Basisschool Witheim

Hilleshagerweg 32 6281 AE Mechelen

  • Een modern gebouw (bijna energie neutraal, BENG) met veel speelmogelijkheden
  • Samen verantwoordelijk voor de verkeersveiligheid
  • Verwerken op het werkplein

Het team

Toelichting van de school

De inzet van de vakleerkracht geeft enerzijds een vakinhoudelijke boost en anderzijds worden de leerkrachten vrij geroosterd voor kindgesprekken en collegiale visitatie. 

We werken met externe partners:

Bewegingsonderwijs: Riskcare preventie: https://riskcarepreventie.nl/

Muziekonderwijs: In Uitvoering: https://www.inuitvoering.com/

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging is in Zuid-Limburg een steeds groter probleem. Ondanks het feit dat op clusterniveau* ook wordt samengewerkt om dit op te lossen, is bezetting van de groepen bij uitval van collega's een voortdurende zorg. Zwangerschaps- en bevallingsverlof zullen we vanaf nu zelf organiseren. Hiervoor worden regelmatig gepensioneerde collega's benaderd. 

Kortdurend ziekteverlof wordt door de ondersteuners opgevangen (2,8 FTE). Aan parttimers (leerkrachten) wordt gevraagd om extra te komen werken.

* Het cluster Heuvelland betreft de scholen: de Triangel en Bernardus (te Gulpen), Klavertje Vier (Eys), A Hermkes (Epen), Op de Top (Vijlen) en De Kleine Wereld (Vaals) en Witheim (Mechelen).


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Invulling onderwijstijd

Leerlingen van basisscholen moeten minimaal 7.520 uur les krijgen over 8 schooljaren. Leerlingen moeten in de eerste 4 schooljaren (onderbouw) ten minste 3.520 uur les krijgen. In de laatste 4 schooljaren (bovenbouw) 3.760 uur. De 240 uur die overblijven, kunnen scholen verdelen over de onderbouw en bovenbouw. Er is geen maximum aantal uren onderwijs per dag. De Inspectie van het Onderwijs (Onderwijsinspectie) let er op dat scholen voldoende uren onderwijs geven. De school bepaalt hoe het lesrooster en de pauzetijden eruit zien. De pauzes moeten een onderbreking van de schooldag zijn. Ze moeten voorkomen dat leerlingen aan 1 stuk bezig zijn met leren. De basisschool moet zorgen voor een goede verdeling van de activiteiten over de dag.

www.innovo.nl/verantwoording-verplichte-onderwijstijd.html

De leerlingen van onze school nemen deel aan alle voor hen bestemde onderwijsactiviteiten. Op verzoek van ouders/verzorgers kan een leerling worden vrijgesteld van deelname aan de gymnastieklessen op basis van een medische indicatie. In dat geval kan de school in plaats van de gymnastiekles een alternatief lesprogramma aanbieden wanneer dit organisatorisch uitvoerbaar is.

www.innovo.nl/gronden-voor-vrijstelling-onderwijsactiviteiten.html

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De verdeling van de onderwijstijd over de verschillende domeinen kan variëren. Wanneer we daartoe aanleiding zien, passen we de tijd aan omdat bv. op basis van de onderwijsresultaten tijdelijk extra tijd gestoken moet worden in technisch lezen. We informeren de ouders hierover via de Isy. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het Schoolondersteuningsprofiel wordt tweejaarlijks aangepast. De meest recente wijziging is van voorjaar 2021.

www.innovo.nl/informatie-samenwerkingsverbanden.html

Basisschool Witheim werkt in 7 (combinatie)groepen, verdeeld over 3 units, waarbij onze aandacht uitgaat naar het zorgvuldig in kaart brengen van onderwijsbehoeften, op basis waarvan een gedifferentieerde basisaanpak wordt verzorgd, met waar nodig een aanvullende ondersteuningsaanpak (waaronder ook voor meer-en hoogbegaafden). We werken op onze school met stamgroepen, waarin leerlingen bij elkaar zitten op basis van hun leeftijd. Kinderen krijgen instructie volgens het effectieve instructie model (EDI) in de eigen jaargroep, of in de jaargroep die aansluit bij hun ontwikkelingsniveau (zowel naar boven als naar beneden). Hierbij wordt de sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen strikt gevolgd. We maken gebruik van een groot werkplein en een stiltelokaal, waar kinderen zelfstandig kunnen werken wanneer ze geen instructie ontvangen. Hier laten kinderen zien dat ze de geplande weektaken zelfstandig kunnen uitvoeren. Zo kunnen we tegemoet komen aan de behoefte van ieder kind. 

We werken samen binnen het cluster Heuvelland. Binnen het cluster zijn er specialisten op alle gebieden. De verschillende expertises zijn voor alle scholen beschikbaar.

Samenwerkingsverband

SWV PO 31-04-05-06

Passend primair onderwijs in Zuid-Limburg

Schoolbesturen en hun scholen organiseren voor alle leerlingen passend onderwijs. Thuisnabij en zo inclusief mogelijk. Schoolbesturen geven samen invulling aan de zorgplicht. Het samenwerkingsverband organiseert een dekkend aanbod; voor alle leerlingen een passende plek.  

Er zijn drie samenwerkingsverbanden primair onderwijs in Zuid-Limburg:

Regio Westelijke Mijnstreek:   Beek, Beekdaelen (Schinnen), Sittard-Geleen en Stein.

Regio Maastricht-Heuvelland: Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Maastricht, Meerssen, Vaals en Valkenburg aan de Geul.

Regio Parkstad: Brunssum, Beekdaelen (Nuth en Onderbanken), Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Simpelveld en Voerendaal.

