Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Organisatie van de school
Onze school heeft een aantal leerkrachten met een extra specialisatie. We hebben een meer- en hoogbegaafdheidsspecialist, een taal-leesspecialist en een rekenspecialist. Zij begeleiden de leerkrachten met hun expertise. Daarnaast hebben wij een coördinator sociaal-emotioneel, die de leerkrachten begeleidt voor de Kanjertraining. In 2017 is de school een Kanjerschool geworden. In de plusklas wordt soms gebruik gemaakt van native speakers.
KBS Franciscus had op de teldatum 1 oktober 2023 317 leerlingen ingeschreven die verdeeld zijn over 14 groepen. De school is erg populair en groeit aankomend jaar naar teldatum 1 februari 2024 naar 345 leerlingen. Het team van KBS Franciscus bestaat uit leerkrachten, een intern begeleider, een remedial teacher, onderwijsassistent, een conciërge, een administratief medewerkster en een directeur. De groepen 1 t/m 4 en de groepen 5 t/m 8 hebben elk een bouwcoördinator, die verantwoordelijk is voor overleg in de bouwen en de afstemming op schoolniveau. Het schoolgebouw heeft 14 groepslokalen, lokalen voor multifunctioneel gebruik (onder andere BSO) en een speelzaal.
Er is een ruimte voor interne begeleiding, voor remedial teaching, de administratie, de directie en er zijn enkele spreekkamers. De centrale hal wordt gebruikt voor zowel leerling- als groepsactiviteiten, voorstellingen en gezamenlijke vieringen.
KBS Franciscus vindt het belangrijk dat alle kinderen het onderwijs krijgen dat zoveel mogelijk passend is bij hun eigen ontwikkeling. Zowel voor kinderen die meer ondersteuning nodig hebben, als kinderen die extra uitdaging nodig hebben, bieden wij een passend aanbod. Daarom werken wij op verschillende niveaus waarbij ook gebruik wordt gemaakt van verschillen en kwaliteiten die kinderen met zich meebrengen.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school heeft een eigen plusklasvoorziening 'Leerplein'. Leerlingen die meer of hoogbegaafd zijn werk gedurende een dag in de week in een klein groepje onder begeleiding van een leerkracht gespecialiseerd in meer- en hoogbegaafdheid aan lesstof. Deze lesstof wordt geïntegreerd in de rest van het lesprogramma in de eigen klas. Daarnaast wordt er projectmatig geleerd en werkt het Leerplein nauw samen met de Universiteit van Utrecht.
Voor leerlingen die meer moeite hebben met de lesstof wordt aanvullende begeleiding geboden. Leerlingen krijgen meer instructie en minder of ander werk. Een remedial teacher (RT) werkt kortdurend met individuele leerlingen of kleine groepjes op eigen niveau.
Wij werken samen met peutergroep Dribbel. Deze is gehuisvest in een eigen pand. Het bestaat uit twee aan elkaar grenzende zalen die gescheiden zijn door een wegneembare wand. Hierdoor hebben ze de mogelijkheid om bij speciale gelegenheden één grote zaal te maken. De zalen zijn allebei anders ingericht, één ruimte is ingericht als ‘speelruimte’ en de andere ruimte is ingericht als ‘activiteitenruimte’. Dit is een bewuste keuze, aangezien de kinderen hierdoor gestimuleerd worden in beide speelvormen. De kinderen die bij Dribbel komen spelen maken gebruik van beide ruimten. Op peutergroep Dribbel wordt gewerkt met de methode Puk & Ko. Naast de reguliere groepen zijn er speciale VVE-groepen. De kinderen in de VVE-groep komen 4 dagdelen per week, de kinderen uit de reguliere groep 2 dagdelen. Meer informatie kunt u vinden op de website www.kmnkindenco.nl/psz/peutergroep-dribbel.