouders het (voorgenomen) advies verwachten:

Het eerste, voorlopige, schooladvies ontvangen leerling en ouders midden groep 7. Ook eind groep 7 en in groep 8 wordt samen met de leerling en ouders nogmaals het voorlopig advies besproken en eventueel bijgesteld. Tijdens deze gesprekken kunnen ook mogelijke actiepunten voor de leerling besproken worden. Het definitieve schooladvies ontvangen leerling en ouders in maart, na het maken van de doorstroomtoets, in het laatste adviesgesprek met de leerkracht van groep 8. Hierna kan de leerling aangemeld worden op de VO school naar keuze.

Het schooladvies wordt gebaseerd op “harde” (cijfermatige) en “zachte” (persoonlijke) gegevens over de 8 jaren basisonderwijs heen:
- Sociaal emotionele ontwikkeling van de leerling
- Kindkenmerken zoals werkhouding, motivatie, huiswerkattitude, zelfstandigheid en concentratie
- Toetsresultaten op zowel methodeafhankelijke als methode onafhankelijke (CITO) toetsen

Doorstroomtoets

De Wet doorstroomtoetsen po is in februari 2022 aangenomen door de Eerste Kamer. Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken nu in februari een doorstroomtoets. Ze kunnen zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur. En op het voor hen best passende niveau. 

Er is 1 centrale week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies.

De stappen voor het schooladvies en de doorstroomtoets zijn als volgt:

  • Scholen melden zich tussen 1 oktober en 15 november aan voor een doorstroomtoets.
  • Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
  • Leerlingen maken tussen 27 januari en 16 februari de doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. 
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 12 mei het besluit over de toelating op de middelbare school.

Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet motiveren.

Bent u het niet eens met het schooladvies van uw kind? Of vindt u het advies niet goed onderbouwd? Geef dit dan aan en ga met school in gesprek.  Wanneer u er samen met school nog altijd niet uit komt, kunt u bij het schoolbestuur een klacht indienen. Het schoolbestuur moet zich vervolgens over die klacht laten adviseren door een onafhankelijke klachtencommissie.

Voor meer informatie over de wetgeving rondom het schooladvies zie: po-vo schooladvies

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk dat kinderen en leerkrachten met plezier naar school komen. Rust, orde, regelmaat, structuur, veiligheid, vertrouwen én uitdaging zijn voor ons belangrijke facetten om tot succeservaringen te komen. Om dit te bereiken streven we naar het creëren van een veilig, gestructureerd en aantrekkelijk klimaat. Sinds enkele schooljaren is de PBS methodiek (Positive Behavior Support) als rode lijn verweven in het onderwijsaanbod van school. Komend schooljaar wordt dit vervangen of uitgebreid met een nieuwe methode. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Onze school is in maart 2020 door de Inspectie van het Onderwijs bezocht. Er is een basisarrangement toegekend. De inspectie heeft geen aanwijzingen dat er belangrijke tekortkomingen zijn in de kwaliteit van het onderwijs. 

Terug naar boven