Schoolondersteuningsprofiel

Elke school heeft een schoolondersteuningsprofiel: een beschrijving van de onderwijsondersteuning die scholen aan leerlingen kunnen bieden. Het schoolondersteuningsprofiel kunt u terugvinden op de website van de school en het samenwerkingsverband. 

Onderwijsondersteuning

De onderwijsondersteuning bestaat uit 5 niveaus:

  • Ondersteuningsniveau 1:       Onderwijs in de groep
  • Ondersteuningsniveau 2:       Ondersteuning in de groep
  • Ondersteuningsniveau 3:       Ondersteuning op school met interne deskundigen
  • Ondersteuningsniveau 4:       Ondersteuning op school met externe specialisten
  • Ondersteuningsniveau 5:       Extra ondersteuning speciaal (basis)onderwijs

Alle basisscholen bieden de basisondersteuning (ondersteuningsniveau 1 tot en met 4). Dit doen zij zelf of met behulp van netwerkpartners. Bij verschil van inzicht over de inzet van onderwijsondersteuning in niveau 1 t/m 4, voorziet het samenwerkingsverband in onafhankelijk extern deskundig advies. Ondersteuningsniveau 5 is extra ondersteuning op het speciaal (basis)onderwijs. Hiervoor is een toelaatbaarheidsverklaring van het samenwerkingsverband nodig.

Gemeentelijke ondersteuning

Jeugdhulp, jeugdgezondheidszorg en schoolmaatschappelijk werk vallen onder verantwoordelijkheid en regie van de gemeenten. Als een kind thuis of op school gemeentelijke ondersteuning nodig heeft, wordt dit (in overleg met- en met toestemming van ouders) aanvullend aan de onderwijsondersteuning ingezet. Dit betreft o.a. (individuele) begeleiding, behandeling en persoonlijke verzorging in het kader van de Jeugdwet.   

Zorgondersteuning

Als een kind zorgondersteuning uit de Wet Langdurige Zorg of Zorgverzekeringswet nodig heeft, worden met ouders afspraken gemaakt over inzet en omvang tijdens schooltijd.

Knooppunt

Indien een school onvoldoende tegemoet kan komen aan de ondersteuningsbehoefte van de leerling wordt een knooppunt georganiseerd. In het knooppunt zitten kernpartners (ouders, school, jeugdarts, schoolmaatschappelijk werk, leerplicht en gemeentelijke toegang) en incidentele partners. Partners sluiten aan op maat en naar behoefte.

Aanmelding, zorgplicht en toelaatbaarheid tot speciaal (basis) onderwijs

Ouders melden hun kind schriftelijk (minimaal 10 weken voor de gewenste plaatsing) aan bij een school van voorkeur. Aanmelding betekent niet automatisch plaatsen.

Aan een verzoek tot aanmelding geeft een school gehoor. De afspraak is dat niet mondeling wordt doorverwezen. Er is geen uniform aanmeldformulier vanuit het samenwerkingsverband voorgeschreven. Besturen en scholen hanteren eigen formulieren; deze staan altijd op de website van de school.

De plaatsingstermijn start vanaf het moment dat een ouder het kind schriftelijk aanmeldt bij een school. Ouders stellen de school op de hoogte als zij weten of vermoeden dat hun kind ondersteuning nodig heeft. De school van aanmelding vraagt altijd informatie op bij de school van herkomst of de kinderopvang (bij eerste aanmelding). Deze informatie is noodzakelijk om te beoordelen of de school van aanmelding de ondersteuning kan bieden die het kind nodig heeft.  

De school beslist, binnen zes weken na schriftelijke aanmelding, of het kind kan worden toegelaten. Deze periode kan met vier weken worden verlengd. Als de school niet kan plaatsen, zoekt de school (of het schoolbestuur) een passende onderwijsplek op een andere school. Dat kan een andere basisschool zijn of een school voor speciaal (basis)onderwijs. Belangrijk daarbij is dat een goede balans wordt gevonden tussen de mogelijkheden van het kind, de wensen van ouders en de mogelijkheden van scholen. Als extra ondersteuning in het speciaal (basis)onderwijs nodig is, dan wordt een toelaatbaarheidstraject gestart via de trajectbegeleider van het samenwerkingsverband. Het samenwerkingsverband bepaalt of en voor hoelang een leerling toelaatbaar is tot het speciaal (basis)onderwijs.  

Stapt een leerling over naar een andere school, dan zorgen de betrokken scholen - in overleg met de ouders - voor een goede, soepele overgang en informatieoverdracht volgens de afspraken binnen het samenwerkingsverband.  

Informatie samenwerkingsverbanden   Voor meer informatie : zie www.passendonderwijszuid.nl    

Hier is ook de medezeggenschap in het samenwerkingsverband (OPR) opgenomen.

Samenwerkingsverband Maastricht-Heuvelland

Adres:                    Nieuw Eyckholt 290E 6419 DJ Heerlen

Directeur:               Doreen Kersemakers

Telefoon:                085 - 488 12 80

E-mail:                   info-po@swvzl.nl


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Formatief handelen, werken vanuit de doelen op het gebied van rekenen en lezen.

Voor onze volledige ambities verwijzen wij naar ons school(jaar)plan en kwaliteitsbeleid.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Er is nauw contact tussen de peuterspeelzaal en school. Naast een warme overdracht wordt er ook gekeken of het aanbod op elkaar aansluit. Er zijn regelmatig overleggen tussen de leidsters en de leerkrachten en ook tussen de directies onderling.
Indien noodzakelijk en gewenst, kan er ook met de kinderdagverblijven uit de omgeving een warme overdracht ingepland worden.

Terug naar boven