<a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Schoolorganisatie
De Violier bestaat uit 2 leer- leefgemeenschappen aangeduid als pleinen. Binnen een plein hebben kinderen van verschillende leeftijden de mogelijkheid elkaar op een natuurlijke manier te ontmoeten. De leer-/leefgemeenschappen vormen een veilige en vertrouwde omgeving. Als team kunnen we door deze samenstelling doorgaande lijnen en de verbindingen tussen de groepen 1 t/m 8 verder uitbouwen. Bij elk plein hoort een professioneel team van medewerkers. Het leren van en met elkaar is daarbij voor medewerkers en voor kinderen uitgangspunt. We willen dat de samenwerking tussen professionals op een plein optimaal recht doet aan de ontwikkeling van kinderen. De inrichting en organisatie wordt in de basis gekenmerkt door het leerstofjaarklassensysteem. Op de pleinen brengen we kinderen in contact met diverse leeftijden.
De samenwerking op de pleinen, waarbij kinderen van diverse leerjaren elkaar ontmoeten op het plein of door op bepaalde momenten mee te doen in een ander leerjaar, laat alle kinderen profiteren van rijke contexten die passen bij het leren en de sociaal emotionele ontwikkeling van ieder kind. Kinderen worden doelbewust door leerkrachten en vanuit eigen interesse met deze rijke contexten verbonden om hun ontwikkeling te stimuleren.
Vanaf schooljaar 22-23 werken er naast groepsleerkrachten, verbonden aan de individuele groepen, op ieder plein ook leerkrachten en onderwijsassistenten die we breed kunnen inzetten. Zij kunnen bijvoorbeeld werken met extra instructie groepen of individuele instructies verzorgen. Ook kunnen zij kinderen begeleiden tijdens het zelfstandig werken waardoor de groepsleerkracht ruimte krijgt om (groepjes) kinderen te begeleiden of om gesprekken met kinderen te hebben.
Jonge kleuters hebben veel behoefte aan herkenbaarheid en veiligheid. Door de intensieve samenwerking met Hoera op het peuter/kleuterplein kunnen we aansluiten bij de ontwikkelfase waarin de peuter/kleuter zit bij start op school. Aansluiten bij de ontwikkelingsfase waarin het kind op dat moment is, stopt natuurlijk niet wanneer kleuters ouder worden. Soms heeft een kleuter al veel interesse voor letters, lezen en cijfers en neemt de behoefte aan spelen af. Soms twijfelen we over de overgang van 2 naar 3 en zouden we een kind nog net wat extra tijd in groep 2 gunnen maar weet je dat het geen heel jaar hoeft te zijn. Soms heeft een kind van groep 3 nog veel behoefte aan spelen en leert het vooral door te doen. Door al deze kinderen samen te brengen in een 2-3 groep kunnen we nog beter tegemoet komen aan hun onderwijsbehoefte. We creëren een geleidelijk overgang van kleuter naar schoolkind. De behoefte aan herhaling neemt af, kinderen kunnen langere tijd zonder beweging en langere tijd intensief met een taak bezig zijn. Ze zijn minder op zichzelf gericht. Ze krijgen meer oog voor de wereld om hen heen. Het ontdekkend leren gaat over in de fase van onderzoekend leren
Het ontdekkend leren gaat over in de fase van onderzoekend leren. Kinderen worden zelfstandiger en taakgerichter. Ze willen onderzoeken hoe de wereld om hen heen in elkaar zit en weten dat lezen, schrijven en rekenen hen hierbij helpt. Dat vraagt een andere leeromgeving met andere uitdagingen. Om deze leeromgeving en uitdagingen vorm te geven kiezen we ook in de andere leerjaren steeds vaker voor momenten waarop we de groepen heterogeen samenstellen. In alle leerjaren zien we dat kinderen zich in eigen tempo en op een eigen manier ontwikkelen. De samenwerking op de pleinen, waarbij kinderen van diverse leerjaren elkaar ontmoeten op het plein of door op bepaalde momenten mee te doen in een ander leerjaar, laat alle kinderen profiteren van rijke contexten die passen bij het leren en de sociaal emotionele ontwikkeling van ieder kind. Kinderen worden doelbewust door leerkrachten en vanuit eigen interesse met deze rijke contexten verbonden om hun ontwikkeling te stimuleren. De samenwerking op de pleinen is volop in ontwikkeling.
Schoolondersteuningsplan
Het schoolondersteuningsplan beschrijft hoe wij onderwijs voor alle leerlingen en voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften vormgeven. Daarnaast geeft het inzicht in de grenzen van de zorg die wij kunnen bieden en geeft het aan hoe wij voldoen aan de wettelijke bepalingen die bestaan rondom zorgplicht en ‘Passend Onderwijs’. (zie onze website voor het SOP)
De volgende kinderen kunnen wij een passend aanbod bieden, tenzij uit aanvullend onderzoek blijkt dat deze kinderen meer ondersteuning nodig hebben dan wij kunnen bieden vanuit basis- en extra ondersteuning.
