Basisschool De Hoeksteen

Homoetsestraat 38 A 4021 HH Maurik

  • De Hoeksteen is gezonde school; ieder kind heeft een eigen koeltasje voor een gezonde lunch. Daarnaast sparen we voor een goed doel.
  • Op het plein een verkeersplein om spelenderwijs de verkeersregels te oefenen.
  • In onze vitrinekast is in één oogopslag te zien wat wij belangrijk vinden bij ons op school.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Jaarlijks analyseren we de eindtoets en kijken we of de leerlingen de verwachte referentieniveaus hebben behaald. Indien daar aanleiding toe is stellen we ons onderwijs bij. In 2022-2023 hebben we een gemiddelde eindtoetsscore van 534,9 behaald. Deze score ligt om en nabij het landelijk gemiddelde. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten zijn onderdeel van het monitoren van de ontwikkeling van de leerlingen en van de kwaliteit van ons onderwijs. Aan de hand van de resultaten en observaties kunnen we het onderwijs afstemmen op de leerlingen. 

Ook worden de opbrengsten op schoolniveau geanalyseerd en wordt er bekeken of we ons onderwijsaanbod aan moeten passen of bij moeten stellen. 

De resultaten helpen ons dus om ons onderwijs te evalueren en om vast te stellen welke ondersteuningsbehoefte een kind heeft.

We gebruiken vooral de resultaten uit de volgende bronnen:

  • Toetsen uit onze lesmethodes. Hier toetsen we of de leerling de aangeboden leerdoelen beheerst.
  • Toetsen uit ons Leerlingvolgsysteem. Hier toetsen wij de vaardigheid van een leerling op taal, lezen en rekenen. De toets staat los van onze methodes. Wij gebruiken hiervoor Leerling in Beeld van CITO.   
  • Observatiesysteem Leerlijnen Parnassys in de groepen 1/2. 

Soms komt het voor dat we een leerling laten doubleren zodat het wat meer tijd krijgt zich te ontwikkelen. Hiervoor hanteren we een zorgvuldige procedure (op te vragen op school). Ouders worden nauw betrokken bij deze procedure en we streven naar een besluit in overeenstemming met de ouders. Vinden we geen overeenstemming dan neemt de school het definitieve besluit. Dit besluit is bindend. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanuit basisschool De Hoeksteen waaieren de leerlingen van groep 8 uit, naar alle kanten en naar alle soorten van vervolgonderwijs.
Wij volgen de leerlingen de eerste jaren na hun afscheid nog, door gesprekken met het VO waar zij naar toe zijn gegaan.
Wij krijgen feedback van de mentoren van het VO en merken, dat de leerlingen veelal op de juiste plaats en op het juiste niveau terecht zijn gekomen.
De feedback van het VO gebruiken wij om, daar waar het wellicht wenselijk en nodig is, te reflecteren op de totstandkoming van het schooladvies VO.
We proberen zo goed mogelijk recht te doen aan de (toekomstige) mogelijkheden van ieder individueel kind.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Hoeksteen zet de kanjertraining in om de sociale vaardigheden te trainen, maar ook om het welbevinden te toetsen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • vertrouwen
  • respect
  • positief

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het kader van een bestuursonderzoek, is er door de inspectie een schooldonderzoek gedaan.
Op 9  november 2020 is gebleken, dat de Hoeksteen op alle onderdelen voldoende scoort en dus een basisarrangement heeft.

Dit betekent, dat De Hoeksteen over vier jaar weer bezocht zal worden voor een schoolonderzoek.

Tussentijds kan de inspectie wel beslissen om een themaonderzoek te komen doen.


Terug naar boven