Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Passend onderwijs:
Ons schoolbestuur maakt deel uit van het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Breda (Samenwerkingsverband Breda e.o.) Passend onderwijs is er voor alle leerlingen. In de praktijk gaat het vooral om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Deze ondersteuning kan nodig zijn vanwege een verstandelijke beperking, een chronische ziekte of bijvoorbeeld gedrags- of leerproblemen. Maar ook hoogbegaafdheid kan aanleiding zijn om extra ondersteuning te organiseren. De Wet Passend Onderwijs schrijft enerzijds een aantal zaken voor die het samenwerkingsverband moet regelen, anderzijds geeft de wet vrijheden om zelf beleid te maken. Om dit beleid vorm te geven hebben de scholen gezamenlijk een ondersteuningsplan opgesteld dat moet garanderen dat iedere leerling een passend onderwijsaanbod krijgt. Dit ondersteuningsplan kunt u inzien op https://www.rsvbreda.nlHeeft u vragen over passend onderwijs, wilt u advies of praten met iemand die met u meedenkt? Dan kunt u terecht bij de leerkracht van uw kind of bij het ouder- en jeugdsteunpunt van het samenwerkingsverband. Meer informatie over de ondersteuning die de school en het samenwerkingsverband aan u kan bieden is te vinden op: www.ouderjeugdsteunpuntrsvbreda.nl. De informatie bestaat met name uit veel gestelde vragen en antwoorden. U vindt er ook uitleg van begrippen en handige links. Wilt u een vraag stellen? Dan vindt u onze contactgegevens door te klikken op deze link
Zorgplicht:
Scholen zorgen er voor dat iedere leerling, die bij de school staat ingeschreven of is aangemeld en die extra ondersteuning nodig heeft, een passend onderwijsaanbod krijgt. Als de school de ondersteuning niet zelf kan bieden en aangeeft dat uw kind het beste naar een andere school kan gaan, moet de school, na overleg met u, zorgen dat er een andere school gevonden wordt die wel een passend aanbod kan doen en uw kind kan toelaten. Dit kan een andere basisschool zijn, maar ook een school voor speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs.Schoolondersteuningsprofiel (SOP):
Iedere school heeft een ondersteuningsprofiel opgesteld, waarin de school beschrijft welke ondersteuning zij kan bieden en hoe deze ondersteuning is georganiseerd. Het schoolondersteuningsprofiel speelt een rol in het toelatingsbeleid van de school en is voor ouders een informatiebron die geraadpleegd kan worden, als zij op zoek zijn naar een school voor hun kind.Verwijzingscommissies:
Binnen het nieuwe samenwerkingsverband is er een commissie voor toelaatbaarheidsverklaringen. Deze commissie bepaalt de toelaatbaarheid voor plaatsing in het speciaal (basis)onderwijs.Bij het organiseren van adequate en passende ondersteuning werken wij vanuit onze ondersteuningsstructuur met een stappenplan.
Onze ondersteuningsprocedure in een stappenplan
Onze school wil elk kind alle mogelijke kansen bieden voor een goede ontwikkeling. Dat is niet eenvoudig. Het éne kind heeft namelijk meer begeleiding en aandacht nodig dan het andere. Daarom is de ondersteuning in onze basisschool georganiseerd in een stappenplan.Stap 1: De leerkracht gaat aan de slag
Als het niet goed gaat met uw kind in de klas zal de leerkracht onderzoeken wat er aan de hand is. Dat gebeurt door te observeren en belemmeringen in de ontwikkeling te signaleren. Dit wordt vastgelegd in het basisdocument van het kind. Er vindt overleg met u plaats om tot een aanpak te komen die voor verbetering zorgt.Stap 2: De interne begeleider en collega’s helpen mee
Als de aanpak niet tot verbetering leidt, bespreekt de leerkracht de zorg om uw kind met de interne begeleider (IB’ er) van de school, en natuurlijk met u. Vaak werken ook nog andere collega’s mee. Er worden doelen bepaald en een plan van aanpak gemaakt. Dit wordt vastgelegd in het basisdocument van het kind. De leerkracht en uw kind gaan daarmee aan de slag.Stap 3: Het OT (Ondersteunings Team) van de school wordt ingeschakeld
Soms is meer expertise nodig. De leerkracht en de interne begeleider bespreken de zorg voor uw kind met specialisten die deel uitmaken van het ondersteuningsteam van de school. We nodigen ouders uit om hierbij aanwezig te zijn. Dit overleg is erop gericht om de ondersteuningsbehoeften van het kind nog beter in kaart te brengen en tot een bijstelling van het plan van aanpak te komen. Het gaat daarbij vooral om een werkwijze in de klas die tot betere resultaten kan leiden. Er komt een duidelijk advies voor de ouders en eventueel aanvullende zorg door specialisten binnen de school.Stap 4: Externe specialisten in het OT (Ondersteunings Team) adviseren
Als de ondersteuning die de school kan bieden onvoldoende is voor uw kind, vindt overleg met externe specialisten plaats. Daarvoor kunnen onder andere vertegenwoordigers van het speciaal onderwijs, maatschappelijk werk, jeugdzorg en GGD aansluiten. In dit team wordt besproken wat voor zorg uw kind nodig heeft, in welke mate, en hoe die nodige zorg geboden kan worden binnen de reguliere setting. Dit kan leiden tot nader onderzoek, en het aanbieden van extra voorzieningen in de eigen basisschool d.m.v. een onderwijsarrangement. Ook is mogelijk dat overplaatsing wordt geadviseerd naar een andere school voor basisonderwijs, naar speciaal basisonderwijs (SBO) of naar een school voor speciaal onderwijs (SO). Dit gebeurt uiteraard altijd in overleg met u.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
* Executieve functies
* Sociaal emotioneel
* Meer- en hoogbegaafdheid