Basisschool WereldKidz Meent

Trompplein 3 3951 CR Maarn

  • Schoolfoto van Basisschool WereldKidz Meent
  • Schoolfoto van Basisschool WereldKidz Meent
  • Schoolfoto van Basisschool WereldKidz Meent
  • Schoolfoto van Basisschool WereldKidz Meent
  • Schoolfoto van Basisschool WereldKidz Meent

Het team

Toelichting van de school

Het team van WereldKidz Meent bestaat uit circa 18 medewerkers. We hebben een mooie combinatie van jong en oud.

Een goede communicatie met u als ouder vinden we essentieel. Samen met u zorgen we voor een doorlopende lijn, waarbij steeds gekeken wordt wat een kind nodig heeft.

WereldKidz Meent heeft een professioneel, kundig, open, hard werkend, ontwikkelingsgericht, bevlogen, sociaal en betrokken team.

Naast de leraren zijn er ook ondersteuners, een schoolleider, een intern begeleider, een remedial teacher, een officemanager en een clusterdirecteur.

Verder lopen er meerdere studenten stage op onze school.

.

Teamgecentreerde arbeidsorganisatie (TAO)

Wij werken vanuit een teamgecentreerde arbeidsorganisatie. Dat houdt in dat er onderwijsteams geformeerd worden rondom een groep leerlingen, waarbij het onderwijsteam collectief verantwoordelijk is voor de ontwikkelingen van die groep leerlingen. Wij werken met twee onderwijsteams, namelijk groepen 1 tm 3 en 4 tm 8. Het onderwijsteam heeft de bevoegdheid besluiten te nemen over het onderwijs en de begeleiding van de kinderen. Door deze organisatievorm wordt de professionaliteit, samenwerking en talenten van alle teamleden ten volle benut, wat ten goede komt aan de kwaliteit van het onderwijs en het werkplezier. Schoolontwikkelingen worden door de onderwijsteams geïnitieerd en uitgewerkt; dit bevordert de betrokkenheid en snelheid van implementatie.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Met de extra medewerkers binnen de school kunnen we de vervanging over het algemeen zelf invullen. Vervanging is er nodig als een leerkracht ziek is, een professionaliseringsdag heeft of bijzonder verlof opneemt. Omdat het team van WereldKidz Meent veel verantwoordelijkheid en binding met de school heeft is er dan ook meestal een collega die dan kan en wilt invallen als het binnenschools niet opgelost kan worden. In het geval dit ook niet lukt hebben we een paar vaste invalkrachten.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Om ons onderwijs goed vorm te kunnen geven ten bate van het individuele kind, het groepsdoorbrekend werken en het pedagogisch/sociale klimaat werken de groepen samen in de domeinen 1/2A tm 3 en 4 tm 8.

Voordelen hiervan zijn onder andere:

- Door het werken in domeinen creëren we voor de leerlingen meer rust tijdens tijdens de basisvakken en meer ruimte om daarna (groepsdoorbrekend) te kunnen samenwerken en samen te leren, ook met medeleerlingen die een jaar jonger en/of ouder zijn.

- De leerkrachten hebben op deze manier ook een gedeelde verantwoordelijkheid binnen hun domein, waarbij de talenten en kwaliteiten van de leerkrachten optimaal benut zullen worden (De leerkracht die bijvoorbeeld talent heeft voor Engels geeft dit vak aan meerdere groepen)

- Er in de domeinen beter gedifferentieerd kan worden op niveau, behoeften en talenten

Werken met verschillende rollen en vervanging

Binnen WereldKidz werken we met verschillende rollen om kinderen in hun ontwikkeling te begeleiden. Naast de leerkracht zijn dit de leraarondersteuner, de onderwijsassistent, de intern begeleider, soms externe specialisten en de schoolleiding. Ieder vanuit een eigen rol, met een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Onderwijsassistenten en leraarondersteuners werken onder directe verantwoordelijkheid van de leerkrachten. Zij werken met een kleine groep kinderen en een leraarondersteuner mag ook een hele groep begeleiden. De leerkracht bepaalt wat de ondersteuner doet en denkt en kijkt mee over de aanpak binnen de groep(je).  In afstemming bepalen leerkracht, schoolleiding en leraarondersteuner wie met ouders communiceert.  

Door het lerarentekort is het niet altijd mogelijk om een afwezige leerkracht direct te vervangen door een andere leerkracht. Juist door te werken met verschillende rollen binnen de organisatie kunnen we de kwaliteit en continuïteit van het onderwijs beter waarborgen.

Samenwerking met de HU-Pabo

Onze school werkt, net als alle WereldKidz scholen, samen met de HU-Pabo en veel andere schoolbesturen in het project Opleiden in School. Wij vinden het belangrijk onze toekomstige collega’s (collega’s in opleiding) mee op te leiden en ook van hen te leren. Wij investeren in onze eigen professionalisering om collega’s in opleiding goed te begeleiden. De schoolopleider is de spil in de coördinatie van de stage, de contacten met de HU-Pabo en de professionalisering van onze begeleiding. Het is ook mogelijk dat studenten van andere opleidingen bij ons stage lopen zoals klassenassistent, onderwijsassistent, studenten van de ALO of studenten HBO pedagogiek.  

Indien een collega in opleiding binnen de school is, worden werkafspraken gemaakt en vindt met er met praktijk- (de groepsleerkracht) en de schoolopleider vanuit onze school geregeld overleg plaats onder andere over de aanpak van kinderen op onze school. Zo mogelijk ontwikkelt de collega in opleiding  activiteiten in het kader van de jaarplanning van het team. De collega in opleiding  ontwikkelt zijn/haar activiteiten onder de verantwoordelijkheid van de schoolleiding. Via de nieuwsbrief of de mail worden ouders/verzorgers op de hoogte gesteld van de aanwezigheid van een collega in opleiding  in de school.  

Leraren in opleiding mogen filmopnames maken van lessen ten behoeve van de opleiding. Hiervoor hoeft geen toestemming aan ouders worden gevraagd. De privacy van onze leerlingen wordt hierbij uiteraard in acht genomen. Met de verschillende opleidingsinstituten is afgesproken dat de opnames na de bespreking worden vernietigd.

Professionalisering:

Leraren die op WereldKidz Meent willen werken, moeten aan de bevoegdheidseisen voldoen. Daarnaast hebben alle leraren de tweejarige Daltonopleiding gevolgd. Op basis van schoolontwikkelingen en functioneringsgesprekken wordt een evenwicht bepaald in individuele nascholingsbehoeften en deskundigheidsbevordering van het team. Binnen het team zijn ExpertTeams opgericht. De scholing kan specifiek gericht zijn op het vergroten van deze expertise.

Toparrangementen binnen onze stichting WereldKidz:

WereldKidz Toparrangementen voor hoogbegaafde kinderen WereldKidz wil dat alle leerlingen onderwijs ontvangen dat hen uitdaagt en verder brengt. Ook hoogbegaafde kinderen. Zij denken en leren op een andere manier, en hebben baat bij onderwijs dat op deze andere manier van leren is afgestemd. Daarom verzorgt WereldKidz op een aantal basisscholen voltijds onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen. Kinderen met een IQ van 130 of hoger komen hiervoor in aanmerking. Wilt u meer weten? Kijk op  www.wereldkidz.nl

Nieuwkomersklassen binnen onze stichting WereldKidz 

Bij basisscholen van WereldKidz worden regelmatig kinderen aangemeld die sinds kort in Nederland wonen. Bijvoorbeeld kinderen van vluchtelingen die een verblijfsvergunning hebben gekregen of kinderen uit het buitenland. Deze kinderen spreken niet of nauwelijks Nederlands. Kinderen van vluchtelingen hebben vaak een achterstand omdat zij langere tijd niet naar school zijn geweest. Alle kinderen hebben recht op het beste onderwijs. Daarom heeft WereldKidz op de scholen WereldKidz Op Dreef en WereldKidz De Vlieger meerdere nieuwkomersklassen. Een nieuwkomersklas heeft 12 tot 15 leerlingen. Hiervoor ontvangen we aanvullende bekostiging vanuit de overheid. De nieuwkomersklassen kunt u vinden op de website van WereldKidz Op Dreef en WereldKidz De Vlieger.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Kleutergroepen

Op de Meent zijn twee kleine heterogene groepen. De kinderen van groep 1 en 2 zitten bij elkaar in de klas, zodat zij van en met elkaar kunnen leren. Ze zijn allemaal een keer oudste kleuter en leren zo zorg te dragen voor de jongsten. Kleuters zitten gemiddeld twee jaar in de kleutergroep voordat ze de overgang maken naar groep 3. Wij bieden structuur, duidelijkheid en zorgen voor een veilig klimaat waardoor de kinderen zich snel thuis voelen en met plezier naar school komen. Dat is een voorwaarde om tot ontwikkeling te komen.

Hieronder beschrijven we een aantal kenmerkende elementen van het werken in onze kleutergroepen. 

Spelend leren:

Kleuters leren spelenderwijs. Daarbij speelt rollenspel, ontdekkend leren en het bezig zijn met diverse concrete materialen een belangrijke rol. Vandaar dat er gewerkt wordt met diverse hoeken, zoals een bouwhoek, huis- en themahoek, zand/watertafel, ontdekhoek, informatiehoek en knutselhoek. De leerkracht begeleidt de kinderen hierbij door het stellen van de juiste vragen en mee te spelen. Zo kunnen de kinderen zich op verschillende manieren spelenderwijs verder ontwikkelen. 

Bewegend leren:

Tijdens de lessen komt regelmatig bewegend leren voor. Door te bewegen komt de bloedsomloop goed op gang en staan de kinderen “aan” waardoor ze actiever meedoen. Ze zijn gefocust, leren zo meer en er wordt ook meteen aan de coördinatie gewerkt.

Talenten: 

De Meent is een talentenschool. Door met elkaar talenten te bespreken en uit te spelen, gaan kinderen herkennen welke talenten bij hen passen. Iedereen heeft meerdere talenten. Een voorbeeld van zo’n talent kan zijn: fouten speurneus en ideeënfontein. Het geeft zelfvertrouwen en duidelijkheid als je je eigen talenten kent. Ook is het fijn als je de talenten van een ander kent.

Thema's:

In de kleutergroepen wordt gewerkt met thema's, meestal vanuit de methode IPC. Deze worden door de leraren voorbereid en met de kinderen samen vormgegeven. Van al deze thema's krijgen de kinderen hun eigen werk geregeld mee naar huis.

Doelen:

Alle activiteiten die wij doen zijn gebaseerd op doelen. De doelen en het materiaal worden gebaseerd op onder meer de volgende methoden: 

Digikeuzebord met de leerlijnen van het SLO (sociaal-emotioneel, spel, taal, rekenen en motoriek)

IPC (International Primary Curriculum) (wereldverkenning)

Semsom (rekenen)

Groove me (Engels)

Klankkast (Auditieve ontwikkeling)

123 Zing (Muziek)

Basicly (Digitale geletterdheid en I-Pads en Beebot)

Let’s go! (Verkeer)

Anansi de spin (burgerschap)

Talentenkaarten (talentontwikkeling)

De kring:

Elke dag beginnen we samen in de kring, waarbij de dag aan de hand van dagritmekaarten visueel wordt gemaakt en besproken. Elk kind weet zo hoe de dag eruit komt te zien, dus wat er gaat gebeuren en hoelang die duurt. In de kring wordt aandacht besteed aan luistervaardigheden, vertelbeurten van de kinderen, taalactiviteiten voor de passieve en actieve taalontwikkeling, beginnende geletterdheid, rekenvaardigheden, rekenbegrippen, aanvankelijk rekenen en diverse thema's van IPC of vrije thema's. 

Kleuren van de dag:

De dagkleuren worden gebruikt als communicatiemiddel. Door iedere dag van de week een eigen kleur te geven, krijgen kinderen gemakkelijker inzicht in de dagen van de week. De kinderen plannen hun werkjes voor de week in de kleur van de dag. In iedere groep van de school wordt op een duidelijk herkenbare manier aangegeven wat de dagkleuren zijn.

Digikeuzebord:

Aan het begin van de week kunnen de kinderen hun weektaak werkje op het keuzebord aangeven. De kinderen slepen hiervoor een bolletje in de kleur van de dag naar het gekozen werkje. Er kunnen een beperkt aantal kinderen voor een bepaald werkje kiezen, dat geeft het bord zelf aan. Als het werkje af is kunnen de kinderen hun eigen werk beoordelen met een smiley. Soms doen we dit samen met het kind om te reflecteren en evalueren op het werk. Vooral op inzet en niet op resultaat. Op het keuzebord kan ook voor vrij spelen gekozen worden. Ook als het weektaak werkje af is, kiezen de kinderen hierop waar ze mee gaan spelen. Via Digikeuzebord is snel zichtbaar wat er gedaan is en wat nog gemaakt moet worden. Digikeuzebord werkt met de leerlijnen van het SLO. Zo heeft de leerkracht overzicht op de ontwikkeling van iedere leerling. We maken gebruik van de leerlijnen voor de rapporten van de kinderen. 

Vrije keuze:

Als kinderen gaan kiezen, slepen zij hun naam naar de hoek waar ze willen spelen. Er is een teller die aangeeft bij de activiteiten hoe vaak een kind in een bepaalde hoek of met bepaald materiaal gespeeld heeft. De teller geeft een maximumaantal keren aan dat een kind daar kan spelen/werken, zodat het niet eenzijdig kiest.

Weektaak:

De werkjes van de weektaak worden op maandag uitgelegd. Het zijn 3 tot 5 werkjes, die op verschillende niveaus gemaakt kunnen worden. De jongste kinderen maken 3 werkjes van de weektaak. Die werkjes hebben een groene kleur. De oudste kleuters maken 4 tot 5 weektaak-werkjes. De groene en ook de laatste, die een rode kleur heeft. Zo is duidelijk dat deze werkjes voor de oudsten zijn. Voor kinderen die behoefte hebben aan verdieping staat er een paars werkje op het bord. We beginnen met enkele werkjes en bouwen dit op naarmate de kinderen ouder worden.Aan het eind van de werktijd beoordelen de kinderen zelf of samen met de leerkracht het werk met een smiley naar keuze. De leerkracht kan eigen observaties weergeven in de leerlijnen, waardoor zichtbaar wordt waar het kind in zijn/haar ontwikkeling voor die leerlijn zit. 

Samenwerken:

Kinderen leren samenwerken tijdens het spelen in de hoeken of bij het uitwerken van een opdracht. Ook tijdens kringmomenten leren kinderen door middel van samenwerkingsvormen van elkaar en met elkaar. Na het spelen/werken ruimen de kinderen zelfstandig hun materiaal op. Hulp geven aan een ander is daarbij belangrijk. Elke periode krijgen de kinderen een nieuw maatje. De maatjes helpen elkaar en doen soms opdrachten samen.

Buitenspelen/ bewegingsonderwijs:

Elke dag spelen de kinderen gemiddeld een uur buiten op het eigen kleuterplein en als het weer het niet toelaat wordt er bewogen in de eigen klas. Bij kleuters speelt het ontwikkelen van de grove en fijne motoriek een belangrijke rol ter voorbereiding van het onderwijs in de volgende groepen. Eén keer per week is er een vakleerkracht gym die in de sporthal een kleuter gymles verzorgt.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Het onderwijs in groep 3 t/m 8   

Lezen

Lezen is misschien wel de belangrijkste vaardigheid die een school de kinderen kan leren. Het is tenslotte de basis voor alle vakken en zeer belangrijk voor de toekomst van uw kind. En als uw kind kan lezen, is het heel belangrijk dat lezen ook als plezierig ervaren wordt. Onze school probeert ervoor te zorgen dat het leesplezier het hele jaar in allerlei activiteiten gestimuleerd wordt. In alle groepen wordt dagelijks voorgelezen en tijdens de Kinderboekenweek en bij de Voorleesdagen is er extra aandacht voor het kinderboek. Daarnaast doen we mee met de activiteiten georganiseerd door de openbare bibliotheek. De bibliotheek ligt aan hetzelfde plein als onze school. Voor de meeste kinderen start het echte leren lezen in groep 3. Hiervoor gebruiken we de methode ‘Veilig Leren Lezen’ van uitgeverij Zwijsen. In de groepen 4 t/m 8 lezen de kinderen op verschillende manieren (alleen en samen, hardop en stil).  En ze lezen verschillende soorten teksten, boeken, rijtjes woorden, gedichten, strips etc. Dit doen ze voornamelijk vanuit het programma Leesklok.  

