Basisschool de Lage Weide

Julianastraat 1 4921 KM Made

  • Schoolfoto van Basisschool de Lage Weide
  • Schoolfoto van Basisschool de Lage Weide
  • Schoolfoto van Basisschool de Lage Weide
  • Schoolfoto van Basisschool de Lage Weide
  • Schoolfoto van Basisschool de Lage Weide

Resultaten doorstroomtoets

Vanaf het schooljaar 2023-2024 maken alle leerlingen aan het eind van de basisschool een doorstroomtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde doorstroomtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We volgen de didactische ontwikkeling van onze leerlingen door het afnemen van toetsen. De methodegebonden toetsen geven ons een beeld van wat de kinderen beheersen van de leerstof die in de vooraf liggende periode is aangeboden. De citotoetsen geven ons een beeld van wat de leerlingen beheersen van de leerstof die tot dan toe is aangeboden. Ook de leerstof uit voorgaande jaren komt hierin terug. 

Met deze tussenresultaten geven de leerkrachten hun handelen richting. Als hierin hiaten naar voren komen, wordt hier in de periode erna extra aandacht aan besteed. Ook als uit de tussenresultaten blijkt dat de leerlingen meer uitdaging aan kunnen, past de leerkracht zijn aanbod aan. In het rapport, wat de kinderen twee keer per jaar mee krijgen, komen de  resultaten van de methodegebonden toetsen terug. 

De resultaten van de citotoetsen worden 2x per jaar met de intern begeleider besproken in de groeps-leerlingbespreking waarna actiepunten voor de groep en de individuele leerlingen worden bepaald voor de komende periode. Een overzicht van de citoresultaten wordt ook twee keer per jaar met de ouders gedeeld.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies is gebaseerd is op een breed inzicht in de ontwikkeling van de leerling. De geheleschoolloopbaan van de leerling is relevant bij de totstandkoming van het schooladvies. Wij strevenernaar het onderwijs de gehele schoolloopbaan af te stemmen op de leerbehoeften van leerlingen,veel rijke leermogelijkheden te bieden en hoge verwachtingen te hebben van de leerlingen.Daarmee bedoelen we dat we proberen iedere leerling naar zijn/haar hoogste niveau tebegeleiden.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Opvoedingsdoelen
De opvoedingsdoelen zijn geformuleerd als integrale doelen in samenhang met de onderwijsdoelen. Deze opvoedingsdoelen zijn gericht op de ontwikkeling van de persoonlijkheid en daarom gericht op autonomie, positief zelfbeeld, zelfstandigheid, exploratie, rekening houden met onderlinge verschillen, actief en gemotiveerd permanent leren en vertrouwen hebben in mensen. Wij vinden het als school belangrijk dat leerlingen de juiste vaardigheden ontwikkelen, zodat ze zichzelf kunnen redden in de maatschappij van de toekomst.

Opvoedings- en onderwijsstijl
In het onderwijsleerproces neemt de leerkracht een centrale plaats in. De leerkracht schept een sfeer van veiligheid en acceptatie, waarin effectief gewerkt kan worden. In het handelen heeft de leerkracht een grote mate van autonomie. Leerkracht en leerlingen gaan respectvol met elkaar om. Overige regels zijn daar direct of indirect van afgeleid en worden door de leerkracht in overleg met de leerlingen vastgesteld.

Sociaal Emotionele Ontwikkeling
Ouders en school werken samen voor een goede sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen zodat ze zich kunnen ontwikkelen tot zelfstandig individuen, die zich staande weten te houden in de maatschappij. Ondanks alle inzet kan het toch voorkomen dat kinderen op sommige momenten minder lekker in hun vel zitten. Zodra wij deze signalen opmerken, gaan wij in overleg met ouders en/of kind.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Betrokkenheid
  • Groei en kwaliteit
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven