Basisschool de Kameleon

Duivenkamp 549 -550 3607 BL Maarssen

  • Schoolfoto van Basisschool de Kameleon
  • Schoolfoto van Basisschool de Kameleon
  • Schoolfoto van Basisschool de Kameleon
  • Schoolfoto van Basisschool de Kameleon
  • Schoolfoto van Basisschool de Kameleon

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Voor het optimaal volgen van de leerlingen vergelijken wij de resultaten van observatietoetsen, methodegebonden toetsen en de methode-onafhankelijke toetsen. Voor deze laatste toetsen gebruiken wij de toetsen van het leerling-onderwijsvolgsysteem van Cito. Analyse van deze toetsen geeft ons, met onze observaties in de klas, goed inzicht in de onderwijsbehoeften van elk kind, zodat we het onderwijs zo goed mogelijk op het kind en de groep kunnen afstemmen. Naast deze observaties en toetsen wordt in groep 8 de NIO (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau) toets afgenomen. De hoeveelheid aan gegevens uit het Cito-leerlingvolgsysteem en de NIO geeft de school een gedegen onafhankelijk beeld van de kennis, leerbaarheid en onderwijsbehoeften van een leerling. In combinatie met de bevindingen van de leerkracht en de visie van ouders en het kind kan hiermee een goed onderbouwd advies afgegeven worden. Vanaf schooljaar 2014-2015 is een verplichte eindtoets vastgesteld. Scholen hebben hierbij de keuze uit meerdere onafhankelijke toetsen. Sinds 2017 nemen wij als eindtoets de IEP af.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De resultaten van het onderwijs zeggen iets over de kwaliteit van het onderwijs. Resultaten worden op verschillende manieren weergegeven, bijvoorbeeld in het rapport of in het leerlingvolgsysteem. Bij een objectieve meting van de resultaten worden gestandaardiseerde toetsen gebruikt. Deze gestandaardiseerde toetsen houden geen rekening met het individuele kind. Daarom zeggen deze resultaten niet alles over de kwaliteit van het onderwijs. Dat wat de school in gemiddeld acht jaren uit de kinderen haalt én toevoegt, is de kwaliteit. Omdat elk kind uniek is, kunnen de uitgangssituaties en daardoor ook de resultaten verschillend zijn. Kwaliteit van onderwijs uit zich in het welbevinden van het kind enerzijds (het kind gaat met plezier naar school) en het eruit halen wat erin zit anderzijds (de resultaten van het kind zijn naar vermogen): kinderen voelen zich veilig en voldoende uitgedaagd. De school meet dit onder andere door periodiek een tevredenheidspeiling af te nemen onder leerlingen, ouders en personeel.

De school is natuurlijk ook geïnteresseerd in de cijfermatige weergave van de resultaten op de methodeonafhankelijke instrumenten en toetsen. De vakgebieden technisch lezen, begrijpend lezen, spelling, woordenschat en rekenen worden gemeten met de Citotoetsen. Op al deze vakgebieden voldeed de gemiddelde groepsscore de afgelopen vier jaren aan de door de inspectie gestelde norm voor onze school. In de ontwikkelingslijnen uit het leerlingvolgsysteem is af te lezen dat er jaarlijks voldoende groei van de vaardigheidsscores is. De school heeft, als aanvulling op de inspectienormen, eigen ambities opgesteld. Na elke toetsafname wordt in een opbrengstrapportage geëvalueerd of deze zijn gehaald. Voor de tussentijdse resultaten gebruiken wij de Cito midden- en eindtoetsen vanaf groep 3.

De toetsen worden in het team geanalyseerd en besproken. Tijdens de groepsbespreking wordt dit voor de specifieke groep besproken met de groepsleerkracht, de intern begeleider en de directie. De resultaten worden gebruikt om een nieuw groepsoverzicht of (individueel) plan van aanpak te maken. In de groepsoverzichten worden niet alleen de onderwijsbehoeften benoemd, maar wordt ook de beste aanpak voor deze leerling(en) beschreven.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eind groep 7 vindt een gesprek plaats tussen de leerkracht, de ouders en de leerling. Tijdens dit gesprek wordt  een indicatie gegeven voor het advies richting de middelbare school. In het begin van groep 8 wordt de NIO test afgenomen. De uitslag wordt daarna met ouders en de leerling besproken. De leerkracht zal tijdens dat gesprek aangeven of de indicatie van het advies blijft staan of dat de indicatie bijgesteld gaat worden. Eind januari vinden er weer gesprekken plaats tussen de leerkracht, ouders en leerling. Tijdens deze gesprekken wordt het voorlopig advies gegeven voor de middelbare school. Het voorlopig advies wordt gebaseerd op: Gedrag, werkhouding, huiswerkhouding, methodegebonden toetsen, methode-onafhankelijke toetsen vanaf groep 6 en ook de NIO wordt meegenomen. In februari wordt de doorstroomtoets afgenomen door de leerlingen van groep 8. In maart zal het laatste gesprek plaatsvinden tussen de leerkracht, ouders en de leerling en vertelt de leerkracht het definitieve advies voor de middelbare school. Na het gesprek worden de kinderen op een middelbare school ingeschreven. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij werken met de methode "De Vreedzame School" werken. Deze methode zetten we preventief in, zodat we een veilig en prettig pedagogisch klimaat binnen onze school hebben.
Wij vinden het belangrijk om een duidelijke schoolcultuur neer te zetten, zodat kinderen goed weten wat de regels en routines zijn. Als hulpmiddel hiervoor hebben we het protocol "storend en grensoverschrijdend gedrag" ingevoerd. Hierin omschrijven we wat het verschil is tussen deze gedragingen en is ook duidelijk wat de consequenties zijn wanneer een kind storend- of grensoverschrijdend gedrag laat zien. 
Dit protocol heeft naast een curatieve functie ook een signalerende functie. Als school krijgen wij inzicht in welk gedrag een bepaald kind laat zien en waar een kind extra hulp bij nodig heeft.

 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zorg voor jezelf en de ander
  • Zorg voor de wereld om je heen
  • Zorg voor zelfcontrole en rust

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven