Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
We hanteren op onze vrije school het klassensysteem. Kleuters en klassen 1 t/m 6. We werken derhalve niet met groepen 1 t/m 8
Kleuters
Er zijn 4 kleuterklassen in onze school. Als u onze kleuterklassen binnenkomt, stapt u binnen in een klas - lokaal dat lijkt op een grote huiskamer. Houten tafels en stoelen, een fornuis en een aanrecht. Daartussenin natuurlijke spelmaterialen waaraan kinderen hun fantasie en zintuigen kunnen ontwikkelen. Denk aan bijvoorbeeld stenen, schelpen, hout, mooi gekleurde zijden en flanellen doeken, bouwhekjes en natuurlijk de uitnodigende speelhoeken. Zijn de kleuters in de klas, dan treft u een heterogene leeftijdsgroep aan van 4, 5 en 6 jarigen. Met fantasie en verbeeldingskracht staat de kleuter in het leven. Via die fantasie beeldt hij uit wat hij in het dagelijkse leven tegenkomt, om zich zo de ‘wereld’ eigen te maken. De natuurlijke materialen worden in het spel omgezet tot ‘bruikbare’ objecten. Zo wordt een blok bijvoorbeeld een zuigfles waarmee de kleuter het poppenkind voedt. Later kan dit zelfde houten blok tijdens het spel worden gebruikt als bouwmateriaal. We zien dat tijdens het spel de basis wordt gelegd voor de vaardigheden die het kind later nodig heeft om aan het leerproces deel te nemen. Spelenderwijs leren de kleuters bijvoorbeeld sorteren, tellen en rubriceren. Ook de motorische vaardigheden worden tijdens dit vrije spel en het buitenspelen geoefend. De fijne motoriek in het aanbieden van handwerkactiviteiten, waaronder het maken van een weefwerkje. Daarnaast zijn er de geleide spelvormen ons ochtendspel waarin er samen wordt gespeeld en gezongen in de sfeer vaneen jaarfeest, ook zijn er geleide spelvormen rond een ambacht, een kringspel of het uitbeelden van een sprookje. Ritme en regelmaat zijn erg belangrijk voor kleuters. Hieraan ontwikkelen ze zekerheid, veiligheid en houvast. Deze facetten zien we dan ook terug in dag-,week- en jaarindeling in de kleuterklas. Op vaste dagen in de week werkt de hele groep samen aan dezelfde activiteit, zoals tekenen, schilderen, plakken, werken met bijenwas, brood bakken en euritmie. De jaarfeesten vormen de rode draad in het schooljaar. De kleuterleerkracht nodigt de ouders aan het begin van het schooljaar uit om een aantal ouderavonden bij te wonen. Dit kunnen zowel werk- als informatieavonden zijn. Daarnaast vinden er oudergesprekken plaats. De kleuterleidster nodigt de ouders/verzorgers uit voor een gesprek om over de voortgang van de ontwikkeling van zijn/haar kind te spreken. Wanneer de kleuter schoolrijp is, gaat zij/hij naar de eerste klas van de onderbouw. De kleuterleerkracht heeft uw kind, gedurende de kleuterschoolperiode, intensief waargenomen op sociaal/emotioneel gebied, cognitief gebied, op wilsgebied. Daarnaast heeft de kleuterleerkracht de motorische vaardigheden bekeken. Bestaat er twijfel dan roept zij de hulp in van de interne begeleider (IB-er) verbonden aan onze school. De IB-er zal dan een specifiek schoolrijpheidsonderzoek afnemen en mogelijke andere instanties raadplegen, te denken aan bv. verwijzing naar een antroposofische arts. Dit alles in samenspraak met ouders. Het is van groot belang om de overgang van spelen naar leren zo soepel mogelijk te laten verlopen. ‘Langer spelen om beter te leren’ titel van een boek, vrije schoolonderwijs voor jonge kinderen, door Lydia van der Meij, is een aan te raden boek. Mocht het zo zijn dat de kleuterleerkracht aan de ouders/verzorgers het advies geeft uw kind nog een extra jaar in de kleuterklas te geven, zal dit schriftelijk worden vastgelegd.
Invulling onderwijstijd obv schooltijden (Bij een tropenrooster vervallen alle lessen voor alle leerlingen na 12:45u.)
