Basisschool De Violier

Kennedyplein 60 5993 BT Maasbree

  • Schoolfoto van Basisschool De Violier
  • Schoolfoto van Basisschool De Violier
  • Schoolfoto van Basisschool De Violier
  • Schoolfoto van Basisschool De Violier
  • Schoolfoto van Basisschool De Violier

Het team

Toelichting van de school

Het onderwijsproces wordt gestuurd en begeleid door leerkrachten die werken vanuit liefde voor hun vak. Zij werken vanuit hun hart, zijn verbindend en vooruitstrevend in het realiseren van eigentijds onderwijs. Zij worden ondersteund en begeleid door drie teamleiders die samen met de directeur het managementteam van De Violier vormen. Naast groepsleerkrachten verbonden aan een groep, werken op De Violier plein- leerkrachten die groepsoverstijgend bijdragen aan het onderwijs. Verder maken een vakleerkracht gymnastiek, vakleerkracht muziek, onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuner en ondersteunend personeel; administratief medewerker, conciërge en interieurverzorgers deel uit van het team.

Opleiden in school
De Violier zal ook dit jaar weer studenten in verschillende groepen hebben. Dit zijn studenten van verschillende PABO’s en MBO onderwijsinstellingen, zoals De Kempel, Fontys (evt. deeltijd) en Gilde. Alle studenten werken intensief samen met de groepsleerkracht en worden gecoacht door leerkrachten van de Violier.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Door de krapte op de arbeidsmarkt is het vinden van geschikte vervangers en personeel een steeds groter probleem. Het kan voorkomen dat wij geen vervanger kunnen vinden. We worden dan geconfronteerd met het feit dat we gedwongen worden ouders te vragen hun kind een dag thuis te houden. We vinden dat we de kinderen maar hooguit één dag kunnen opvangen in andere groepen. Daarna komt het onderwijs van meerdere groepen in de knel.

We hanteren binnen de scholen van Kerobei het volgende protocol:

1. Eerst wordt een vervanger gezocht binnen school of het cluster van samenwerkende scholen.
2. Zijn er ook binnen de school of het cluster geen verantwoorde oplossingen, dan worden de kinderen een dag opgevangen binnen de school.
3. Is te voorzien dat we de volgende dag geen oplossing hebben, dan hebben de kinderen van de betrokken groep die dag geen school.
4. Wij delen dit tenminste de dag voorafgaand aan de ouders van die kinderen schriftelijk mee.
5. Duurt dit probleem meerdere dagen, dan hebben telkens andere groepen kinderen geen school. 

Dit protocol wordt gezien als een noodoplossing. Ook wij vinden de personeelssituatie (krapte) in het onderwijs een groot probleem, zowel voor de kinderen als voor de leerkrachten.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

We hebben voor dit onderdeel geen gegevens (ontvangen).

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Schoolorganisatie

De Violier bestaat uit 2 leer- leefgemeenschappen aangeduid als pleinen. Binnen een plein hebben kinderen van verschillende leeftijden de mogelijkheid elkaar op een natuurlijke manier te ontmoeten. De leer-/leefgemeenschappen vormen een veilige en vertrouwde omgeving. Als team kunnen we door deze samenstelling doorgaande lijnen en de verbindingen tussen de groepen 1 t/m 8 verder uitbouwen. Bij elk plein hoort een professioneel team van medewerkers. Het leren van en met elkaar is daarbij voor medewerkers en voor kinderen uitgangspunt. We willen dat de samenwerking tussen professionals op een plein optimaal recht doet aan de ontwikkeling van kinderen. De inrichting en organisatie wordt in de basis gekenmerkt door het leerstofjaarklassensysteem. Op de pleinen brengen we kinderen in contact met diverse leeftijden.

De samenwerking op de pleinen, waarbij kinderen van diverse leerjaren elkaar ontmoeten op het plein of door op bepaalde momenten mee te doen in een ander leerjaar, laat alle kinderen profiteren van rijke contexten die passen bij het leren en de sociaal emotionele ontwikkeling van ieder kind. Kinderen worden doelbewust door leerkrachten en vanuit eigen interesse met deze rijke contexten verbonden om hun ontwikkeling te stimuleren.

Vanaf schooljaar 22-23 werken er naast groepsleerkrachten, verbonden aan de individuele groepen, op ieder plein ook leerkrachten en onderwijsassistenten die we breed kunnen inzetten. Zij kunnen bijvoorbeeld werken met extra instructie groepen of individuele instructies verzorgen. Ook kunnen zij kinderen begeleiden tijdens het zelfstandig werken waardoor de groepsleerkracht ruimte krijgt om (groepjes) kinderen te begeleiden of om gesprekken met kinderen te hebben.




Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Jonge kleuters hebben veel behoefte aan herkenbaarheid en veiligheid. Door de intensieve samenwerking met Hoera op het peuter/kleuterplein kunnen we aansluiten bij de ontwikkelfase waarin de peuter/kleuter zit bij start op school. Aansluiten bij de ontwikkelingsfase waarin het kind op dat moment is, stopt natuurlijk niet wanneer kleuters ouder worden. Soms heeft een kleuter al veel interesse voor letters, lezen en cijfers en neemt de behoefte aan spelen af. Soms twijfelen we over de overgang van 2 naar 3 en zouden we een kind nog net wat extra tijd in groep 2 gunnen maar weet je dat het geen heel jaar hoeft te zijn. Soms heeft een kind van groep 3 nog veel behoefte aan spelen en leert het vooral door te doen. Door al deze kinderen samen te brengen in een 2-3 groep kunnen we nog beter tegemoet komen aan hun onderwijsbehoefte. We creëren een geleidelijk overgang van kleuter naar schoolkind. De behoefte aan herhaling neemt af, kinderen kunnen langere tijd zonder beweging en langere tijd intensief met een taak bezig zijn. Ze zijn minder op zichzelf gericht. Ze krijgen meer oog voor de wereld om hen heen. Het ontdekkend leren gaat over in de fase van onderzoekend leren

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Het ontdekkend leren gaat over in de fase van onderzoekend leren. Kinderen worden zelfstandiger en taakgerichter. Ze willen onderzoeken hoe de wereld om hen heen in elkaar zit en weten dat lezen, schrijven en rekenen hen hierbij helpt. Dat vraagt een andere leeromgeving met andere uitdagingen. Om deze leeromgeving en uitdagingen vorm te geven kiezen we ook in de andere leerjaren steeds vaker voor momenten waarop we de groepen heterogeen samenstellen. In alle leerjaren zien we dat kinderen zich in eigen tempo en op een eigen manier ontwikkelen. De samenwerking op de pleinen, waarbij kinderen van diverse leerjaren elkaar ontmoeten op het plein of door op bepaalde momenten mee te doen in een ander leerjaar, laat alle kinderen profiteren van rijke contexten die passen bij het leren en de sociaal emotionele ontwikkeling van ieder kind. Kinderen worden doelbewust door leerkrachten en vanuit eigen interesse met deze rijke contexten verbonden om hun ontwikkeling te stimuleren. De samenwerking op de pleinen is volop in ontwikkeling.


Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Schoolondersteuningsplan

Het schoolondersteuningsplan beschrijft hoe wij onderwijs voor alle leerlingen en voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften vormgeven. Daarnaast geeft het inzicht in de grenzen van de zorg die wij kunnen bieden en geeft het aan hoe wij voldoen aan de wettelijke bepalingen die bestaan rondom zorgplicht en ‘Passend Onderwijs’. (zie onze website voor het SOP)

De volgende kinderen kunnen wij een passend aanbod bieden, tenzij uit aanvullend onderzoek blijkt dat deze kinderen meer ondersteuning nodig hebben dan wij kunnen bieden vanuit basis- en extra ondersteuning.
Kinderen:
- met capaciteiten van beneden gemiddeld niveau tot hoogbegaafdheid niveau, met een min of meer ‘probleemloze ontwikkeling’.- met (beperkte) leerproblemen op één of meer vakgebieden van taal, lezen, en rekenen met als ontwikkelingsperspectief van uitstroomniveau minimaal eindgroep 5 perspectief in het voortgezet onderwijs
- met een vertraagde lees- en/of taalontwikkeling
- met spraak/taal problemen
- met een vorm van dyslexie
- met een vertraagde rekenontwikkeling
- met dyscalculie
- met (beperkte) problemen in hun sociaal-emotioneel functioneren
- met faalangst
- met specifieke onderwijsbehoefte t.g.v. bijv. AD(H)D, ASS
- met een lichamelijke handicap (m.u.v. Zie punt 3 ‘Protocol Verwijdering van leerlingen’)
- met een visuele/auditieve handicap
- met het syndroom van Down

Basisondersteuning:
De leerkracht begeleidt kinderen in het ontwikkelingsproces. Centraal staat het welbevinden van de leerling en/of de groep. De leerkracht stemt zijn acties daarop af. Daarbij is het belangrijk om de specifieke onderwijsbehoeftes in beeld te krijgen. We gebruiken daarvoor onze dagelijkse observaties en signaleringsinstrumenten op sociaal-emotioneel en cognitief gebied. De leerkracht heeft kennis van de wijze waarop het zorgbeleid wordt uitgevoerd en hanteert methodieken die op schoolniveau zijn afgesproken. Enerzijds om een doorgaande lijn te bevorderen, anderzijds om preventief te werk te kunnen gaan. De leerkracht verzamelt de gegevens vanuit onze leerlingvolgsystemen, analyseert deze en maakt de vertaling naar lesstof programma’s.

De leerkrachten krijgen deskundige begeleiding (coaching) met betrekking tot hun persoonlijke ontwikkeling en het onderwijskundig en pedagogisch handelen van de teamleider. Op De Violier zijn 3 teamleiders werkzaam.

Een teamleider:
- onderschrijft de missie, visie en identiteit van de school en is in staat deze uit te dragen
- is intensief in gesprek met de leraren; stimuleert, begeleidt en coacht hen in het licht van hun verdere persoonlijke en professionele ontwikkeling
- bewaakt en optimaliseert het welzijn van de leerlingen, ouders en leraren teneinde voor de leerlingen een optimale schoolloopbaan te realiseren
- neemt adequate maatregelen en schept gunstige voorwaarden gericht op een optimale relatie van de leraar met het kind en de ouders
- volgt als lid van het managementteam de resultaten en ontwikkelingen van leerlingen en leraren
- is hierin mede verantwoordelijk en neemt desgevraagd maatregelen ter verbetering
- volgt ontwikkelingen in de omgeving van de school en is daarbij gericht op het mede ontwikkelen van een passend onderwijsaanbod
- heeft kennis van en ervaring en/of affiniteit met leerlingenzorg

Extra ondersteuning
Op De Violier werken wij met expertisegroepen. Teamleden zijn op basis van scholing/expertise/interesse ingedeeld in expertisegroepen:- Expertisegroep Onderwijs Ontwikkeling (EOO)- Expertisegroep rekenen- Expertisegroep taal- Expertisegroep sociaal emotionele ontwikkeling/portfolio- Expertisegroep ICT- Expertisegroep thematisch onderwijs- Expertisegroep muziek

Onze school heeft ervaringsdeskundigen/specialisten met specifieke scholing op het gebied van:
- autisme
- NT2
- taal
- rekenen
- grove en fijne motoriek
- visueel gehandicapte kinderen
- meer- en hoogbegaafdheid
- sociale vaardigheid Methode A+B
- taakspel
- coaching
- video interactie begeleiding.


Daarnaast zijn er een aantal leerkrachten/teamleiders die met een Master:
- Master SEN gedragsspecialist
- Master SEN remedial teaching
- Master SEN intern begeleider
- Master SEN leerkracht speciaal onderwijs
- Orthopedagoog

Naast hun specialistische rol die zij inzetten in de expertise groepen stimuleren wij deze mensen hun kennis uit te dragen. Vanuit erkende ongelijkheid en het leren van en met elkaar worden zij door leerkrachten met vragen benaderd om mee te denken en delen zij zo hun kennis. De persoonlijke ontwikkeling van leerkrachten is continue in beweging door binnenschools leren en buitenschools leren o.a. door opleiding, cursus en werkplaatsen Kerobei.

Ook zijn er ook 2 onderwijsassistenten werkzaam op De Violier. Zij ondersteunen de leerkrachten op diverse gebieden.

Zeer specifieke ondersteuning
Specialistische ondersteuning is nodig als we binnen onze basisondersteuning en extra ondersteuning niet in staat zijn op een verantwoorde manier passend onderwijs aan de leerling te bieden. We gaan dan, samen met ouders en gezinscoach (in verband met verwijzing) op zoek naar een passend, specifiek specialisme dat ons kan ondersteunen.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We zullen ons vooral richten op het versterken van kennis en vaardigheden rond sociaal emotionele ontwikkeling van alle leerkrachten.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Samenwerking
De Violier werkt intensief samen met Hoera kindercentra. Peuters en kleuters ontmoeten elkaar op het peuter/kleuterplein. Zij spelen en werken samen onder begeleiding van pedagogische medewerkers en leerkrachten. De professionals bespreken samen het aanbod en de ontwikkeling van de aan hen toevertrouwde kinderen. Peuters en jonge kleuters hebben veel behoefte aan herkenbaarheid en veiligheid. Door de intensieve samenwerking met Hoera op het peuter/kleuterplein kunnen we aansluiten bij de ontwikkelfase waarin de peuter/kleuter zit bij start op school.

Opvang van nieuwe leerlingen
In de maand voordat uw kind 4 jaar wordt is er een kennismakingsmoment met de leerkracht en de groep. Hierover ontvangen ouders en kind persoonlijk bericht. De dag nadat uw kind vier jaar is geworden, is uw kind van harte welkom op onze school. Uw kind mag dan hele dagen naar school komen. Mocht dit te veel zijn voor uw kind dan kan in overleg met de groepsleerkracht en de teamleider een aangepast schoolbezoek worden afgesproken.

Terug naar boven