Franciscusschool

Zwanenkamp 1304 3607 NZ Maarssen

  • Schoolfoto van Franciscusschool
  • Schoolfoto van Franciscusschool
  • Schoolfoto van Franciscusschool
  • Schoolfoto van Franciscusschool

Het team

Toelichting van de school

Op KBS Franciscus werken we met een groep enthousiaste leerkrachten die iedere dag weer zorgen voor kwalitatief goed onderwijs. Zij worden hierin ondersteund door de collega's van de leerlingenzorg, de conciërge, administratie medewerker, onderwijs- en klassenassisten van de school.

Veel leerkrachten hebben zich gespecialiseerd in een bepaald vak van ons onderwijsaanbod. We hebben binnen onze school:

  • een gedragsspecialist
  • een rekenspecialist
  • een taal- leesspecialist
  • een cultuurcoördinator
  • een meer- en hoogbegaafdheidsspecialist
  • een catechesecoördinator
  • een coördinator sociaal-emotionele ontwikkeling
  • een vakleerkracht bewegingsonderwijs
  • twee schoolopleiders
  • een grote groep leerkrachten die de opleiding tot excellente leerkracht heeft afgerond.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Verlof personeel

Vervangingen (ziekte, studieverlof) worden zoveel mogelijk intern opgelost (extra inzet van 'eigen medewerkers'). Daarnaast wordt gebruik gemaakt van de vervangingspool (IPPON) waar de school via de overkoepelende scholenstichting bij is aangesloten. Door het beperkt beschikbaar zijn van invallers kan het noodzakelijk zijn om een groep op te delen. Mocht dit voor meerdere groepen aan de orde zijn, dan blijft helaas als laatste optie het naar huis sturen van een klas over. Gestreefd wordt echter om lesuitval tot een minimum te beperken.


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Organisatie van de school

Onze school heeft een aantal leerkrachten met een extra specialisatie. We hebben een meer- en hoogbegaafdheidsspecialist, een taal-leesspecialist en een rekenspecialist. Zij begeleiden de leerkrachten met hun expertise. Daarnaast hebben wij een coördinator sociaal-emotioneel, die de leerkrachten begeleidt voor de Kanjertraining. In 2017 is de school een Kanjerschool geworden. In de plusklas wordt soms gebruik gemaakt van native speakers.

KBS Franciscus had op de teldatum 1 oktober 2023 317 leerlingen ingeschreven die verdeeld zijn over 14 groepen. De school is erg populair en groeit aankomend jaar naar teldatum 1 februari 2024 naar 345 leerlingen. Het team van KBS Franciscus bestaat uit leerkrachten, een intern begeleider, een remedial teacher, onderwijsassistent, een conciërge, een administratief medewerkster en een directeur. De groepen 1 t/m 4 en de groepen 5 t/m 8 hebben elk een bouwcoördinator, die verantwoordelijk is voor overleg in de bouwen en de afstemming op schoolniveau. Het schoolgebouw heeft 14 groepslokalen, lokalen voor multifunctioneel gebruik (onder andere BSO) en een speelzaal.

Er is een ruimte voor interne begeleiding, voor remedial teaching, de administratie, de directie en er zijn enkele spreekkamers. De centrale hal wordt gebruikt voor zowel leerling- als groepsactiviteiten, voorstellingen en gezamenlijke vieringen. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

KBS Franciscus vindt het belangrijk dat alle kinderen het onderwijs krijgen dat zoveel mogelijk passend is bij hun eigen ontwikkeling. Zowel voor kinderen die meer ondersteuning nodig hebben, als kinderen die extra uitdaging nodig hebben, bieden wij een passend aanbod. Daarom werken wij op verschillende niveaus waarbij ook gebruik wordt gemaakt van verschillen en kwaliteiten die kinderen met zich meebrengen. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school heeft een eigen plusklasvoorziening 'Leerplein'. Leerlingen die meer of hoogbegaafd zijn werk gedurende een dag in de week in een klein groepje onder begeleiding van een leerkracht gespecialiseerd in meer- en hoogbegaafdheid aan lesstof. Deze lesstof wordt geïntegreerd in de rest van het lesprogramma in de eigen klas. Daarnaast wordt er projectmatig geleerd en werkt het Leerplein nauw samen met de Universiteit van Utrecht. 

Voor leerlingen die meer moeite hebben met de lesstof wordt aanvullende begeleiding geboden. Leerlingen krijgen meer instructie en minder of ander werk. Een remedial teacher (RT) werkt kortdurend met individuele leerlingen of kleine groepjes op eigen niveau. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij werken samen met peutergroep Dribbel. Deze is gehuisvest in een eigen pand. Het bestaat uit twee aan elkaar grenzende zalen die gescheiden zijn door een wegneembare wand. Hierdoor hebben ze de mogelijkheid om bij speciale gelegenheden één grote zaal te maken. De zalen zijn allebei anders ingericht, één ruimte is ingericht als ‘speelruimte’ en de andere ruimte is ingericht als ‘activiteitenruimte’. Dit is een bewuste keuze, aangezien de kinderen hierdoor gestimuleerd worden in beide speelvormen. De kinderen die bij Dribbel komen spelen maken gebruik van beide ruimten. Op peutergroep Dribbel wordt gewerkt met de methode Puk & Ko. Naast de reguliere groepen zijn er speciale VVE-groepen. De kinderen in de VVE-groep komen 4 dagdelen per week, de kinderen uit de reguliere groep 2 dagdelen. Meer informatie kunt u vinden op de website www.kmnkindenco.nl/psz/peutergroep-dribbel.

Terug naar boven