Kleuters en klas 1/2
maandag, dinsdag, donderdag:
08.45u – 11.00u hoofdonderwijs
11.00u – 11.15u pauze
11.15u – 13.00u vaklessen (waaronder oefenuur)
13.00u – 13.15u pauze
13.15u – 14.45u vaklessen
woensdag en vrijdag:
08.45u – 11.00u hoofdonderwijs
11.00u – 11.15u pauze
11.15u – 12.45u vaklessen (waaronder oefenuur)
Klas 3, 4, 5 en 6
maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag:
08.45u – 11.00u hoofdonderwijs
11.00u – 11.15u pauze
11.15u – 13.00u vaklessen (waaronder oefenuur)
13.00u – 13.15u pauze
13.15u – 14.45u vaklessen
woensdag:
08.45u – 11.00u hoofdonderwijs
11.00u – 11.15u pauze
11.15u – 12.45u vaklessen (waaronder oefenuur)
De oudergeleding van de MR heeft ingestemd met de onderwijstijden voor dit schooljaar.
Klas 1 t/m 6 We hanteren op onze vrije school het klassensysteem. Kleuters en klassen 1 t/m 6. We werken derhalve niet met groepen 1 t/m 8
Het onderwijs in de onderbouw (klas 1 t/m 6) wordt gegeven in periodes en vaklessen. ’s Morgens krijgen de kinderen z.g. periodeonderwijs. Een periode duurt meestal 4 weken. Tijdens een periode wordt één bepaald vak onderwezen om zodoende meer intensiteit en diepgang te krijgen. Vakken die in een periode worden gegeven zijn: taal, rekenen, heemkunde in de eerste klassen. In de hogere klassen komen daar aardrijkskunde, mens- en dierkunde, geschiedenis en natuurkunde bij. Na de 1ste pauze staat oefenuur op het programma voor de zaakvakken taal en rekenen. De aangeboden stof tijdens de periode wordt hier verwerkt. Na de 2de pauze volgende vaklessen. Vaklessen die bijvoorbeeld gegeven worden zijn: muziek, vormtekenen, schilderen, handwerken, gymnastiek, euritmie, vreemde talen en handvaardigheid. Op dinsdagen worden de vaklessen gegeven in de vorm van een vaklessencarrousel, waar de leerkrachten zijn/haar expertise klasdoorbrekend vormgeven. Op donderdag worden er ook baklessen gegeven. Fysieke beweging wordt binnen de didactiek van de vrijeschool als heel belangrijk gezien. In de rekenles zijn handen en voeten net zo actief als het hoofd. Het gaat erom dat de leerstof tot leven wordt gebracht. Wat tot beleving is gebracht, bezinkt in het gemoed en wordt daar verankerd. Opnemen en doen, het is een afwisselend proces. Een soort ademhaling. Er is echter ook veel oefening nodig: het leren gaat niet vanzelf, het vraagt inspanning, herhaling, oefening. Enthousiasme en structuur zijn twee noodzakelijke voorwaarden voor het onderwijs. Enthousiasme geeft iedere keer weer de impuls om nieuwe ontdekkingen te doen. Structuur is onmisbaar om routes uit te stippelen, resultaten vast te houden en zicht te houden op voortgang en ontwikkeling. Een grote rijkdom aan activiteiten en inhouden kenmerkt het vrijeschoolonderwijs in de onderbouw. Waarbij er een gezonde afwisseling in het aanspreken van hoofd, hart en handen wordt gehanteerd. Het spreekt voor zich dat het bij de verworvenheid van leerlingen om meer gaat dan cognitieve kennis en vaardigheden. Sociale competenties, motorische vaardigheden, handvaardigheid en creativiteit spelen een even grote rol.
We willen op de Bernard Lievegoedschool onze specialismen nog beter gaan inzetten. Dit onder andere door middel van het werken met specialisten. Hieraan geven we vorm in het huidig lopende traject schoolontwikkeling. Een kwalitatieve professionalisering gevolgd door het gehele team en gebaseerd op de missie en visie. Specialismen die aan bod komen zijn oa; hoogbegaafdheid, sociale emotioneel welbevinden, taal, rekenen, dyslexie.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.