Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Kameleon heeft ongeveer 210 leerlingen ingeschreven staan, die verdeeld zijn over 9 reguliere groepen en twee taalklassen. Het team van De Kameleon bestaat uit leerkrachten, een intern begeleider, onderwijsassistent, leerkrachtondersteuner, een conciërge, een administratief medewerkster, adjunct-directeur en een directeur. In de onderbouw van de school is, gelet op de ontwikkeling van jonge kinderen, bewust gekozen voor combinatiegroepen, zodat een breed en rijk onderwijsaanbod kan worden gerealiseerd binnen een voor de leerlingen vertrouwde omgeving.
Scholenstichting Pastoor Ariëns
KBS De Kameleon maakt deel uit van de Scholenstichting Pastoor Ariëns. De scholenstichting biedt goed, eigentijds primair onderwijs, gebaseerd op de zich steeds vernieuwende katholieke traditie en op een persoonlijke betrokkenheid van iedereen. Binnen deze stichting vallen naast de Kameleon nog drie katholieke basisscholen, namelijk De Franciscus, De Pionier en De Wilde Wingerd.De vier directeuren van de scholen maken deel uit van het bovenschools managementteam (BMT) van de stichting. Het BMT wordt geleid door de algemeen directeur. Het bestuur van de scholenstichting stelt het beleid op hoofdlijnen vast. In het BMT wordt het bovenschools beleid voorbereid en afgestemd. De algemeen directeur draagt verder zorg voor het uitvoeren, evalueren en bijstellen van het beleid en voert overleg met interne en externe organisaties en wordt hierbij ondersteund door een administratief medewerker. Voor de uitvoering van het beleid op de eigen basisscholen en de dagelijkse gang van zaken op de basisscholen zijn de directeuren eindverantwoordelijk.
Op school is een medezeggenschapsraad actief en een afvaardiging van deze raad heeft zitting in de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad van de scholenstichting. Op de website Scholen op de kaart is als bijlage een organogram van de scholenstichting opgenomen.
Basisondersteuning binnen Passenderwijs
Binnen de regio zijn afspraken gemaakt over het minimale niveau van basisondersteuning op elke basisschool. Het samenwerkingsverband monitort jaarlijks in hoeverre de school aan deze basisondersteuning kan voldoen. Het is aan de school om vorm te geven aan de basisondersteuning. De manier waarop de school dit doet, wordt beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
De basisondersteuning op de school omvat minimaal:
- Een basisarrangement van de inspectie
- Preventieve maatregelen ter voorkoming van meer intensieve ondersteuning
- Een basisniveau van ondersteuning inzake extra handen in de klas, mogelijkheden tot instructie, gehanteerde lesmethoden, ruimtelijke voorzieningen en inzet van expertise
- Een basisniveau van competenties waarover leerkrachten beschikken
- Een ondersteuningsstructuur gekenmerkt door signalering en planmatig handelen,uitgaande van de onderwijsbehoeften van het kind
- Ondersteuning op basis van handelingsgericht werken.
Om de basisondersteuning te kunnen bieden, ontvangt elke basisschool naast de gebruikelijke financiering, financiële middelen van het samenwerkingsverband. Wanneer zij deze middelen niet in de school inzetten, kunnen zij externe hulp inkopen. Passenderwijs is één van de partners waar dit kan. Als dienstverlening biedt Passenderwijs leesondersteuning door Lezenderwijs / Trainenderwijs / Lerenderwijs, ondersteuning in de sociaal emotionele ontwikkeling door gerichte trainingen of het bieden van gerichte consultaties in de klas. Het exacte aanbod kan jaarlijks wisselen. Actuele informatie staat op de website (www.passenderwijs.nl).
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Om kinderen voor te bereiden op hun toekomst en te zorgen voor een goede doorstroom naar het voortgezet onderwijs, willen wij kinderen vooral veel kennis over de wereld geven en aandacht besteden aan de basisvaardigheden. Daarom geven wij explicite directe instructie en sluiten we daarmee aan bij de al aanwezige voorkennis. We zorgen dat alle kinderen actief zijn tijdens de les en vervolgens goed kunnen oefenen, om het geleerde te laten beklijven.
Het is onze ambitie om meer thematisch les te geven en daarmee verschillende vakken te combineren (zaakvakken, lezen en creatieve vakken).
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.