Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
- Onze jongste kinderen zijn gegroepeerd in groepsdoorbrekende niveaugroepen 1-2.
- Wij denken in kansen en mogelijkheden. Soms gaat het niet vanzelf en is iets extra's nodig.
- De leerkrachten worden ondersteund door een remedial teacher, interne begeleider (voor de leerlingenzorg), taalcoördinator, rekencoördinator, cultuurcoördinator, stagecoördinator, coach voor het werken vanuit LeerKRACHT, onderwijsassistent, eventmanager, conciërge en administratie.
- We werken met eigentijdse materialen en methoden. Vanaf groep 1 krijgen de kinderen wekelijks digitale lessen.
- In de groepen 5 t/m 8 werken we voor taal, rekenen en spelling met Chromebooks in Snappet. We gebruiken ook Chromebooks voor thematisch onderwijs wereldoriëntatie.
- Alle leerkrachten herkennen pestgedrag en zorgen door bewuste interventies voor een goede sfeer in de groep. Daarvoor gebruiken wij in alle groepen Kanjertraining.
- In de school èn in de groepen wordt gewerkt met verbeterborden van LeerKRACHT. Op deze borden schrijven de leerlingen doelen die ze met de klas nastreven. Zo maken we samen het onderwijs elke dag een beetje beter.
Onze jongste leerlingen spelen en werken in de klas en op het leerplein.
We sluiten aan bij de belangstelling en leefwereld van de kinderen.
Kleuters spelen en werken vanuit actuele thema’s aan de verschillende ontwikkelgebieden.
De leerkrachten observeren de voortgang in ontwikkeling.
Deze noteren we in een observatie-en registratiesysteem (ParnasSys leerlijnen).
We vergelijken de voortgang t.o.v. zichzelf en leeftijdsgenootjes. Zo bieden we kleuters onderwijs op maat.
- Op De Bron bieden we een afwisselend lesprogramma op een dag.
- We houden rekening met de leeftijdsgroep van de kinderen en "hoofd-hart en handen" activiteiten wisselen elkaar af.
- In onze klassen houden we de kinderen qua onderwerpen en lesstof bij elkaar. Uit onderzoek blijkt dat dit de beste manier van werken is voor oudere kinderen.
- Voor ieder kind maken we verschil via hoeveelheid instructie, tempo en aanbod.
- De goede leerlingen krijgen extra, verdiepende en verbredende lesstof, terwijl de leerling die meer moeite heeft met de lesstof extra uitleg(tijd) krijgt. Voor (hoog)begaafde kinderen hebben we een Plusklas en werken we samen met buurschool De Springplank en het voortgezet onderwijs. Daarnaast is er een bovenschoolse plusklas.
- Twee keer per jaar nemen we, naast de methodetoetsen, CITO toetsen af om te kijken of de leerling voldoende vorderingen maakt. Elke leerling bieden we zo onderwijs op maat.
- Bij bewegingsonderwijs tellen we ook de extra buitenspeelmomenten mee, naast 2 lesuren gymnastiek van een vakdocent.
- De werkelijke uren en minuten wijken regelmatig af vanwege keuzes die gemaakt worden, passend bij de onderwijsvraag van de groep.
CBS De Bron heeft een schoolondersteuningsprofiel opgesteld en wil graag leerlingen begeleiden in het leerproces, ook wanneer dit niet helemaal volgens een gemiddelde leerlijn verloopt.
We gaan met de ouders in gesprek over de ondersteuningsbehoefte van de leerling en de hulpvraag van het kind. Aan de hand van deze gegevens kijken we welke hulp nodig is en of we deze hulp als school kunnen bieden.
Mocht dit niet zo zijn, dan gaan we samen met de ouders op zoek naar een passende onderwijsplek voor hun kind.
CBS De Bron is een basisschool waar leerlingen zoveel mogelijk in de groep door de leerkracht worden begeleid. De begeleiding bestaat uit het geven van extra uitleg, vooraf of na afloop, samen oefenen en aanpassen van het werk in instructie, tempo en moeilijkheid. Om de inbreng en betrokkenheid van de leerling bij eigen ontwikkelingsdoelen te vergroten, bespreekt de leerkracht met de leerling en ouders welke doelen de leerling wil bereiken. Hiervoor wordt een portfolio bijgehouden.
Naast begeleiding door de leerkracht kunnen leerlingen door de leerkracht worden aangemeld voor kortdurende begeleiding, individueel of in groepjes. Een remedial teacher of onderwijsassistent biedt dan dat extra steuntje in de rug.
Leerlingen uit de groepen 5 t/m 8 met specifieke ondersteuningsbehoeften op het gebied van (hoog)begaafdheid worden door de leerkracht aangemeld voor de plusklas. Wanneer blijkt dat de school handelingsverlegen is, kan een hoogbegaafde leerling door school worden aangemeld voor de bovenschoolse plusklas. Voor (hoog)begaafde leerlingen uit groep 8 bestaat ook de mogelijkheid om deel te nemen aan de talentklas van het voorgezet onderwijs.
De interne begeleider ondersteunt de leerling en leerkracht door o.a. observaties in de klas, het voeren van gesprekken, het (laten) afnemen van diagnostische toetsen of het inschakelen van externe ondersteuning.
Wanneer een leerling meer ondersteuning nodig heeft dan er op school kan worden geboden, wordt een arrangement aangevraagd. Hierbij wordt bekeken welke ondersteuning nodig is en welke doelen centraal staan. De ondersteuning en evaluatie van de doelen worden vastgelegd in een ontwikkelingsperspectief (OPP).
Soms blijkt dat een leerling leer- of gedragsproblemen, een lichamelijke-, zintuiglijke-, of verstandelijke beperking heeft waar de school ook met extra ondersteuning of een arrangement onvoldoende aan tegemoet kan komen. Voor deze leerlingen kan plaatsing op een school voor speciaal onderwijs (SO) of speciaal basisonderwijs (SBO) worden aangevraagd.
Uiteraard is er altijd overleg met ouders, voordat wij stappen ondernemen.
Voordat uw kind bij ons op school zit vormen wij ons al een beeld van wat nodig is om uw kind een goede start te geven.
We ontvangen van de voorschoolse voorziening een rapportage van bevindingen.
Daarna volgt bij ons op school eerst een periode van observeren en praten met de ouders.
Zo vormen we een eigen beeld. Via het volgen en registreren met het observatieprogramma en de leerlijnen vanuit Parnassys krijgen we informatie van het ontwikkelniveau en van de mogelijkheden.
Zo kunnen we ook de gebieden waarop de ontwikkeling nog niet zo vlot verloopt op tijd stimuleren.
De leerkrachten bespreken de ontwikkelingen regelmatig met de ouders en met de interne begeleider.
Als het nodig is wordt een kind daarna besproken in het zorgondersteuningsteam.
De extra ondersteuning wordt vastgelegd in het groepsplan en uitgevoerd in de groep door de leerkracht of onderwijsassistent.
Vanaf groep 2 meten we ieder halfjaar de ontwikkeling van lezen, taal en rekenen met toetsen.
De resultaten leggen we vanaf groep 3 naast de methodegebonden toetsen die we frequent afnemen.
We houden de sociale en emotionele ontwikkeling m.b.v. het registratieprogramma KanVAS (van Kanjertraining) in de gaten en kunnen ingrijpen wanneer dit nodig is.