Begrijpend en studerend lezen

Voor het onderdeel begrijpend  werken we vanaf groep 4 met de methode ‘Nieuwsbegrip’. Dit is een digitale, interactieve en aansprekende methode met actuele teksten. Het jeugdjournaal maakt wekelijks een filmpje bij het onderwerp van ‘Nieuwsbegrip’. Kinderen leren belangrijke leesstrategieën om teksten beter en sneller te begrijpen.

Studerend lezen wordt vanaf groep 6 gegeven met behulp van de methode Blits. Met Blits leren kinderen om informatie uit allerlei verschillende bronnen te halen: van een voedingswaardetabel tot een infographic bij een nieuwsbericht. Ook leren ze dankzij slimme strategieën effectiever te studeren, beter te plannen en informatie kernachtig samen te vatten.

Nederlandse taal

In groep 3 is taal geïntegreerd in de methode Veilig Leren Lezen, waarbij in de loop van het schooljaar ook het schrijven een steeds grotere rol speelt. Vanaf groep 4 wordt er gewerkt met een taalmethode waarbij aandacht is voor zowel mondeling als schriftelijk taalgebruik. Deze methode heet ‘Taal in Beeld’. Deze lessen staan in het teken van taalbeschouwing, spreken en luisteren, woordenschat en schrijven. Het spellingonderwijs, ‘Spelling in Beeld’, is een aparte leergang, maar wel verbonden met het taalonderwijs. Er wordt bij spelling gewerkt met woordpakketten. Iedere dag doen de kinderen uit groep 4 en 5 een vijf woorden dictee. In de hogere groepen besteden we extra aandacht aan ontleden en werkwoordspelling. Zowel spelling als taal wordt vanaf groep 4 op de chromebook aangeboden, maar we werken ook in werkboeken

Rekenen en wiskunde

Dit schooljaar (2023-2024) starten we in de groepen 1 t/m 3 met de methode Semsom en in de groepen 4 t/m 8 met de methode: Getal en Ruimte Junior. 

Groep 1 t/m 3

Semsom biedt rekenen aan door te doen. Denk bijvoorbeeld aan beweging. In een dans, spel, prentenboek of andere activiteit maken de kinderen kennis met verschillende rekenvaardigheden, zoals tellen, werken met getallen en hoeveelheden, gebruik van rekentaal, meten, bouwen, oriënteren in de ruimte, spiegelen, verhoudingen en eenvoudige grafieken. De kinderen werken iedere week gericht aan één nieuw rekendoel. Stap voor stap leren ze een nieuw doel en verwerken de leerlingen wat ze geleerd hebben.

Groep 4 t/m 8

In deze methode gaan leerlingen in kleine stapjes van oefenen naar toepassen. Met elke dag tijd voor instructie, automatiseren en memoriseren. Elke week wordt voorkennis opgehaald en is er veel aandacht voor de strategie.Iedere leerling leert rekenen in zijn eigen tempo. In het basismateriaal is differentiatie binnen elke les en opdracht mogelijk. Voor leerlingen die het basisniveau niet halen, is er vanaf groep 5 de Niveaulijn. Zij werken aan dezelfde doelen, maar doen dit in handelingsniveau en moeilijkheidsgraad één of meerdere stapjes terug. Voor zeer sterke rekenaars is er de leerlijn Meesterwerk, voor extra uitdaging.

Engels

We werken met de Engelse methode “Groove me”. Deze methode is voor alle leerlingen van groep 1 t/m groep 8. Op de site van deze methode is meer informatie hierover te lezen en te zien: http://www.groove.me/

Schrijven

De methode die we hiervoor gebruiken is: ‘Pennenstreken’, deze is ook verbonden met de methode Veilig Leren Lezen.  

