IKC Vindingrijk

Burg. Wesselinkstraat 8 3145 SB Maassluis

Schoolfoto van IKC Vindingrijk

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Iedere school worstelt wel eens met het probleem van leerkrachten die door ziekte gedurende een bepaalde periode hun werk op school niet kunnen doen. Onmiddellijk na de ziekmelding gaat de directie aan de slag om vervanging te vinden. Mocht het echt niet lukken om vervanging te regelen, dan worden de kinderen als het mogelijk is over de overige groepen verdeeld. Als we de kinderen echt niet kunnen opvangen, mogen ze thuis blijven. U wordt hier altijd vooraf over geïnformeerd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Vanaf dit schooljaar zullen de stamgroepen in de onderbouw bestaan uit kinderen uit leerjaar 1, 2 en 3.  

Waarom leerjaar 3 bij leerjaar 1 & 2?
Wij vinden spel en beweging belangrijk. Door spel en beweging leren kinderen effectief en met plezier, wat juist in leerjaar 3 heel belangrijk is. Wij hebben eerder gemerkt dat grote kringen veel minder effectief zijn dan kleine kringen. Tijdens een kleine kring tonen kinderen meer betrokkenheid en nemen ze meer op, omdat je beter kunt aansluiten op hun leerbehoeften.  

Onderzoeken wijzen uit dat kinderen eigenlijk pas vanaf zeven jaar toe zijn aan het schoolse leren en in vele gevallen zelfs nog veel later. Kinderen die van leerjaar 2 naar leerjaar 3 gaan, zijn vaak nog maar 6 jaar. Kinderen van leerjaar 3 hebben dus veel meer baat bij spelend leren dat goed aansluit bij leerjaar 1 en 2. 

Jongere en oudere kinderen kunnen veel leren van en met elkaar en zich samen ontwikkelen. In de onderbouw unit heeft een kind altijd een keer een jongste, een middelste en een oudste rol. 

Hoe ziet zo’n dag in de onderbouw eruit? 
De kinderen komen in de ochtend binnen en starten met een vrije inloop. Zij mogen zelf kiezen wat zij gaan doen onder begeleiding van de leerkrachten. Hierna starten alle stamgroepen in de kring en openen zij de dag. De rest van de dag is een afwisseling tussen werkperiodes, instructies, buitenspel, gezamenlijke activiteiten in de stamgroep, gym en eten en drinken. 

Tijdens de werkperiodes zijn alle kinderen groepsdoorbroken aan het werk en worden er door verschillende leerkrachten kleine kringen gegeven, gekoppeld aan de SLO-doelen en ondersteund met methodes. In deze kring zitten kinderen uit verschillende stamgroepen die ongeveer op hetzelfde niveau zitten en kunnen andere kinderen aansluiten die aan het spelen/werken zijn. 

De kleine kringen van alle leerjaren zitten altijd vol spel en beweging. Alles om het leren met het hele lichaam te stimuleren. Wanneer de kleine kring klaar is, zullen deze kinderen verder gaan met de verwerking. Dit kan in een spelhoek, op een werkblad (voor leerjaar 3) of met andere materialen. De verwerking wordt bijgehouden in een weektaak, zodat de kinderen leren plannen en de leerkracht overzicht heeft in hoe de kinderen zelfstandig werken. 

In de unit zijn verschillende ruimtes waar kinderen zich ontwikkelen. Er is een rijke rekenruimte, een taalruimte, een instructielokaal, een stilteplek, een bouwplein, een atelier, een rustgevende ruimte, een spelruimte met verschillende hoeken en is er voor iedere stamgroep een vaste kring waar de gezamenlijke activiteiten plaats vinden. 

De juffen wisselen de kleine kringen af met observeren en ‘meespelen’ om het leren te bevorderen. Deze observaties worden wekelijks in een teamoverleg besproken. We streven ernaar om elke dag een onderwijsassistent te hebben in de bouw voor ondersteuning. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de midden- en bovenbouw (groep 4 t/m 8) werken de kinderen met een weektaak. Hierin staat per dag beschreven wat zij moeten maken. Zij kunnen hierop ook zien bij welke instructies zij aan moeten of kunnen sluiten. Zij kunnen, daar waar het kind het aankan, zelf bepalen met welk vak zij willen beginnen en op welke plek zij dit maken. De leerkracht en/of een onderwijsassistent loopt rond om de kinderen te helpen en korte leergesprekjes te voeren. Wij willen kinderen op deze manier meer eigenaar laten worden van hun eigen leerproces. Alle kinderen werken hierbij op een Chromebook van Snappet.