Kinderen:
- met capaciteiten van beneden gemiddeld niveau tot hoogbegaafdheid niveau, met een min of meer ‘probleemloze ontwikkeling’.- met (beperkte) leerproblemen op één of meer vakgebieden van taal, lezen, en rekenen met als ontwikkelingsperspectief van uitstroomniveau minimaal eindgroep 5 perspectief in het voortgezet onderwijs
- met een vertraagde lees- en/of taalontwikkeling
- met spraak/taal problemen
- met een vorm van dyslexie
- met een vertraagde rekenontwikkeling
- met dyscalculie
- met (beperkte) problemen in hun sociaal-emotioneel functioneren
- met faalangst
- met specifieke onderwijsbehoefte t.g.v. bijv. AD(H)D, ASS
- met een lichamelijke handicap (m.u.v. Zie punt 3 ‘Protocol Verwijdering van leerlingen’)
- met een visuele/auditieve handicap
- met het syndroom van DownBasisondersteuning:
De leerkracht begeleidt kinderen in het ontwikkelingsproces. Centraal staat het welbevinden van de leerling en/of de groep. De leerkracht stemt zijn acties daarop af. Daarbij is het belangrijk om de specifieke onderwijsbehoeftes in beeld te krijgen. We gebruiken daarvoor onze dagelijkse observaties en signaleringsinstrumenten op sociaal-emotioneel en cognitief gebied. De leerkracht heeft kennis van de wijze waarop het zorgbeleid wordt uitgevoerd en hanteert methodieken die op schoolniveau zijn afgesproken. Enerzijds om een doorgaande lijn te bevorderen, anderzijds om preventief te werk te kunnen gaan. De leerkracht verzamelt de gegevens vanuit onze leerlingvolgsystemen, analyseert deze en maakt de vertaling naar lesstof programma’s.De leerkrachten krijgen deskundige begeleiding (coaching) met betrekking tot hun persoonlijke ontwikkeling en het onderwijskundig en pedagogisch handelen van de teamleider. Op De Violier zijn 3 teamleiders werkzaam.
Een teamleider:
- onderschrijft de missie, visie en identiteit van de school en is in staat deze uit te dragen
- is intensief in gesprek met de leraren; stimuleert, begeleidt en coacht hen in het licht van hun verdere persoonlijke en professionele ontwikkeling
- bewaakt en optimaliseert het welzijn van de leerlingen, ouders en leraren teneinde voor de leerlingen een optimale schoolloopbaan te realiseren
- neemt adequate maatregelen en schept gunstige voorwaarden gericht op een optimale relatie van de leraar met het kind en de ouders
- volgt als lid van het managementteam de resultaten en ontwikkelingen van leerlingen en leraren
- is hierin mede verantwoordelijk en neemt desgevraagd maatregelen ter verbetering
- volgt ontwikkelingen in de omgeving van de school en is daarbij gericht op het mede ontwikkelen van een passend onderwijsaanbod
- heeft kennis van en ervaring en/of affiniteit met leerlingenzorgExtra ondersteuning
Op De Violier werken wij met expertisegroepen. Teamleden zijn op basis van scholing/expertise/interesse ingedeeld in expertisegroepen:- Expertisegroep Onderwijs Ontwikkeling (EOO)- Expertisegroep rekenen- Expertisegroep taal- Expertisegroep sociaal emotionele ontwikkeling/portfolio- Expertisegroep ICT- Expertisegroep thematisch onderwijs- Expertisegroep muziekOnze school heeft ervaringsdeskundigen/specialisten met specifieke scholing op het gebied van:
- autisme
- NT2
- taal
- rekenen
- grove en fijne motoriek
- visueel gehandicapte kinderen
- meer- en hoogbegaafdheid
- sociale vaardigheid Methode A+B
- taakspel
- coaching
- video interactie begeleiding.
Daarnaast zijn er een aantal leerkrachten/teamleiders die met een Master:
- Master SEN gedragsspecialist
- Master SEN remedial teaching
- Master SEN intern begeleider
- Master SEN leerkracht speciaal onderwijs
- OrthopedagoogNaast hun specialistische rol die zij inzetten in de expertise groepen stimuleren wij deze mensen hun kennis uit te dragen. Vanuit erkende ongelijkheid en het leren van en met elkaar worden zij door leerkrachten met vragen benaderd om mee te denken en delen zij zo hun kennis. De persoonlijke ontwikkeling van leerkrachten is continue in beweging door binnenschools leren en buitenschools leren o.a. door opleiding, cursus en werkplaatsen Kerobei.
Ook zijn er ook 2 onderwijsassistenten werkzaam op De Violier. Zij ondersteunen de leerkrachten op diverse gebieden.
Zeer specifieke ondersteuning
Specialistische ondersteuning is nodig als we binnen onze basisondersteuning en extra ondersteuning niet in staat zijn op een verantwoorde manier passend onderwijs aan de leerling te bieden. We gaan dan, samen met ouders en gezinscoach (in verband met verwijzing) op zoek naar een passend, specifiek specialisme dat ons kan ondersteunen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We zullen ons vooral richten op het versterken van kennis en vaardigheden rond sociaal emotionele ontwikkeling van alle leerkrachten.
Samenwerking
De Violier werkt intensief samen met Hoera kindercentra. Peuters en kleuters ontmoeten elkaar op het peuter/kleuterplein. Zij spelen en werken samen onder begeleiding van pedagogische medewerkers en leerkrachten. De professionals bespreken samen het aanbod en de ontwikkeling van de aan hen toevertrouwde kinderen. Peuters en jonge kleuters hebben veel behoefte aan herkenbaarheid en veiligheid. Door de intensieve samenwerking met Hoera op het peuter/kleuterplein kunnen we aansluiten bij de ontwikkelfase waarin de peuter/kleuter zit bij start op school.Opvang van nieuwe leerlingen
In de maand voordat uw kind 4 jaar wordt is er een kennismakingsmoment met de leerkracht en de groep. Hierover ontvangen ouders en kind persoonlijk bericht. De dag nadat uw kind vier jaar is geworden, is uw kind van harte welkom op onze school. Uw kind mag dan hele dagen naar school komen. Mocht dit te veel zijn voor uw kind dan kan in overleg met de groepsleerkracht en de teamleider een aangepast schoolbezoek worden afgesproken.