Franciscusschool

Zwanenkamp 1304 3607 NZ Maarssen

  • Schoolfoto van Franciscusschool
  • Schoolfoto van Franciscusschool
  • Schoolfoto van Franciscusschool
  • Schoolfoto van Franciscusschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Voor het optimaal volgen van de leerlingen vergelijken wij de resultaten van observatietoetsen, methodegebonden toetsen en de methode-onafhankelijke toetsen. Voor deze laatste toetsen gebruiken wij de toetsen van het leerling-onderwijsvolgsysteem van Cito. Analyse van deze toetsen geeft ons, met onze observaties in de klas, goed inzicht in de onderwijsbehoeften van elk kind, zodat we het onderwijs zo goed mogelijk op het kind en de groep kunnen afstemmen. Naast deze observaties en toetsen is in groep 8 de NIO (intelligentie) toets afgenomen. De hoeveelheid aan gegevens uit het Cito-leerlingvolgsysteem en de NIO geeft de school een gedegen onafhankelijk beeld van de kennis, leerbaarheid en onderwijsbehoeften van een leerling. In combinatie met de bevindingen van de leerkracht en de visie van ouders en het kind kan hiermee een goed onderbouwd advies afgegeven worden. Vanaf schooljaar 2014-2015 is een verplichte eindtoets vastgesteld. Scholen hebben hierbij de keuze uit meerdere onafhankelijke toetsen. Wij hebben in schooljaar 2015-2016 de Cito toets afgenomen en vanaf schooljaar 2016-2017 de IEP. Vanaf schooljaar 2023-2024 is de eindtoets gewijzigd in de doorstroomtoets. We blijven hierbij de doorstroomtoets van IEP gebruiken.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Voor de tussentijdse resultaten gebruiken wij de Cito (LIB) midden en eindtoetsen vanaf groep 3. De toetsen worden door de leerkrachten en de intern begeleider geanalyseerd. In de groepsbesprekingen worden deze analyses van de leerkrachten en de intern begeleider besproken. De resultaten worden gebruikt om een nieuw groepsplan of individueel plan van aanpak te maken, waarin we de leerlingen indelen op niveau. In de groepsplannen worden niet alleen de doelen benoemd, maar wordt ook de beste aanpak voor deze leerling(en) beschreven. Schoolbreed worden de resultaten besproken, om de kwaliteit van het onderwijs in kaart te brengen en eventuele aandachtspunten vast te stellen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Conform regionale afspraken zijn de gegeven schooladviezen tot en met 2020 enkelvoudig verwerkt. Hierdoor zijn leerlingen met een tweeledig advies opgenomen in de percentages behorend bij het laagste onderwijsniveau. Voor KBS Franciscus leidt dit tot een vertekend beeld. De getoonde grafiek met gegevens over de betrokken brugklassen geeft een realistischer beeld. Meer informatie over de POVO procedure (verwijzing naar en aanmelding bij het Voortgezet Onderwijs) is te vinden op www.naarhetvo.nl. Vanaf schooljaar 2023-2024 is de POVO procedure gewijzigd en worden er zoveel mogelijk dubbele adviezen gegeven, wat beter aansluit bij de doorstroomtoets en de brugklassen van de VO-scholen in de regio.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school staat voor een eigen onderwijsvisie en (katholieke) identiteit en staat open voor de ontwikkelingen die zich binnen onze multiculturele maatschappij afspelen. Dit is ook de reden dat het project ‘ÉÉN gelijke behandeling voor iedereen’ jaarlijks terugkeert. Iedereen die onze waarden en normen onderschrijft, is bij ons op school welkom. Iedereen mag er zijn en we gaan om met verschillen tussen mensen. Daarom heeft de sociaal-emotionele ontwikkeling, en in het bijzonder de Kanjertraining, zo’n prominente plaats in onze school en in ons onderwijs. De Kanjertraining leert kinderen respectvol met zichzelf, anderen en de school om te gaan. Van leerlingen, ouders en leerkrachten wordt verwacht dat zij - als zich problemen voordoen – meedenken aan een oplossing die goed is voor zowel het kind, de ouder als de leerkracht en dat zij handelen vanuit vertrouwen. Elk kind is uniek en heeft het recht om met respect geaccepteerd te worden zoals het is. Alle kinderen willen leren en zich ontwikkelen. We streven ernaar alle talenten van de kinderen te benutten in een sfeer van veiligheid, openheid, duidelijkheid en vertrouwen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect
  • vertrouwen
  • verantwoordelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De onderwijsinspectie controleert of scholen kwalitatief goed onderwijs geven, of zij zich aan de wet houden en of het financieel beleid gezond is. Scholen leggen verantwoording af gedurende het jaar aan de onderwijsinspectie. Om de vier jaar of indien nodig tussentijds neemt de inspectie een bezoek af. KBS Franciscus heeft in juli 2018 een bezoek gehad van de inspectie. Het verslag van dit bezoek treft u in de bijlage. Het verslag bevestigt ons eigen positieve beeld van de school en onze opvatting dat we met elkaar goed op weg zijn. Het pedagogisch klimaat en de veiligheid wordt als goed gewaardeerd, wat binnen de school ook ons belangrijkste uitgangspunt is. De inspectie was onder de indruk van de kwaliteitszorg en heeft dit ook als goed beoordeeld. Uiteraard zijn wij zeer tevreden met het resultaat en ook trots op de enorme ontwikkelingen die wij binnen de school maken. Samen met het team, de leerlingen en de ouders zullen wij blijvend inzetten op een groeiende ontwikkeling en samen het beste uit ieder kind proberen te halen. 


Terug naar boven