CBS De Bron

Hoornweg 44 9363 EH Marum

  • Vanaf zomer 2022 zijn we gehuisvest in Kindcentrum Marelint.
  • Spelend leren en ontdekken.
  • De kinderen uit groep 1-2 krijgen gymles in het speellokaal. De kinderen van groep 3-8 gaan naar sporthal De Holten.
  • We zorgen voor structuur en veiligheid zodat kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen.
  • Op de tribunetrap houden we onze vieringen en feesten. Samen sfeervol en gezellig.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De leeropbengsten van onze leerlingen uit groep 8 zijn ruim boven de gestelde ondergrens van de inspectie. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De ontwikkeling van de kinderen volgen we via observaties, methode gebonden toetsen en methode onafhankelijke toetsen (vaak van het CITO). Door goed uit te zoeken wat kinderen beheersen en nodig hebben voor de volgende stap, sluiten we aan bij hun ‘zone van naaste ontwikkeling’.

In januari en juni toetsen we bij alle kinderen de vooruitgang. In groep 8 doen alle kinderen mee aan de IEP-toets. Deze is nodig voor ondersteuning van een goede advisering richting het voortgezet onderwijs.  

We volgen niet alleen de cognitieve vaardigheden. We willen ook graag weten hoe kinderen in sociaal en emotioneel opzicht groeien. De leerkrachten vullen digitale observatielijsten in. Vanaf groep 5 doen de leerlingen dat ook zelf. 

Vorderingen worden met de kinderen en de ouders besproken. Aan het begin van een schooljaar stellen we de ambitiedoelen voor taal, technisch lezen, begrijpend lezen en rekenen vast. Halverwege het schooljaar nemen we CITO-toetsen af.

De intern begeleider en de directeur maken met deze gegevens een schoolanalyse.

Ook worden er trendanalyses gemaakt. De resultaten worden besproken met het team. Als het nodig is, maken we verbeterplannen. Zo monitoren we de cognitieve vakken en zorgen we dat de kwaliteit op orde blijft.  

Leerkrachten van 1-2 leggen de vorderingen van de kinderen vast in het programma ParnasSys leerlijnen. We registreren de leerlijnen taal-lezen, rekenen, sociaal-emotioneel en kleine motoriek.

De leerkrachten maken verbeterplannen voor de groepen. Het eigenaarschap van de leerlingen wordt vergroot door de leerdoelgesprekken die in ieder geval 2 keer per jaar worden gehouden. In het portfolio worden hierover afspraken vastgelegd.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het motto van onze school is: CBS De Bron: optimistisch onderwijs.

We hebben veel vertrouwen in de kracht van onze leerlingen en teamleden, we denken in kansen en mogelijkheden. 

De school zet middels de Kanjerlessen preventief in op het versterken van het onderling vertrouwen en het besef dat het goed is elkaar te helpen. Binnen dat kader speelt niemand de baas, hebben we plezier met elkaar en ben je of blijf je niet zielig. 

Kinderen, ouders en leerkrachten geven in tevredenheidspeilingen aan dat ze de veilige schoolomgeving waarderen. 

Beleid
Beleid t.a.v. de fysieke veiligheid van de kinderen staat beschreven in het schoolplan. Het gaat dan vooral om brandpreventie, aantal BedrijfsHulpVerleners (BHV’ers), controle speeltoestellen, brandblussers, EHBO-dozen, registratie van incidenten, etc. Er is ook een 'meldcode vermoeden van kindermishandeling’ opgesteld. Een veilige schoolomgeving is voor kinderen, medewerkers en ouders van groot belang. Om te weten te komen of we voldoen aan alle regels, doen we regelmatig onderzoek naar de omstandigheden. Eens in de 4 jaar voeren we het ARBO-onderzoek Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI en E) uit. Daarop volgt een plan van aanpak met daarin ook het document waarin we diverse veiligheidsmaatregelen beschrijven:  Veiligheidsprotocol. De negen gecertificeerde bedrijfshulpverleners weten wat ze in geval van nood moeten doen en we oefenen ieder jaar met de kinderen het ontruimingsplan.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Elkaar vertrouwen
  • Elkaar helpen
  • Wederzijds respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie is op 29 september 2020 bij De Bron geweest voor een thema onderzoek kwaliteitsverbetering en leerlingpopulatie. Dit was een digitaal bezoek met een dossier analyse. We hebben een interessant en goed gesprek gevoerd en de inspecteur heeft hieraan geen formele conclusie verbonden of een uitslag gestuurd, maar heeft de school aangegeven goed bezig te zijn en weer verdere richting meegegeven.

In 2015 is geconcludeerd dat er een basisarrangement zichtbaar was.  In de tussenliggende jaren heeft de school zich verder ontwikkeld.

Bestuursniveau Quadraten: De inspectie heeft in 2019 het bestuur van Quadraten bezocht en schrijft hierover het volgende:

Minstens één keer in de vier jaar onderzoekt de onderwijsinspectie ieder schoolbestuur in Nederland. Het vierjaarlijks onderzoek is dit jaar uitgevoerd bij het bestuur van stichting Quadraten. We hebben onderzocht of het bestuur op zijn scholen zorgt voor onderwijs van voldoende kwaliteit en of het financieel in staat is om ook in de toekomst goed onderwijs te blijven verzorgen.

Terug naar boven