Bernard Lievegoed School

Leuvenlaan 35 6229 GX Maastricht

Schoolfoto van Bernard Lievegoed School

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Resultaten zijn belangrijk. Dat staat buiten kijf. Daarvoor werken we aan de ontwikkeling van je verstand. Je leert op een vrije school wanneer je ‘vindt’ met een d of t moet schrijven. Je leert er om de tafeltjes van 1 tot 10 op te zeggen. Om werkwoorden te vervoegen en sommetjes te maken. Maar omdat het in het leven om veel meer draait dan rekenen en taal alleen, leer je op een vrijeschool veel meer dan dat. Zorgen voor elkaar, bijvoorbeeld. Of aandacht hebben voor cultuur en betrokken zijn bij de maatschappij. Want naast de ontwikkeling van je verstand, is het net zo belangrijk dat je je gevoel ontwikkelt en leert om zelfstandig bezig te zijn.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Vorderingen

Gedurende het jaar hebben leerkrachten en ouders regelmatig contact over de ontwikkeling van hun kind. De gesprekken worden bij voorkeur schriftelijk vastgelegd door de leerkracht en ondertekend door zowel ouder(s) als leerkracht. Bij de overgang van kleuterklas (groep 2) naar de eerste klas (groep 3) wordt intensief gekeken naar de schoolrijpheid van het kind. De kleuterleerkracht onderhoudt daarnaast contacten met de Intern Begeleider van onze school. Om de ontwikkeling en vorderingen zo goed mogelijk te volgen worden de kinderen middels het leerling-volgsysteem getoetst en geobserveerd. De resultaten worden om de zeven weken met de IB-er geëvalueerd.

In de maand december krijgen ouders van de kinderen van klas 1 tot en met klas 6 een overzicht van hun schoolvorderingen, de z.g. tussentijdse rapportage. Aan het einde van het schooljaar wordt een getuigschrift uitgereikt voor de ouders. Dit is een rapport waarin de leraar een beeld geeft van de totale ontwikkeling van het kind. Kwaliteiten als initiatief, kracht, werkinzet, vindingrijkheid en verantwoordelijkheidsgevoel komen hierin tot uitdrukking. Tevens wordt gekarakteriseerd hoe het kind zich de verschillende vakken heeft eigen gemaakt en wat het kan of weet. In de vorm van een tekening en een gedicht voor het kind zelf geeft de leerkracht een beeld voor het komende jaar. In de vakantie leren de kinderen het gedicht van buiten en laten dat na de vakantie op de weekdag waarop ze geboren zijn horen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij staan voor menselijkheid. Dat zichtbaar is in de wijze waarop we met kinderen en met hun ouders omgaan. Wij creëren een open en toegankelijke sfeer in een vertrouwde en veilige omgeving. Ons gebouw is met aandacht ingericht om de kinderen een prettige, natuurlijke leefwereld te bieden. Wij benaderen kinderen met eerbied en liefdevolle begrenzing. Om zo de kinderen goed te leren kennen en daardoor beter te kunnen begeleiden in hun ontwikkeling. Ons uitgangspunt is dat leerkrachten met de groep meegroeien.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Bernard Lievegoed School voldoet aan de criteria zoals deze door de Onderwijsinspectie worden gesteld.

Terug naar boven