Het werken met Snappet
Het doel van Snappet is om de kwaliteit van het basisonderwijs te verbeteren. Door een Chromebook met benodigd lesmateriaal beschikbaar te stellen voor ieder kind, wordt op eigentijdse wijze onderwijs gegeven. Deze Chromebook dient als interactieve (slimme) vervanging voor de huidige (werk-)boeken en sluit aan op onze lesmethoden. De kinderen verwerken hierop de lesstof van de vakken rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen.

De leerkrachten geven de gewone lesinstructie met behulp van het digibord. De opdrachten maakt het kind echter via de eigen tablet en niet meer in een schrift. Het voordeel is dat de kinderen direct feedback krijgen op de gemaakte opgave. Het kind ziet daardoor meteen of hij/zij de opgave goed heeft gedaan. Is het fout? Dan kan het kind de opdracht direct verbeteren.

De leerkracht kan via de computer live meekijken op het zogenoemde ‘dashboard’ om te zien hoe de opdrachten worden gemaakt door de kinderen. Ook kan de leerkracht zien hoever het kind is gevorderd met de lesstof. Stel dat er een bepaalde opdracht door veel leerlingen fout wordt gemaakt, dan kan de leerkracht de opdracht nogmaals uitleggen. Als de kinderen klaar zijn met de opdrachten kunnen ze aan ‘doelen’ gaan werken. Per jaar zijn er leerdoelen opgesteld m.b.t. wat een kind moet kunnen. De leerkracht zet voor ieder kind afzonderlijk extra werk klaar. Als de leerling de opdracht goed maakt, is de volgende opdracht iets moeilijker. Als een leerling het fout heeft, wordt de volgende opdracht makkelijker. Zo werkt iedereen op zijn niveau en blijft ieder kind gemotiveerd om verder te gaan met oefenen (en dus met de leerdoelen). Niet onbelangrijk: de snelle leerlingen kunnen zelfstandig aan hun doelen werken en worden uitgedaagd, doordat ze steeds iets moeilijkere opgaven krijgen.

IPC
Naast de basisvakken, wordt er op twee middagen in de week thematisch gewerkt met IPC gewerkt. IPC is een onderwijsprogramma voor de zaakvakken en de creatieve vakken, waarbij effectief leren centraal staat. De kinderen werken doelgericht aan vaardigheden, kennis en inzicht. Daarnaast werken de kinderen aan zelfvertrouwen, begrip, het ontdekken van eigen talenten en is er aandacht voor internationale ontwikkelingen en andere culturen. Het kind als wereldburger staat centraal.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Leren en ontwikkeling 

Bij leren en ontwikkeling gaat het om kenmerken van de leerling die de ontwikkeling en het leren bemoeilijken en die niet hoofdzakelijk toe te schrijven zijn aan de andere vier domeinen. Te denken valt aan leer- en ontwikkelingsmoeilijkheden c.q. stoornissen, zoals bijvoorbeeld dyslexie.

Op IKC Vindingrijk geloven wij niet in het gemiddelde kind. Wij zijn competent om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van leerlingen met leer- en ontwikkelingsmoeilijkheden. Wij zijn met name competent in het zorgen voor een goede relatie en welbevinden bij de leerling. We kunnen differentiëren op niveau, tempo en hoeveelheid. De leerkrachten worden bij specifieke onderwijsbehoeften van kinderen ondersteund door de intern begeleider. We houden driehoeksgesprekken om onderwijsbehoeften van kinderen binnen dit domein te verhelderen. We hebben een goede structuur van leerlingen volgen en vroegtijdig signaleren

Sociaal-emotioneel / gedrag
Bij sociaal-emotioneel / gedrag gaat het over gedrag van de leerling dat ervoor zorgt dat de leerprocessen belemmerd worden. De gedragsmoeilijkheden/ stoornissen zorgen er in meer of mindere mate voor dat de leerling niet optimaal aan de leerprocessen kan deelnemen. 

Wij kunnen als school tegemoet komen aan de onderwijsbehoeften van kinderen met sociaal-emotionele en gedragsproblemen. Wel is het afhankelijk van de mate van het gedragsprobleem. Dit heeft te maken met het onvoldoende kunnen bieden van veiligheid bij kinderen en het garanderen van ontwikkeling, wanneer een gedragsprobleem de overhand heeft. De veiligheid en het zich veilig voelen van de andere kinderen heeft prioriteit. Er wordt schoolbreed gewerkt met HiRO. We bieden structuur m.b.v. door de hele school geldende regels. We houden kindgesprekken en kleine groepsgesprekken. Ook bespreken we met ouders de onderwijsbehoeften van hun kinderen. We werken vanuit een positieve houding, waarbij we het kind accepteren en het gewenste gedrag benoemen. Er wordt oplossingsgericht gewerkt. We kunnen kinderen met hulp van samenwerkingsverband en schoolmaatschappelijk werk passend onderwijs bieden met betrekking tot dit domein. 

Werkhouding
Bij werkhouding gaat het over moeilijkheden met de vaardigheden van de leerling om aandachtig en betrokken aan de leerprocessen deel te nemen. De oorzaken hiervan zijn uiteraard divers. We kunnen in de meeste gevallen tegemoet komen aan de onderwijsbehoeften van kinderen met werkhoudingsproblemen. Dit doen we door:

  • Leerstof hoeveelheid overzichtelijk maken en hoeveelheid aanpassen  
  • Leerstof niveau aanpassen 
  • Regelmaat en voorspelbare onderwijssituaties te creëren. 
  • Materiaal te gebruiken: wiebelkussen, koptelefoons, tussenschotten, timetimer  
  • Kinderen zoveel mogelijk inbreng geven 
  • Samen met ouders in gesprek gaan

Wanneer kinderen ernstige werkhoudingsproblemen hebben, kunnen wij als school niet een goede ontwikkeling op didactisch gebied te garanderen.
Met behulp van groepsoverzichten dragen we de kinderen aan elkaar over en hebben we meer zicht op de onderwijsbehoeften van de kinderen. Met de deskundigheid en de observaties van de gezinsspecialist, CJG en het samenwerkingsverband proberen wij tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van deze leerlingen.  

Thuissituatie 
Bij de thuissituatie gaat het om belemmeringen in de thuissituatie. De omstandigheden belasten de leerling zodanig dat speciale onderwijsbehoeften ontstaan om de leerprocessen op gang te brengen en te houden.  

Bij ons op school kunnen wij goed tegemoet komen aan de onderwijsbehoeften van kinderen in een moeilijke thuissituatie. We zijn hierbij ruim voldoende in staat om veiligheid te bieden aan deze doelgroep. Wij bieden passend onderwijs door regelmatig met ouders en kinderen oplossingsgericht in gesprek te gaan. We kunnen d.m.v. huisbezoeken informatie krijgen waardoor we beter begrijpen wat het kind nodig heeft en maken in sommige gevallen bijvoorbeeld gebruik van een heen- en weerschrift. Wij accepteren onze leerlingen onvoorwaardelijk en geven hen het vertrouwen wat nodig is om zich te ontwikkelen. We hebben regelmatig contact met Jeugdzorg, GS, CJG en het samenwerkingsverband om een ‘vinger aan de pols te houden’.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op IKC Vindingrijk werken wij met de methode HiRO op sociaal emotioneel gebied. 

Een kind leert het beste binnen een veilig pedagogisch klimaat, met positieve groepsvorming en plezier. De HiRO lesmethode draagt bij aan deze voorwaarden, zodat elk kind in staat is om te leren. HiRO is een jaarprogramma binnen een digitale leeromgeving, dat in de klas gebruikt wordt. Fysieke oefeningen spelen een grote rol, met daarbij judolessen. Dit beide zorgt voor de basis van sociale vaardigheden waar kinderen hun leven lang de vruchten van plukken.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De VVE is een landelijk project, waaraan Maassluis ook deelneemt. VVE staat voor voor- en vroegschoolse educatie. De voorschool is voor kinderen van 2 en 3 jaar, de vroegschool voor kinderen 4 en 5 jaar. Dit project is ten behoeve van kinderen met een taalachterstand. Er wordt een gericht taalstimuleringsprogramma aangeboden bij de start op de peuterspeelzaal. In onze kleutergroepen wordt de VVE voortgezet. Dit gebeurt aan de hand van verschillende thema’s, die aansluiten bij de belevingswereld van het kind. Daarnaast maken wij gebruik van de methode Logo3000 en werken wij projecten van Stichting Aanzet. Verder werkt onze school rondom de VVE nauw samen met kinderopvang, zodat wij een goede doorgaande lijn kunnen waarborgen.

Terug naar boven