IPC

IPC staat voor International Primary Curriculum en is een internationaal geïntegreerd curriculum ontwikkeld door de internationale Shellscholen. Het curriculum betreft de vakgebieden: aardrijkskunde, geschiedenis, natuuronderwijs, techniek, ICT, internationaal, mens & samenleving en de creatieve vakken. Topografie, verkeer, dramatische vorming en voor een deel muziek worden nog apart gegeven.

Digitale geletterdheid

Digitale geletterdheid bieden we aan met de methode Basicly. De kinderen leren de basisvaardigheden van ICT, computational thinking, informatievaardigheden en mediawijsheid.

Verkeersonderwijs

Voor verkeeronderwijs gebruiken we de methode Let's go. In groep 7 wordt zowel het theoretisch als praktisch verkeersexamen gedaan.  

Muziekonderwijs

We geven veel aandacht aan muziek en zingen op onze school. Voor ons muziekonderwijs gebruiken we de methode “1 2 3 Zing”. Muziek is ook geïntegreerd in IPC. Verder komt muziek ook terug bij andere vakgebieden en eventueel gastlessen/workshops.

Dramatische vorming

Dit is geïntegreerd in vakgebieden zoals taal en IPC. En 1 keer per jaar heeft elke klas ook een podiumoptreden in de hal. 

Lichamelijke opvoeding

De groepen 1 tot en met 8 maken gebruik van de sportaccommodatie van het dorpshuis "De Twee Marken". De kleuters gaan 1 keer per week naar de sporthal en de groepen 3 tm 8 hebben twee keer per week gymnastiek. De gymlessen worden gegeven door een vakdocent.

Levensbeschouwelijk onderwijs en burgerschapsvorming

Binnen het levensbeschouwelijk onderwijs en het onderwijs over burgerschapsvorming schenken we aandacht aan alle wereldgodsdiensten en aan belangrijke waarden en normen als respect, tolerantie en democratie. Kinderen leren kritisch nadenken, een mening vormen en samen met anderen aan een vraagstuk werken om deze op te lossen. Als openbare school vinden we dit belangrijk voor de algemene ontwikkeling van kinderen. Voor een belangrijk deel is het gekoppeld aan IPC en we maken gebruik van het lesmateriaal van SamSam.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) geeft antwoord op de vraag: welke ondersteuning kan de school bieden aan kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte? En waar liggen de grenzen van de geboden ondersteuning?  

Onderstaand profiel is een algemeen beeld van de extra ondersteuningsmogelijkheden die we als school bieden aan kinderen. In de dagelijkse onderwijspraktijk betreft het bieden van extra ondersteuning altijd maatwerk.  

Wij streven er naar de begeleiding voor alle kinderen op een verantwoorde wijze gestalte te geven. Binnen onze school bieden wij kinderen, die het nodig hebben, binnen onze mogelijkheden  ondersteuning. Allereerst door te differentiëren binnen de groep op diverse niveaus zowel voor kinderen die moeilijker leren als de kinderen die extra uitdaging nodig hebben. Kinderen met dyslexie en dyscalculie werken binnen de groep met extra hulpmiddelen en krijgen extra inoefening. Ook hebben we passende  begeleiding voor kinderen die wat meer structuur nodig hebben of sociaal-emotioneel wat meer ondersteuning hebben. De intern begeleider adviseert waar nodig leraren (en ouders) en indien nodig vragen we (tijdelijk) externe ondersteuning via het samenwerkingsverband.

Voor een kind met een specifieke onderwijsbehoefte zullen wij samen met de ouders bespreken of we op school de juiste begeleiding kunnen bieden. Dit hangt af van de gevraagde begeleiding en de context van de groep waar een kind in geplaatst moet worden (grootte van de groep, onderwijsbehoefte van de andere kinderen en expertise van de leerkracht). Belangrijk is dat de veiligheid van het kind zelf en andere kinderen nooit in het geding is. Ook moeten de extra inspanningen voldoende effect hebben op de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van het kind. Dit monitoren we samen met ouders en indien nodig met het samenwerkingsverband.

Er zitten grenzen aan hetgeen wij kinderen aan extra ondersteuning kunnen bieden, ook financieel. We zijn een reguliere school met reguliere bekostiging, waaronder ook gelden vanuit het samenwerkingsverband voor passend onderwijs. Dit is voor alle kinderen binnen WereldKidz bestemd. 

Indien we dit niet kunnen bieden, zullen we samen met de ouders, op zoek gaan naar een andere reguliere school. Ook daarbij krijgen we ondersteuning van het samenwerkingsverband in onze regio.  

WereldKidz Meent is een zogenaamde ‘smalle zorgschool’. Dit houdt in dat wij extra ondersteuning bieden aan kinderen die het nodig hebben door te differentiëren binnen de groep op diverse niveaus. Dit zijn zowel kinderen die moeilijker leren als de kinderen die extra uitdaging nodig hebben. Omdat niet alle kinderen in hetzelfde tempo leren of op hetzelfde niveau leren, bieden we onderwijs in vier verschillende onderwijsarrangementen. Een kind dat met de basisinstructie de lesstof van de basisschool goed aankan, leert in het basisarrangement. Heeft een kind moeite met de basisstof dan krijgt het extra instructie in het intensief of het zeer intensieve arrangement. Leert een kind makkelijk dan leert het in het verdiepte arrangement met minder herhaalde instructie en minder basiswerk. In plaats daarvan krijgt het kind instructie op en oefent het met moeilijker werk. Het verdiepte arrangement bestaat uit 4 niveaus. Het derde niveau hiervan omvat ook de Verrijkingsgroep van 1 uur in de week. Het vierde niveau hiervan omvat op de woensdagochtend de Plusklas.

Op basis van observaties van werk- en leergedrag, analyses van toetsen en onderzoeken, gesprekken met kinderen, ouders, intern begeleider en (indien nodig) externe deskundigen, wordt de onderwijsbehoefte van het kind in beeld gebracht. De centrale vraag is steeds hoe de lesstof, de instructie, aanpak en begeleiding afgestemd kan worden op wat het kind nodig heeft om de doelen te bereiken.

De vier onderwijsarrangementen zijn:

1. Het zeer intensieve arrangement

2. Het intensieve arrangement

3. Het basisarrangement

4. Het verdiept arrangement (niveau 1 t/m 4)

Kinderen met een verdiept arrangement (4) volgen compact de basisdoelen van de leerlijnen én hebben behoefte aan meer uitdaging. Ons verdiept arrangement bestaat uit vier niveaus. De niveaus zijn oplopend in moeilijkheidsgraad.

Verdiept arrangement 1: meerwerk bij de basisdoelen van een leerlijn, een kind compact(verminderen van verwerking van de basisdoelen) en maakt moeilijker werk aansluitend bij de instructie.

Verdiept arrangement 2: een kind compact verder en maakt verdiept werk welke methode/leerlijn overstijgend is. Dit vaak samen met een maatje of in een klein groepje.

Verdiept arrangement 3: meerwerk bouw breed en vakoverstijgend. Een kind compact nog verder en kan nog meer uitdaging aan dan in niveau 2 wordt aangeboden. Het taakgericht en zelfstandig kunnen (samen)werken is een belangrijke voorwaarde. We noemen dit arrangement: Verrijkingsgroep.

Verdiept arrangement 4: De Plusklas. Voor een kind dat extra verdieping nodig heeft dat verdergaat dan niveau 3, is er de Plusklas.

Kinderen met dyslexie en dyscalculie werken binnen de groep met extra hulpmiddelen en krijgen extra inoefening. Ook hebben we passende  begeleiding voor kinderen die extra structuur nodig hebben of sociaal-emotioneel extra ondersteuning hebben. De intern begeleider adviseert waar nodig leraren (en ouders)  en indien nodig vragen we (tijdelijk) externe ondersteuning via het samenwerkingsverband.  

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

- Executieve functies

- Talentontwikkeling

- Intensieve begeleiding door specialisten

- Scholing team/teamleden

- Nauwere samenwerking met externe partners

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven