Islamitische Basisschool El Habib

Silexstraat 41 6216 XB Maastricht

Schoolfoto van Islamitische Basisschool El Habib

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken en verder te verhogen volgen we de ontwikkeling van de kinderen met behulp van de toetsen van CITO. Het systeem levert waardevolle aanvullende informatie op over de leerlingen.   Het toont de ontwikkeling van een kind in een bepaalde periode.

Alle leerlingen maken 2 keer per jaar deze CITO toetsen, namelijk in januari (medio) en in juni (eind). Na de toetsweek worden alle resultaten geanalyseerd krijgen ouders per brief de toetsresultaten van hun kind(eren). Deze worden ook in het schoolrapport vermeld. De toetsen die wij gebruiken, worden afgenomen bij een grote groep leerlingen verspreid over het gehele land. Daardoor is het mogelijk de prestaties van uw kind te vergelijken met leeftijdsgenoten in ons land. De vakken rekenen, lezen en taal worden op verschillende onderdelen getoetst.

Jaarlijks worden er trendanalyses gemaakt en de resultaten hiervan met het hele team besproken. Deze analyses leiden tot verbeteracties in ons onderwijsprogramma.

Het leerlingvolgsysteem biedt ons een overzicht van leerlingen die extra hulp nodig hebben, niet alleen op leergebied, maar ook op sociaal-emotioneel gebied (het zich prettig voelen).

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

El Habib en het voortgezet onderwijs

Of het vmbo/vhbo/vwo voor uw kind haalbaar is, hangt af van de kwaliteit van de basisschool en ook van de interesse, motivatie en aanleg van het kind. Met onderwijs op maat proberen we op El Habib het maximale uit ieder kind te halen en zo ervoor te zorgen dat uw kind in de meest geschikte vorm van voortgezet onderwijs terechtkomt en op die school verder goed presteert.

Belangrijke punten bij de schoolkeuze

De schoolkeuze voor het voortgezet onderwijs is onder andere afhankelijk van de volgende onderdelen: het advies van de school en de uitslag van de doorstroomtoets.

Advies van de school

Het advies van de school is belangrijk bij een schoolkeuze. Het advies wordt gegeven door de adviescommissie. De adviescommissie bestaat uit leerkrachten van groep 8, de intern begeleider en de directeur. Ze hebben een goed inzicht in de mogelijkheden waarover een kind beschikt. Daarbij zijn niet alleen de leerprestaties belangrijk, maar ook gegevens over de belangstelling van het kind, de ‘zin’ in studeren, de wil om zich ergens voor in te zetten en de werkhouding thuis en op school. Dit advies bespreken we met u waarna u er een afschrift van krijgt. U wordt geïnformeerd over deze afspraken via het onderwijskundig rapport volgens voorschriften van het samenwerkingsverband. Voor meer informatie over de totstandkoming van het schooladvies verwijzen wij u naar bijlage 8 van onze schoolgids.

IEP-Doorstroomtoets groep 8

Het advies van de basisschool is leidend/bindend geworden bij de plaatsing van leerlingen op het VO. Er is echter wel een verplichte eindtoets voor het basisonderwijs, die wordt afgenomen in de eerste twee weken van februari. Met deze doorstroomtoets verantwoordt de school zich naar de inspectie. Er kan gekozen worden uit verschillende toetsen. Iedere school mag zelf kiezen welke toets er wordt afgenomen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op El Habib werken we met de methode "Kwink". Kwink is een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL) inclusief burgerschap en mediawijsheid. We gebruiken Klink voor groep 1 t/m 8. De sociaal emotionele ontwikkeling van de leerling wordt gevolgd en geanalyseerd. Kinderen moeten zelfvertrouwen, een positief zelfbeeld en verantwoordelijkheidsgevoel krijgen. Ze moeten ook kritisch leren denken, leren hoe ze problemen kunnen oplossen en keuzes kunnen maken. We willen ze helpen in hun ontwikkeling van positieve betrokkenheid thuis, op school, met vrienden en in de gemeenschap (actief burgerschap). Daarnaast wordt ook een gezonde leefwijze gestimuleerd.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Verantwoordelijk-heid
  • Positiviteit

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven