Basisschool De Toermalijn

Neutrale Hoek 4 6051 KX Maasbracht

  • Schoolfoto van Basisschool De Toermalijn
  • Schoolfoto van Basisschool De Toermalijn
  • Schoolfoto van Basisschool De Toermalijn
  • Schoolfoto van Basisschool De Toermalijn
  • Schoolfoto van Basisschool De Toermalijn

Het team

Toelichting van de school

Voor het schooljaar 2023-2024 ziet de verdeling er als volgt uit:

Groep 1/2a: juf Monic & juf Anita 

Groep 1/2b: juf Wilma & juf Anita

Groep 1/2c: juf Mariëlle & juf Anita

Groep 3: juf Els & juf Femke

Groep 3/4: juf Ellen & juf Tessa

Groep 4: meester Jeroen

Groep 5: juf Maud & juf Marjan

Groep 6: juf Annelies 

Groep 7: juf Manou                                                                                                                                                           

Groep 8: meester Tjalle

We werken op de Toermalijn met een externe muziekdocent die iedere twee weken een muziekles geeft in de groepen 1 t/m 8. Ook hebben wij een externe docent voor gymnastiek (meester Nico) die in iedere groep les geeft. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Opvang afwezigheid van andere teamleden
Indien een van de vaste leerkrachten geen les kan geven als gevolg van ziekte of buitengewoon verlof, wordt een vervangende leerkracht ingezet. Het aantrekken van vervangers wordt steeds vaker een probleem door het beperkte aanbod van leerkrachten op de arbeidsmarkt. Daarom is in overleg met o.a. vakbonden en inspectie een aantal stappen bepaald die in zo'n geval doorlopen dient te worden. Slechts in het uiterste geval moeten leerlingen van een bepaalde groep thuis blijven. De achtereenvolgende stappen zijn:  
1. Er wordt geprobeerd een externe vervanger in te zetten.
2. Er wordt geprobeerd in vervanging voor de groep te voorzien door omzetten van dienst van een leerkracht die geen vaste groep heeft.
3. Idem door het vrijwillig inleveren van verlof.  
4. Indien geen vervanging voor de groep te realiseren is, wordt gedurende de eerste dag "opvang" geregeld. Hierbij kunnen de leerlingen verdeeld worden over diverse groepen. Het zal duidelijk zijn dat lesinvulling dan niet volgens het rooster kan zijn.  
5. Leerlingen van een groep moeten thuis blijven. De ouder(s)/verzorger(s) ontvangen hiervan een bericht op ouderportaal. 
6. Bij een langdurige situatie wisselt de groep die thuis moet blijven. Het betreft hierdoor niet steeds de groep van de afwezige leerkracht die thuis moet blijven. Wanneer alle groepen uit een bouw naar huis zijn gestuurd en de betreffende leerkracht nog steeds ziek is en er geen vervanging is, wordt er intern overlegd over het naar huis sturen van een groep uit een andere bouw. Dit betekent dan voor de leerkracht van die groep, dat hij/zij een groep in een andere bouw lesgeeft. De bouwen zijn als volgt: groep 1-2 groep 3-4 groep 5-6-7-8.

Omdat er bij ons op school één onderwijsassistent en twee leerkrachtondersteuners werken, kunnen we flexibeler omgaan met het verdelen van de leerlingen tijdens afwezigheid van de leerkracht. Het is echter niet zo dat de onderwijsassistent en leerkrachtondersteuners de plaats van de afwezige leerkracht in zal nemen. Dus bovenstaand stappenplan blijft van kracht. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepering:

We werken zowel met homogene als met heterogene groepen. De kleuters zitten in een gecombineerde groep 1-2. Vakken zoals rekenen, taal, spelling, aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en De Vreedzame School worden in de eigen groepen gegeven. Daarnaast werken we groepsoverstijgend/groepsdoorbrekend aan lezen. Dit levert effectieve en efficiënte instructie en meer tijd voor verdieping en verbreding op. 

Homogene groepen hebben het voordeel dat de leerkracht de taak en haar ondersteuning wat meer of wat makkelijker kan toesnijden op het niveau van de groep. In heterogene groepen werken de kinderen in groepjes met verschillende niveaus. Dit niveau kan betrekking hebben op het leervermogen of de kennis, maar ook op vaardigheden zoals samenwerken: leren van en met elkaar. 

Groepen 1-2: Wanneer kleuters van verschillende leeftijden en niveaus bij elkaar zitten, worden alle niveaus aangeboden in deze combinatiegroepen. Een kind kan zo gemakkelijk aansluiten bij het niveau dat bij hem of haar past. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het onderwijs op basisschool De Toermalijn, is erop gericht om alle kinderen zo optimaal mogelijk te laten ontwikkelen. Wij geven onderwijs aan leerlingen van 4 t/m 12 jaar. Er zitten leerlingen van verschillende nationaliteiten en met verschillende geloofsovertuigingen op onze school.

Niet elk kind heeft dezelfde onderwijsbehoeften. Om daar zo goed mogelijk bij aan te sluiten, brengen we twee keer per jaar de onderwijsbehoeften van de leerlingen in kaart. Zo proberen we een passend aanbod voor alle leerlingen te realiseren. Binnen het onderwijs in de klas brengen we de mate van ondersteuning in kaart aan de hand van niveaus. Deze niveaus zijn vastgesteld in het kader van passend onderwijs. Hieronder staan de vijf niveaus van de mate van ondersteuning beschreven.

Niveau 1: Algemene preventieve ondersteuning in de groep. Het dagelijks handelen van de leerkracht.
Niveau2: Extra ondersteuning in de groep, specifieke aanpassingen binnen het eigen klassenverband.
Niveau 3: Speciale ondersteuning in overleg met de intern begeleider. Specifieke aanpassingen binnen het eigen klassenverband, overleg met interne deskundigen en/of eventueel gebruik makend van consultaties van externe deskundigen uit het ondersteuningsteam. Er wordt een plan van aanpak gemaakt waarin deze specifieke ondersteuning staat beschreven en om de 6-8 weken wordt geëvalueerd met ouders en betreffende leerling.
Niveau 4: Speciale ondersteuning in overleg met externe deskundigen uit het ondersteuningsteam in de vorm van een arrangement op maat vastgesteld in een HGPD of een ontwikkelingsperspectief.
Niveau 5: Verwijzing (Speciaal Basisonderwijs of Speciaal Onderwijs).

Dagelijkse ondersteuning in de klas: Dagelijks wordt er door de leerkracht bekeken of de leerlingen de leerdoelen van de dag behalen. Wanneer blijkt dat een leerling extra ondersteuning nodig heeft, wordt dit in eerste instantie in de dagplanning weggezet en geëvalueerd. De leerkracht signaleert dit aan de hand van analyses van het gemaakte werk en methode gebonden toetsen. Dit is kortdurende ondersteuning. Wanneer deze kortdurende ondersteuning onvoldoende blijkt, kan er gekozen worden voor langdurige ondersteuning. Dit zal dan altijd eerst met ouders worden besproken. We spreken dan van een plan van aanpak, zoals hieronder verder wordt beschreven.


Plan van aanpak:
Voor leerlingen met een leer- of gedragsprobleem stellen wij een plan van aanpak op. In een plan van aanpak wordt beschreven hoe gedurende een bepaalde periode met uw kind speciale vaardigheden worden geoefend, omdat toetsing of observatie hebben aangetoond dat uw kind deze onvoldoende beheerst. Een plan van aanpak wordt opgesteld om systematisch aan het probleem van uw kind te werken. Hier wordt 6 tot 8 weken aan gewerkt. Daarna kunnen weer nieuwe doelen worden gesteld. Om te kijken of de oefeningen bij uw kind resultaat hebben, wordt naderhand gemeten of er verbetering is. Het plan van aanpak wordt met ouders besproken en ondertekend, bij elke evaluatie worden ouders geïnformeerd.

Handelingsgerichte Procesdiagnostiek (HGPD):
Wanneer een plan van aanpak niet het gewenste resultaat oplevert, wordt er een HGPD opgesteld. Dit is een plan voor de lange termijn voor het eventueel aanvragen van een onderzoek en specifieke hulp bij externe instanties of het samenwerkingsverband.

Ontwikkelingsperspectief (OPP):
Wanneer blijkt dat een leerling op een bepaald vakgebied het niveau van het leerjaar niet aankan of een achterstand van minimaal 1,5 jaar heeft, wordt er een eigen leerlijn vastgelegd in een OPP. Hierin worden de individuele doelen voor de leerling beschreven en deze worden twee keer per jaar geëvalueerd.

Volgen van leerlingen:
Om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken en verder te verhogen werken wij met toetsen. Naast de methode gebonden toetsen, die na elke 3 á 4 weken worden afgenomen, maken we ook gebruik van methode onafhankelijke toetsen. We maken daarvoor gebruik van het CITO Leerlingvolgsysteem (LOVS). Het systeem levert waardevolle aanvullende informatie op over een leerling. Het laat zien hoeveel een kind in een bepaalde periode heeft bijgeleerd. De vakken rekenen, lezen en taal worden op verschillende onderdelen getoetst.

Naast de ontwikkeling op leergebied, vinden wij het net zo belangrijk om de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen te volgen. Om de sociale ontwikkeling van de kinderen goed te kunnen volgen, vullen we voor de groepen 1 en 2 KIJK lijsten in en gebruiken we voor de groepen 3 t/m 8 de SCOL.

Als laatste worden de kinderen van de groepen 1, 3 en 5 jaarlijks gescreend middels de quickscan van het DHH (Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid) op mogelijke kenmerken van meer- en hoogbegaafdheid, die passen bij de leerling die kan functioneren op dit niveau. Wordt een leerling gesignaleerd dan starten we de signaleringsfase of diagnostische fase. Op deze manier proberen we om duidelijk in beeld te krijgen wat de behoefte van de leerling is. Hierbij worden ouders betrokken.

Om deze resultaten met u als ouder/verzorger te bespreken, ontvangt u twee keer per jaar informatie over de ontwikkeling van uw kind. Bij nieuwe leerlingen in groep 1 worden ouders na 6 weken uitgenodigd voor een voortgangsgesprek. Ouders van kinderen die extra zorg nodig hebben en die worden gevolgd met een plan van aanpak, worden bij start en bij evaluatie uitgenodigd. Daarnaast zijn de leerkrachten graag bereid om, buiten de geplande oudergesprekken om, met u te praten over uw kind. Dat kan op verzoek van zowel de leerkracht als de ouders. 


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Vanuit de visie staan de kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming centraal. Op het gebied van kwalificatie zijn we bezig om de instructiekwaliteit te verbeteren, waardoor alle leerlingen de instructies beter kunnen volgen. We doen dit via het model EDI: explicite directe instructie. Op het gebied van socialisatie zijn we afgelopen schooljaar gestart met de Vreedzame School. Deze methode gaat uit van het feit dat de school een maatschappelijk en sociale oefenplaats is, waarin sociale vaardigheden aangeleerd en geoefend worden. Zo kunnen de leerlingen na groep 8 goed voorbereid de volgende stap maken. Als laatste zijn we op het gebied van persoonsvorming bezig met eigenaarschap in het zelfstandig werken van de leerlingen. We maken gebruik van stemniveaus en vragenblokjes, waarbij uitgestelde aandacht wordt geoefend. Daarnaast zijn we leerpleinen aan het ontwikkelen waarop leerlingen ook buiten de klas zelfstandig kunnen werken, mits zij zich houden aan de stemniveaus en andere geldende afspraken. Deze zijn dan weer samen gemaakt met de leerlingen en de leerkrachten vanuit 'De Vreedzame School'.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Prokino Kinderopvang.

Vanuit onze landelijke stichting bieden we kinderopvang, peuteropvang, gastouderopvang en opvang op de BSO op meer dan 250 locaties in Nederland. Als maatschappelijke en professionele organisatie zonder winstoogmerk zetten we ons breed in voor de ontwikkeling van kinderen van 0 tot 13 jaar, vanuit onze missie 'Samen groot worden.

'Een belangrijk uitgangspunt is dat werken met en voor kinderen mensenwerk is, waar onze deskundige medewerkers zich met hart en ziel voor inzetten. Deze inzet is de basis voor onze professionaliteit en kwaliteit van dienstverlening. We bieden kinderen een veilige en vertrouwde omgeving van waaruit ze kunnen leren en groeien tot zelfstandige individuen.

Prokino Kinderopvang heeft 2 vestigingen in Maasbracht. Locatie ‘Eigenweisje’ gelegen aan de Neutrale Hoek 4B en locatie ‘Deugnietjes’ gelegen aan de Stevensweerterweg 26a in Maasbracht. Locatie Eigenweisje heeft 7 groepen.

Alle groepen zijn geopend van 07.30 uur tot 17.30 uur of 18.30 uur. Met de mogelijkheid tot vervroegde opvang vanaf 07.00 uur en/of verlengde opvang tot 19.00 uur. 

Meer weten? Zie onze website www.prokino.nl/maasbracht

Terug naar boven