Aanvang school
Om 8.20 uur gaat de zoemer, de kinderen kunnen dan naar hun klaslokaal. Voor schooltijd is er toezicht op de speelplaats. Bij de tweede zoemer verwachten we alle kinderen binnen. Om 8.30 uur beginnen de activiteiten.
Pauze en eten
In de ochtend is er een kwartier pauze, meestal met de pleinen. De groepen 1 hebben hun eigen speelmomenten. De kinderen mogen een gezond tussendoortje meebrengen. Snoepgoed is niet toegestaan. Tussen de middag hebben de kinderen een half uur pauze. Ze eten 15 minuten met de leerkracht, onderwijsassistent of met een vrijwilliger. Er wordt 15 minuten onder begeleiding buiten gespeeld. Kinderen nemen hun eigen lunch mee naar school. Als school stimuleren we gezonde boterhammen en melk of water. Dranken met prik of energy drank zijn niet toegestaan. Om een grote afvalberg te voorkomen adviseren we ouders het brood mee te geven in een trommel en het drinken in een beker. Het afval van de lunch nemen de kinderen weer mee naar huis. Geef uw kind niet te veel eten mee.
Trakteren
Uiteraard wordt er op de verjaardag van uw kind in de groep stilgestaan bij dit feestelijk moment. Er wordt geen snoep of attentie uitgedeeld. Het uitdelen van uitnodigingen voor verjaardagen, (kerstkaarten, valentijnskaarten, etc.) dient niet onder schooltijd te gebeuren om teleurstellingen bij andere kinderen te voorkomen. Als kinderen verhuizen of naar een andere school gaan, kan er als afscheid voor de groep iets geknutseld worden. Er wordt ook dan geen snoep of cadeautje uitgedeeld.
Opvang van nieuwe leerlingen
Onze school kent meerdere groepen 1. We streven ernaar de diverse groepen evenredig samen te stellen. Uitgaande van didactische en sociaal emotionele behoeften van kinderen. Maar ook een evenwichtige verdeling van extra zorg, jongens en meisjes zijn overwegingen die we daarbij maken. We kijken niet alleen naar de kinderen die instromen maar ook nadrukkelijk naar de kinderen die al in een groep zitten.We streven ernaar voor alle leerlingen een goede plek op onze school te realiseren. Toch kan het gebeuren dat school- en/of groepsbelangen boven individuele belangen wegen. Hiervoor vragen we uw begrip.
Doorstroom groep 1 naar 2
Volgens de wet mogen kinderen die 4 jaar worden in de periode oktober t/m december, het schooljaar daaropvolgend doorstromen naar groep 2. Gedurende dat schooljaar bekijken leerkracht en ouders samen of aanbod en tempo passend zijn bij de ontwikkeling van het kind. Het kan zijn dat aanbod en tempo te hoog zijn voor een kind. In overleg met ouders worden dan de eisen die gesteld worden aan een kind aangepast. Voor deze kinderen zal er een extra jaar groep 2 volgen. We spreken dan van een verlengd kleuterjaar.
De leerkracht kan na overleg met de teamleider voor individuele kinderen van bovenstaande doorstroom afwijken. Ouders worden altijd tijdig in deze beslissing meegenomen.
Overgang naar voortgezet onderwijs
Na het basisonderwijs gaan de kinderen naar het voortgezet onderwijs. Ze hebben de keuze uit verschillende scholen in de regio. De school ondersteunt kinderen én hun ouders bij het maken van een verantwoorde keuze.
Dit gebeurt door:
- Gewenning aan huiswerk:
o leren plannen
o zelf discipline bijbrengen
o leerstrategieën ontwikkelen.
- Keuzelessen op school, waarin aan de hand van werkboeken en brochures besproken wordt wat belangrijk is
bij het maken van een niveaukeuze
- Folders en informatiegidsen van de verschillende scholen voor Voortgezet Onderwijs in deze regio onder de aandacht te brengen.
- Een algemene informatieavond waarin toegelicht wordt wat de procedures en mogelijkheden zijn,
aan het begin van het schooljaar in groep 8
- Bezoek aan scholen voor Voortgezet Onderwijs (op vrijwillige basis) tijdens open dagen en/of informatieavonden
- Adviesgesprekken op school waarin ouders, het kind en de leerkracht samen tot overeenstemming proberen te komen,
waar het de niveaukeuze van het kind betreft
- Indien gewenst een “warme overdracht” , die bestaat uit een contact tussen de groepsleerkracht en de mentor van de brugklas in de loop van het brugklasjaar.
Voor alle kinderen die onze school verlaten, wordt een onderwijskundig rapport opgesteld. Ouders geven een kopie van dit rapport af bij de aanmelding op de betreffende school. Zelf behouden ze eveneens een kopie. Daarnaast werken we met een digitaal overdracht systeem via een beveiligde netwerkomgeving.
Verwijdering van leerlingen
Hoewel de school er alles aan zal doen om het te voorkomen, kan het toch zijn dat een leerling zich zodanig ontwikkelt dat de school niet meer in staat is om het kind die ondersteuning te bieden die het kind nodig heeft. Soms is die ontwikkeling zo ernstig dat de school tot verwijdering van een leerling denkt te moeten overgaan. In grote lijnen kan dit in twee situaties voorkomen:
1. Als sanctie bij ernstig wangedrag van het kind en/of de ouders, of gedrag dat in strijd is met de grondslag van de school.
2. Als onderwijskundige maatregel wanneer de school niet meer kan voldoen aan de ondersteuningsbehoeften van het kind en dit voor het kind ernstige gevolgen heeft voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit kan tot uiting komen in het gedrag van de leerling (internaliserend of externaliserend). Dit soort situaties heeft vaak een zware emotionele impact (schuldgevoel, verdriet, boosheid) op kinderen, ouders, leerkrachten en op de school als geheel. Kinderen hebben meestal niet de intentie om dwars te zijn of zich extreem terug te trekken. Sommige kinderen zijn om uiteenlopende reden niet (meer) in staat om gewenst gedrag te laten zien en zich daar prettig bij te voelen. En soms is de school niet (meer) in staat om goed aan te sluiten bij de ondersteuningsbehoeften van het kind en slaagt men er niet (meer) in een context te scheppen waarin het kind het wel goed kan doen. Scholen zullen daarom niet zomaar tot schorsing of verwijdering overgaan. Dit gebeurt alleen in ernstige gevallen (ter beoordeling aan de directie en het bevoegd gezag). In de regel zullen we een aantal stappen doorlopen. Zie protocol schorsing en verwijdering.
Gezinscoach gemeente Peel en Maas
De gezinscoach
Vanaf 1 januari 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor alle vormen van jeugdhulp. In de gemeente Peel en Maas wordt jeugdhulp en ondersteuning geboden door gezinscoaches. Alle gezinscoaches van de gemeente Peel en Maas hebben veel ervaring in het begeleiden van jeugdigen hun ouders bij opvoed- en opgroei vragen. Ook hebben zij een grote kennis over onder andere kinderen met een beperking, psychische problemen en gedragsstoornissen en gezinsproblematiek.
Werkwijze gezinscoach
Duidelijkheid en vertrouwen: dat zijn dé twee kenmerken die de gezinscoach in de samenwerking met u centraal stelt. Duidelijkheid houdt in dat de gezinscoach u steeds precies vertelt wat hij of zij doet en waarom. De gezinscoach kan bij u langskomen, volgt hoe het gaat en is uw vaste contactpersoon.De gezinscoach kijkt wat er al goed gaat in uw gezin en waar de krachten liggen. Ook gaat de aandacht uit naar de vraag of iemand uit uw omgeving een bijdrage kan leveren aan de oplossing. U bepaalt samen met de gezinscoach wat de meest passende oplossing voor uw hulpvraag kan zijn.Eenvoudige opvoedvragen kunnen mogelijk telefonisch worden beantwoord.
Gezinscoaches in Maasbree
Wij, Suzanne Geurts, Elle Janssen en Noëlle Swillens zijn als gezinscoaches verbonden aan de dorpskern Maasbree. Dit maakt dat we nauwe contacten hebben met de verschillende voorzieningen voor kinderen in Maasbree zoals basisscholen, de kinderopvang, jeugdgezondheidszorg en de huisartsen. Op verzoek sluiten wij aan bij gesprekken die tussen u en de verschillende voorzieningen plaatsvinden. Wij denken dan vrijblijvend met u mee.
Huisartsen in Maasbree
Eén keer per 2 weken op dinsdagmiddag is een gezinscoach aanwezig in huisartsenpraktijk Maasbree. De precieze dagen, kunt u navragen bij de assistente van uw huisarts. Het is fijn om nauw samen te werken met de huisartsen in Maasbree zodat we voor u als ouders toegankelijker zijn. U kunt een afspraak maken met de assistente. Zij plant dan samen met een gesprek bij ons in.
Vragen over jeugdhulp
Met vragen over jeugdhulp of onderwijs kunt u op werkdagen tussen 8.30 uur en 17.00 uur vrij binnen lopen in het Huis van de Gemeente. Ook kunt u contact opnemen via 077 - 306 66 66 of vraag@peelenmaas.nl.
Logopodie
Om te zorgen dat kinderen zonder spraak/taalproblemen het basisonderwijs instromen, wordt in een vroeg stadium, op het consultatiebureau logopedie ingezet. Op de basisschool wordt uw kind uitsluitend door de logopedist gezien als er (mogelijk) spraak/taalproblemen zijn. De leerkracht kan in dat geval contact opnemen met de logopediste van de GGD.
Hoofdluis
Op het moment dat er hoofdluis geconstateerd wordt bij een kind in de klas of als we een melding krijgen van ouders, worden alle ouders van de klas geïnformeerd door middel van een brief. Het is raadzaam om gedurende twee weken de haren van uw kind goed door te kammen met een netenkam. Mocht uw kind hoofdluis hebben, geef dit dan s.v.p. door aan de groepsleerkracht van uw kind.
