Basisschool De Hoeksteen

Homoetsestraat 38 A 4021 HH Maurik

  • De Hoeksteen is gezonde school; ieder kind heeft een eigen koeltasje voor een gezonde lunch. Daarnaast sparen we voor een goed doel.
  • Op het plein een verkeersplein om spelenderwijs de verkeersregels te oefenen.
  • In onze vitrinekast is in één oogopslag te zien wat wij belangrijk vinden bij ons op school.

Het team

Toelichting van de school

Het team van De Hoeksteen bestaat uit ongeveer 30 medewerkers en is een goede mix van ervaren en jonge leerkrachten.

Wij bieden modern onderwijs. Teamleden zijn betrokken en vakkundig. Zij ontwikkelen zich voortdurend, hebben een onderzoekende houding en werken veel en nauw met elkaar samen. Een belangrijke basis voor kwalitatief goed onderwijs.

Startende leerkrachten worden de eerste jaren begeleid door ervaren collega's. 

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht afwezig is, zal er een bevoegde invaller voor de groep gezocht worden. Stichting CPOB heeft een aantal vaste invallers in dienst. 

Daarnaast werken we samen met Ippon personeelsdiensten. Zij leveren gekwalificeerde invalleerkrachten voor het basisonderwijs. Zodoende lukt het vrijwel altijd een gekwalificeerde invaller voor een groep te vinden. Mocht dat niet lukken dan wordt gekeken of er gastdocenten rond een bepaald thema ingezet kunnen worden zoals theater, muziek, dans en dergelijke (de zogenoemde KEK dagen). 

Mochten er geen mensen beschikbaar zijn, dan onderzoekt de directie of er geschoven kan worden met de taken van mensen binnen de school. Of dat groepen wellicht verdeeld kunnen worden. Soms lukt het niet een goede oplossing te vinden. In het uiterste geval kan het voorkomen dat een groep kinderen thuis moet blijven. Ouders worden hier vroegtijdig over geïnformeerd. Kinderen waar thuis geen opvang voor is, kunnen wij dan op school opvangen.  

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

We hebben voor dit onderdeel geen gegevens (ontvangen).

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Hoeksteen is een grote basisschool waardoor we veel expertise in de school hebben. Verschillende leerkrachten hebben zich gespecialiseerd middels post HBO opleidingen. Zo hebben we onder meer specialisten op het gebied van gedrag, meer- en hoogbegaafdheid, taal, lezen en rekenen. 

Alle medewerkers maken deel uit van leerteams waarin we met elkaar ons onderwijs analyseren en voortdurend ontwikkelen. In de leerteams worden expertise en ervaringen met elkaar gedeeld. Zo werken we gezamenlijk voortdurend aan de kwaliteit van ons onderwijs.

Ook kunnen we gebruik maken van expertise binnen onze stichting CPOB en het samenwerkingsverband. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De verdeling van onderwijstijd in de groepen 1 en 2 verloopt niet volgens "aparte vakken". We bieden alle leerdoelen in geïntegreerde thema's en activiteiten aan. Nieuwe leerdoelen worden in instructiekringen aangeboden. daarnaast neemt spelend leren in bijvoorbeeld de hoeken een belangrijke plaats in. 

De methode Kleuterplein vormt voor het onderwijs aan groep 1 en 2 de leidraad. De observaties worden bijgehouden via het systeem Leerlijnen van Parnassys. Door observaties houden de leerkrachten van groep 1/2 bij welke 'stapjes' in deze ontwikkelingslijn de kinderen maken.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De verdeling van onderwijstijd is een gemiddelde. Op basis van analyses van onze resultaten kunnen we daar per groep wat in variëren. De ene groep heeft soms wat meer aandacht en tijd voor lezen nodig. terwijl dat in een andere groep voor rekenen geldt. 


Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij staan open voor alle leerlingen die wij de benodigde ondersteuning kunnen geven om zich optimaal te ontwikkelen. In de praktijk betekent dit dat we basisondersteuning en extra ondersteuning kunnen bieden. 

De basisondersteuning bevat alle ondersteuning die we als school zelf kunnen bieden. Dat betekent ook extra ondersteuning met behulp van een remedial teacher of een onderwijs assistent. Met de basisondersteuning behalen de kinderen de leerdoelen van hun leerjaar. 

Dat betekent niet dat alle leerlingen op dezelfde manier ondersteund worden en dezelfde leerstof aangeboden krijgen. We sluiten aan bij de ontwikkeling van het kind. De een heeft meer instructie nodig dan de ander. Ook het niveau van leerstof verschilt. We vinden het belangrijk dat alle kinderen uitgedaagd worden en blijven. 

Soms is de basisondersteuning niet toereikend. We hebben dan de mogelijkheid om gebruik te maken van aanvullende middelen uit ons samenwerkingsverband passend onderwijs. Die middelen bestaan uit extra menskracht (denk aan gespecialiseerde ondersteuners of extra inzet van onderwijsassistenten) of financiële middelen. Met behulp van deze extra ondersteuning kunnen kinderen die specifieke aandacht nodig hebben toch op de reguliere basisschool blijven. Voor kinderen in de extra ondersteuning maken we een Ontwikkelingsperspectief waarin we de haalbare doelen vastleggen. Het kan zijn dat kinderen een individueel aangepast programma krijgen. 

Het komt een enkele keer voor dat dat een kind ondersteuning nodig heeft die alleen in een gespecialiseerde omgeving geboden kan worden. Samen met de ouders zoeken we dan naar een passende onderwijsplek, bijvoorbeeld in de vorm van gespecialiseerd onderwijs.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We zetten de komende jaren vooral in op preventie. Goed onderwijs dat werkt voor onze leerlingen voorkomt leerproblemen. Het blijven ontwikkelen van leerkrachtvaardigheden is de sleutel voor goed onderwijs. 

We versterken het taalonderwijs in de onderbouw. We gaan de inhoudelijke samenwerking tussen voorschool en de vroegschool in de Brede School Maurik versterken en wisselen onderling expertise uit ten behoeve van de leerlingondersteuning. 

We ontwikkelen een lerende organisatie door het werken in professionele leergemeenschappen. Teamleden analyseren en ontwikkelen onderwijs en ondersteuning voor leerlingen en baseren zich op wetenschappelijke inzichten en aantoonbaar goede praktijken en ervaringen. We richten ons door kwalitatief heel goed onderwijs op het voorkomen van ontwikkelingsproblemen. 

We ontwikkelen medeverantwoordelijkheid bij kinderen en leren hen doelen te stellen en te reflecteren om inzicht in hun eigen leerproces te krijgen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Binnen de Brede School Maurik werkt De Hoeksteen samen met RivaKids aan preventieve zorg.
Zo wordt met de voorschoolse opvang nauw samengewerkt in een doorgaande lijn voor alle leerlingen. In samenwerking met de gemeente Buren wordt deze samenwerking versterkt. 

Regelmatig is er overleg tussen de intern begeleider van De Hoeksteen, de intern begeleider van de Boogerd (de andere basisschool binnen de Brede School) en de zorgcoördinator van RivaKids. Doel hiervan is de best mogelijke zorg en een goede doorstroom van kinderen van de voorschool (peuter) naar de vroegschool (kleuter) te bieden. 

Terug naar boven