Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Vanaf schooljaar 2024 - 2025 werkt KBS Franciscus a.d.h.v. het vijf-gelijke-dagen-model. Hierbij zijn alle leerlingen op alle lesdagen van de week van 08.30 tot 14.00 uur op school en lunchen zij samen met hun leerkracht. De leerkrachten organiseren ook zelf het toezicht tijdens de pauze van hun leerlingen.
In een gezond schoolklimaat voelen zowel leerlingen als leerkrachten zich aangenaam. Het is nauw verwant met de sfeer in de school. Hierbij is veiligheid een belangrijk begrip. Kinderen moeten zich op sociaal gebied veilig voelen. Ook de betrokkenheid en het meeleven van leerkrachten en ouders speelt een grote rol. Er zijn grofweg vier soorten schoolklimaten:
1. Het eerste type is het ondersteunende klimaat, waarin sociale element het belangrijkste is.
2. Het tweede type is het innovatieve klimaat, met veel ruimte voor initiatief, groei en stimulans.
3. Het derde type is het klimaat waarin respect voor regels centraal staat. Er is veel aandacht voor structuur, veiligheid en uniformiteit.
4. Het vierde type is gericht op productiviteit en efficiëntie. Een team moet zich bewust zijn van het schoolklimaat dat zij (willen) hebben, en nadenken over de eventuele schaduwkanten daarvan.
KBS Franciscus voldoet aan alle vier de type schoolklimaat. Er heerst een prettig en veilig klimaat. Mede door onze goede sociaal-emotionele methode Kanjertraining voelen leerlingen zich erg prettig op de school.