Ongelukje / medicijnen
Een ongelukje zit uiteraard ook bij ons in een klein hoekje. Mocht er wat gebeuren dan bellen we altijd met u om te overleggen wat er moet gebeuren:
- u komt uw kind ophalen;
- indien nodig, gaan we naar de dichtstbijzijnde arts/eerste hulppost ziekenhuis Venlo
- wij brengen uw kind naar huis
- we besluiten samen uw kind op school kan blijven
Het kan óók zijn dat uw kind zich een keer niet lekker voelt en dat de leerkracht het niet verantwoord vindt om het kind nog onderwijs te laten volgen. In een dergelijke situatie zullen we altijd de ouder(s)/verzorger(s) bellen om het kind op te halen van school. Mochten we u niet kunnen bereiken dan nemen we contact op met directe familie of degene waarvan u de gegevens heeft doorgegeven aan de school. Dit doen we om reden van het welzijn, gezondheid en veiligheid van uw kind. In een dergelijke situatie achten wij het onverantwoord om een kind, alleen, zonder begeleiding, naar huis te sturen. Dit geldt voor zowel de onderbouw als de bovenbouw.
Op school zijn er tevens afspraken gemaakt over het toedienen van medicijnen (bijv. pijnstillende middelen) aan kinderen. Het gebruik van en de verantwoordelijkheid voor het gebruik van (pijnstillende) medicamenten ligt primair bij de ouders/verzorgers. Op De Violier zal geen enkel kind medicatie toegediend krijgen door het personeel (inclusief onderwijs ondersteunend personeel) en TSO (overblijfmedewerkers). Dit omdat niet te overzien is welke neveneffecten het gebruik van medicatie kan hebben. Uiteraard zijn er uitzonderingsgevallen zoals het verplichte gebruik en toedienen van medicijnen in geval van chronische aandoeningen of levensbedreigende omstandigheden. In deze gevallen zullen tussen personeel en ouders aparte afspraken gemaakt worden. Het volledige protocol m.b.t. medicijngebruik ligt ter inzage op school.
Gymkleding
Gymkleding is verplicht en deze moet na de gymles weer verwisseld worden voor de gewone kleding. Gymschoenen: deze dienen voorzien te zijn van witte of niet afgevende zolen en mogen niet als normaal schoeisel buiten gebruikt worden. De kinderen van de groepen 1 hebben geen gymkleding maar gymmen in hemd en onderbroek of in de gewone kleren. Dit is afhankelijk van het programma. Wél dragen zij gymschoenen die op school blijven.
Tip: zet in de gymkleding en op de schoenen de naam van uw kind!
Huiswerk op onze school
In groepen 6, 7 en 8 worden ( in groep 6 vanaf januari) betekenisvolle huiswerkopdrachten meegegeven die erop gericht zijn de zelfstandigheid, planningsvaardigheden en eigenaarschap te vergroten. Voorbeelden hiervan zijn werkstukken, spreekbeurten, boekendozen en boekpresentaties. In de groepen 8 wordt aandacht besteed aan 'leren-leren'. In de lagere groepen is huiswerk incidenteel aan de orde.
Verloren en gevonden voorwerpen
Verloren en gevonden voorwerpen worden een tijdlang door ons bewaard. Op de receptie van ons gebouw is een vaste plek waar gevonden voorwerpen afgegeven kunnen worden. U kunt altijd even binnenlopen om te vragen of er iets gevonden is.
Vervoer van kinderen bij uitstapjes en excursies
Bij vervoersactiviteiten worden geregeld bussen ingezet. In voorkomende gevallen kan onder strikte voorwaarden ook gebruik gemaakt gaan worden van privé-auto’s van ouders en/of personeel. Deze voorwaarden zijn: vooraf controle van geldig rijbewijs, geldig APK en ongevallen inzittendenverzekering. Kerobei vraagt uitdrukkelijk dit tot een minimum te beperken omdat we zowel ouders als personeel geen onnodige risico’s willen laten lopen.
Verzekering
Voor alle leerlingen is er door het schoolbestuur een collectieve ongevallenverzekering afgesloten. De dekking van deze verzekering is van kracht tijdens de schooluren,stage(werkzaamheden) en evenementen in schoolverband. Het rechtstreeks komen naar en het gaan van alle genoemde schoolactiviteiten is ook verzekerd op deze polis. Het betreft een ongevallenverzekering waarbij er onder bepaalde voorwaarden een bedrag uitgekeerd wordt bij blijvende invaliditeit of overlijden. Een gebeurtenis die tot een uitkering kan leiden moet zo snel als mogelijk bij de onderwijsinstelling gemeld worden. Het betreft hier geen aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP). Een AVP dient door de ouders/verzorgers zelf afgesloten te worden. Bij inschrijving dienen ouders te verklaren dat het aansprakelijkheidsrisico ook daadwerkelijk verzekerd is. Mocht uw kind met een motorvoertuig naar school komen dan moet de houder van het kenteken of het voertuig hiervoor zelf een Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering (WAM) afsluiten.