Basisschool De Violier

Kennedyplein 60 5993 BT Maasbree

  • Schoolfoto van Basisschool De Violier
  • Schoolfoto van Basisschool De Violier
  • Schoolfoto van Basisschool De Violier
  • Schoolfoto van Basisschool De Violier
  • Schoolfoto van Basisschool De Violier

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Eindtoets ROUTE 8

ROUTE 8 is een digitale, adaptieve eindtoets. Dit betekent dat de moeilijkheid van elke vraag tijdens de afname wordt aangepast aan de vaardigheid van de leerling. Juist beantwoorde vragen leiden tot moeilijkere vragen en vice versa. Leerlingen krijgen te maken met opgaven die passen bij hun vaardigheden. ROUTE 8 zorgt er op deze manier voor dat het toetsen minder belastend is voor een leerling. De toets wordt rond de meivakantie afgenomen.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Door het inzetten van observaties en toetsen meten we regelmatig de opbrengsten van ons onderwijs op kind-, groeps- en schoolniveau. Door te observeren en dit te registreren volgen we of kinderen van groep 1 en 2 zich ontwikkelen en leren. De groepen 3 t/m 8 worden gevolgd via een leerling volg systeem vastgelegd in onze jaarlijkse toetskalender. Waarbij toetsen op maat het uitgangspunt is. Waar nodig aangevuld met specifieke toetsen. Groep 8 sluit af met een eindtoets. Daarnaast zijn de methode gebonden toetsen en leerkracht observaties een belangrijke bron om ontwikkeling van kinderen te volgen. De verzamelde gegevens worden gebruikt om een beredeneerd aanbod te creëren.

De leerkracht is coach en begeleidt kinderen in het ontwikkelingsproces. Centraal staat het welbevinden van de leerling en/of de groep. De leerkracht stemt zijn acties daarop af. Daarbij is het belangrijk om de specifieke onderwijsbehoeftes in beeld te krijgen. We gebruiken daarvoor onze dagelijkse observaties en signaleringsinstrumenten op sociaal-emotioneel en cognitief gebied. De leerkracht heeft kennis van de wijze waarop het zorgbeleid wordt uitgevoerd en hanteert methodieken die op schoolniveau zijn afgesproken. Enerzijds om een doorgaande lijn te bevorderen, anderzijds om preventief te werk te kunnen gaan. De leerkracht is in staat de gegevens vanuit onze leerlingvolgsystemen te verzamelen, te analyseren en te vertalen naar lesstof programma's. De leerling kan rekenen op hulp wanneer signalen van zorg zich voordoen.

De opbrengsten van ons onderwijs worden door ouders hoog gewaardeerd. De didactische opbrengsten zijn aan het einde van de schoolloopbaan voldoende. Kinderen krijgen een passend advies voor hun vervolg onderwijs.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We willen graag dat kinderen zich ontwikkelen tot zelfstandige mensen:

- die hun eigen talenten kennen en benutten,

- die respectvol en tolerant omgaan met zichzelf en andere mensen,

- die weerbaar zijn en keuzes kunnen maken,

- die onderzoekend in het leven staan

- kritisch om kunnen gaan met de enorme hoeveelheid informatie die tot hun beschikking staat.

Om dit te bereiken hebben kinderen gestructureerde situaties nodig waarin zij kunnen spelen, onderzoeken en leren. Het ontwikkelingsgerichte onderwijsconcept biedt ons veel handvatten om dit te realiseren. 

Dit vraagt om een positief pedagogisch en veilig klimaat. Waarin kinderen ervaren dat hun inbreng er toe doet. En waarin fouten maken mag/ moet volledig geaccepteerd is.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • ontwikkelen in ontmoeting
  • eigenaarschap
  • iedereen graag naar school

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Reflectie op kwaliteitsonderzoek onderwijsinspectie 06-10-2015  

Het rapport is herkenbaar en beschreven zoals in de gesprekken en feedback verwoord is. Voor het team van De Violier is het rapport een bevestiging van ons ons werk. We liggen op koers en de koers die we willen varen wordt erkent en herkent door de inspectie. We hebben in de spiegel van de schoolontwikkeling gekeken en hebben de dag ervaren als een rijke ontmoeting.  Een ouder heeft de hele dag meegekeken en meegepraat. Dit hebben we als bijzonder waardevol ervaren. De komende jaren dienen doorgaande lijnen voor kinderen en leerkrachten helder te worden en de daar bijhorende speelvelden inzichtelijk. 

In de bijlage treft u de gehele reflectie van De Violier op het kwaliteitsonderzoek

Terug naar boven