Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op basisschool Scharn zijn de groepen op verschillende manieren georganiseerd. Circa 420 leerlingen volgen onderwijs op onze school, verdeeld over 16 groepen. 4 heterogene groepen (groepen 1-2) en 12 homogene groepen (3 t/m 8).
De groepen worden samengesteld op basis van het aantal leerlingen en leeftijd.
De school kent op dit moment vakleerkrachten voor bewegingsonderwijs, muziek en handvaardigheid & tekenen. Naast deze vakspecialisten hebben wij ook leerkrachten die zich gespecialiseerd hebben op de volgende gebieden: interne begeleiding leerlingenzorg, taal/lezen, meerbegaafdheid, NT-2, gedrag en het jonge kind. Deze specialisten worden ingezet op hulpvraag van de leerkracht, ter advisering van het team en bij beleidsvoorbereiding.
De besteding van de onderwijstijd is vastgesteld op basis van een doorgaande leerlijn van groep 1 tot en met 8 en op basis van wettelijke regelgeving. Op grond hiervan krijgen de kinderen vanaf groep 5 meer lesuren dan in de groepen 1 t/m 4. In onderstaande tabel is de urenverdeling van een gemiddelde schoolweek weergegeven.
Elke school heeft een schoolondersteuningsprofiel: dit is een beschrijving van de voorzieningen die zijn getroffen voor leerlingen die ondersteuning nodig hebben. Het schoolondersteuningsprofiel geeft een beeld van de wijze waarop scholen het ondersteuningscontinuüm vormgeven.
In de bijlage vindt u het schoolondersteuningsprofiel van onze school.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school heeft deze ambities verwoord in de schoolgids en in haar jaarplan. Deze ambities worden elk jaar geactualiseerd.
De school werkt met MIK samen als het gaat om de doorgaande lijn van 2,5 tot 4 jaar. In samenwerking met MIK is een pedagogisch raamplan opgesteld waarin afspraken worden vastgelegd over onderlinge afstemming, doorgaande ontwikkelingslijnen, overdracht gegevens en gezamenlijke thema's. Wij werken volgens dezelfde methodiek namelijk Speelplezier. In afstemming met MIK is een +groep voor 3 jarigen gecreëerd in het schoolgebouw (naast de peuteropvang binnen het jonge kindcentrum). Leerlingen maken op natuurlijke wijze kennis met spelend leren binnen de schoolcontext.