Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Groepering:
We werken zowel met homogene als met heterogene groepen. De kleuters zitten in een gecombineerde groep 1-2.
Homogene groepen hebben het voordeel dat de leerkracht de taak en haar ondersteuning wat meer of wat makkelijker kan toesnijden op het niveau van de groep. In heterogene groepen werken de kinderen in groepjes met verschillende niveaus. Dit niveau kan betrekking hebben op het leervermogen of de kennis, maar ook op vaardigheden zoals samenwerken: leren van en met elkaar.
Groepen 1-2: Wanneer kleuters van verschillende leeftijden en niveaus bij elkaar zitten, worden alle niveaus aangeboden in deze combinatiegroepen. Een kind kan zo gemakkelijk aansluiten bij het niveau dat bij hem of haar past.
Het onderwijs op basisschool De Toermalijn is erop gericht om alle kinderen zo optimaal mogelijk te laten ontwikkelen. Wij geven onderwijs aan leerlingen van 4 t/m 12 jaar. Niet elk kind heeft dezelfde onderwijsbehoeften. Om daar zo goed mogelijk bij aan te sluiten, brengen we twee keer per jaar de onderwijsbehoeften van de leerlingen in kaart. Zo proberen we een passend aanbod voor alle leerlingen te realiseren. Binnen het onderwijs in de klas brengen we de mate van ondersteuning in kaart aan de hand van niveaus. Deze niveaus zijn vastgesteld in het kader van passend onderwijs. Hieronder staan de vijf niveaus van de mate van ondersteuning beschreven.
Niveau 1: Algemene preventieve ondersteuning in de groep. Het dagelijks handelen van de leerkracht.
Niveau 2: Extra ondersteuning in de groep, specifieke aanpassingen binnen het eigen klassenverband.
Niveau 3: Speciale ondersteuning in overleg met de intern begeleider. Specifieke aanpassingen binnen het eigen klassenverband, overleg met interne deskundigen en/of eventueel gebruik makend van consultaties van externe deskundigen uit het ondersteuningsteam. Er wordt een plan van aanpak gemaakt waarin deze specifieke ondersteuning staat beschreven en om de 6-8 weken wordt geëvalueerd met ouders en betreffende leerling.
Niveau 4: Speciale ondersteuning in overleg met externe deskundigen uit het ondersteuningsteam in de vorm van een arrangement op maat vastgesteld in een HGPD of een ontwikkelingsperspectief.
Niveau 5: Verwijzing (Speciaal Basisonderwijs of Speciaal Onderwijs).
Dagelijkse ondersteuning in de klas:
Dagelijks wordt er door de leerkracht bekeken of de leerlingen de leerdoelen van de dag behalen. Wanneer blijkt dat een leerling extra ondersteuning nodig heeft, wordt dit in eerste instantie in de dagplanning weggezet en geëvalueerd. De leerkracht signaleert dit aan de hand van analyses van het gemaakte werk en methode gebonden toetsen. Dit is kortdurende ondersteuning. Wanneer deze kortdurende ondersteuning onvoldoende blijkt, kan er gekozen worden voor langdurige ondersteuning. Dit zal dan altijd eerst met ouders worden besproken. We spreken dan van een plan van aanpak, zoals hieronder verder wordt beschreven.
Plan van aanpak:
Voor leerlingen met een leer- of gedragsprobleem stellen wij een plan van aanpak op. In een plan van aanpak wordt beschreven hoe gedurende een bepaalde periode met uw kind speciale vaardigheden worden geoefend, omdat toetsing of observatie hebben aangetoond dat uw kind deze onvoldoende beheerst. Een plan van aanpak wordt opgesteld om systematisch aan het probleem van uw kind te werken. Hier wordt 6 tot 8 weken aan gewerkt. Daarna kunnen weer nieuwe doelen worden gesteld. Om te kijken of de oefeningen bij uw kind resultaat hebben, wordt naderhand gemeten of er verbetering is. Het plan van aanpak wordt met ouders besproken en ondertekend, bij elke evaluatie worden ouders geïnformeerd.
Handelingsgerichte Procesdiagnostiek (HGPD):
Wanneer een plan van aanpak niet het gewenste resultaat oplevert, wordt er een HGPD opgesteld. Dit is een plan voor de lange termijn, mede voor het eventueel aanvragen van een onderzoek en specifieke hulp bij externe instanties of het samenwerkingsverband.
Ontwikkelingsperspectief (OPP):
Wanneer blijkt dat een leerling op een bepaald vakgebied het niveau van het leerjaar niet aankan of een achterstand van minimaal 1,5 jaar heeft, wordt er een eigen leerlijn vastgelegd in een OPP. Hierin worden de individuele doelen voor de leerling beschreven en deze worden twee keer per jaar geëvalueerd.
Volgen van leerlingen:
Om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken en verder te verhogen werken wij met toetsen. Naast de methodegebonden toetsen, die na elke 3 á 4 weken worden afgenomen, maken we ook gebruik van methode onafhankelijke toetsen. We maken daarvoor gebruik van Leerling in beeld van Cito. Het systeem levert waardevolle aanvullende informatie op over een leerling. Het laat zien hoeveel een kind in een bepaalde periode heeft bijgeleerd. De vakken rekenen, lezen en taal worden op verschillende onderdelen getoetst.
Naast de ontwikkeling op leergebied, vinden wij het net zo belangrijk om de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen te volgen. Om de sociale ontwikkeling van de kinderen goed te kunnen volgen, gebruiken we observaties en registraties van Mijn Kleutergroep en gebruiken we voor de groepen 3 t/m 8 de sociaal emotionele vragenlijsten van Leerling in beeld.
Als laatste worden de kinderen van de groepen 1, 3 en 5 jaarlijks gescreend middels de quickscan van het DHH (Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid) op mogelijke kenmerken van meer- en hoogbegaafdheid, die passen bij de leerling die kan functioneren op dit niveau. Wordt een leerling gesignaleerd dan starten we de signaleringsfase of diagnostische fase. Op deze manier proberen we om duidelijk in beeld te krijgen wat de behoefte van de leerling is. Hierbij worden ouders betrokken.
Om deze resultaten met u als ouder(s)/verzorger(s) te bespreken, ontvangt u twee keer per jaar informatie over de ontwikkeling van uw kind. Bij nieuwe leerlingen in groep 1 worden ouders na 6 weken uitgenodigd voor een voortgangsgesprek. In de groepen 2 t/m 8 worden aan het begin van het schooljaar startgesprekken gevoerd. Daarnaast zijn de leerkrachten graag bereid om, buiten de geplande oudergesprekken, met u te praten over uw kind. Dat kan op verzoek van zowel de leerkracht als de ouders.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Vanuit de visie staan de kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming centraal. Op het gebied van kwalificatie zijn we bezig om de instructiekwaliteit te verbeteren, waardoor alle leerlingen de instructies beter kunnen volgen. We doen dit via het model EDI: expliciete directe instructie. Op het gebied van socialisatie zijn we drie jaar geleden gestart met de Vreedzame School. Deze methode gaat uit van het feit dat de school een maatschappelijk en sociale oefenplaats is, waarin sociale vaardigheden aangeleerd en geoefend worden. Zo kunnen de leerlingen na groep 8 goed voorbereid de volgende stap maken. Als laatste zijn we op het gebied van persoonsvorming bezig met eigenaarschap in het zelfstandig werken van de leerlingen. We maken gebruik van stemniveaus en vragenblokjes, waarbij uitgestelde aandacht wordt geoefend. Daarnaast zijn er in het schoolgebouw leerpleinen gerealiseerd, hier hebben leerlingen de mogelijkheid om ook buiten de klas zelfstandig te kunnen werken, mits zij zich houden aan de stemniveaus en andere geldende afspraken. Deze zijn dan weer samen gemaakt met de leerlingen en de leerkrachten vanuit 'De Vreedzame School'.
Prokino Kinderopvang.
Vanuit onze landelijke stichting bieden we kinderopvang, peuteropvang, gastouderopvang en opvang op de BSO op meer dan 250 locaties in Nederland. Als maatschappelijke en professionele organisatie zonder winstoogmerk zetten we ons breed in voor de ontwikkeling van kinderen van 0 tot 13 jaar, vanuit onze missie 'Samen groot worden.
'Een belangrijk uitgangspunt is dat werken met en voor kinderen mensenwerk is, waar onze deskundige medewerkers zich met hart en ziel voor inzetten. Deze inzet is de basis voor onze professionaliteit en kwaliteit van dienstverlening. We bieden kinderen een veilige en vertrouwde omgeving van waaruit ze kunnen leren en groeien tot zelfstandige individuen.
Prokino Kinderopvang heeft 2 vestigingen in Maasbracht. Locatie ‘Eigenweisje’ gelegen aan de Neutrale Hoek 4B en locatie ‘Deugnietjes’ gelegen aan de Stevensweerterweg 26a in Maasbracht. Locatie Eigenweisje heeft 7 groepen.
Alle groepen zijn geopend van 07.30 uur tot 17.30 uur of 18.30 uur. Met de mogelijkheid tot vervroegde opvang vanaf 07.00 uur en/of verlengde opvang tot 19.00 uur.
Meer weten? Zie onze website www.prokino.nl