Basisschool WereldKidz Meent

Trompplein 3 3951 CR Maarn

  • Schoolfoto van Basisschool WereldKidz Meent
  • Schoolfoto van Basisschool WereldKidz Meent
  • Schoolfoto van Basisschool WereldKidz Meent
  • Schoolfoto van Basisschool WereldKidz Meent
  • Schoolfoto van Basisschool WereldKidz Meent

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van onze school zijn al jaren goed en veelal (ruim) boven het gemiddelde. 

Resultaat eindtoets IEP 2023:

Schoolscore de Meent= 85,6 (landelijk gemiddelde= 79,5)

Onderdeel Taalverzorging: score 87, 1F 100% en 2F 72%

Onderdeel Lezen: score 88, 1F 100% en 2F 83%

Onderdeel Rekenen: score 80, 1F 100% en 1S 56%

Ook blijkt dat kinderen een goed basisschooladvies krijgen voor het voortgezet onderwijs. Meer dan 95 % van de kinderen zit na drie jaar voortgezet onderwijs nog op het niveau dat geadviseerd is. 

.

Schoolscore Eindtoets 2021 de Meent= 88,8 (landelijk gemiddelde= 79,7)

Schoolscore Eindtoets 2022 de Meent= 85,0 (landelijk gemiddelde= 80,0)

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Rapportage en overgang naar een volgende groep

De leerlingen krijgen in de kleutergroep een eigen rapport. Dit rapport is gebaseerd op het kleutervolgsysteem van het DigiKeuzenbord. De kleuters krijgen twee keer per jaar een rapport mee (na een half jaar onderwijs en steeds een half jaar daarna). Als het rapport mee naar huis komt maakt de leerkracht een afspraak met de ouders van de leerling om het rapport te bespreken. Als een vierjarige net op school is maakt de leerkracht een afspraak voor een startgesprek. Daarin wordt besproken hoe de ontwikkeling van uw kind tot nu toe is verlopen.  

Ook de rapporten van de kinderen van groep 3 t/m 8 gaan twee keer per schooljaar mee naar huis (januari en juni). Deze rapporten verschaffen veel gegevens over uw kind op school, zodat u een goed beeld van uw kind krijgt ten aanzien van zowel de sociaal-emotionele ontwikkeling, de cognitieve ontwikkeling, als creatieve ontwikkeling. In het rapport zijn ook de Citoscores opgenomen. Drie keer per jaar (november, februari en juni) bespreken we met u tijdens de 10 minutenavond de ontwikkeling en resultaten van uw kind.

Vanaf groep 6 zal uw kind bij het gesprek aanwezig zijn. We vinden het voor uw kind belangrijk dat er een eenduidige communicatie is tussen de kinderen, ouders en school. We vinden het belangrijk dat kinderen leren verantwoordelijk te zijn voor hun eigen ontwikkeling.   

het 10 minutengesprek in juni vindt plaatst op verzoek van de leerkracht of de ouders en is niet voor iedereen verplicht. De uitnodiging hiervoor ontvangt u tijdig. Indien u meer tijd nodig heeft dan 10 minuten, maken we hiervoor met u een afspraak op een ander moment. Uiteraard kunt u altijd een aparte afspraak maken met de leraar. In groep 7 krijgen de kinderen hun voorlopig schooladvies. Met dit advies kunnen ouders en leerlingen ook al in groep 7 gericht op zoek gaan naar geschikte scholen voor voortgezet onderwijs. Met de ouders/verzorgers van de leerlingen van groep 8 worden de toets uitslagen, het basisschooladvies en de mogelijkheden voor het voortgezet onderwijs uitgebreid besproken.   

De basis voor de rapportage wordt gevormd door een ruime hoeveelheid gegevens: methode gebonden toetsen, Citotoetsen van het Cito leerlingvolgsysteem, observaties door de leraren en hun evaluaties met de leerlingen. Het rapport voor groep 3 is een variant van het rapport voor de groepen 4 tot en met 8.    

Testen en toetsen - Het Leerlingvolgsysteem

In alle klassen volgen we op systematische wijze de ontwikkeling en de prestaties van leerlingen. Dit gebeurt dagelijks door middel van: observeren, het nakijken van het werk van de kinderen en door het afnemen van de methode gebonden en methode ongebonden toetsen. De leraar brengt de vorderingen van de kinderen zorgvuldig in kaart. Ook vanuit het dashboard van Snappet worden gegevens gehaald en geanalyseerd. Op de eerste plaats is de leerlingenzorg de verantwoordelijkheid van de leraar. De leraar is in de meeste gevallen degene die als eerste signaleert en remedieert. Hij/zij is verantwoordelijk om het kind zo optimaal mogelijk te begeleiden en preventieve zorg te bieden. Het is hierbij van groot belang dat ouders/verzorgers en leraar hierover een goed contact hebben.  

De toetsen (behalve de doorstroomtoets, voorheen eindtoets) worden nagekeken door de leraar. De gegevens worden digitaal vastgelegd in ons leerlingvolgsysteem LVS CITO Leerling in Beeld en Parnassys en tevens op de groepsoverzichten. Na de Cito’s worden de scores geanalyseerd. Dit wordt besproken met de intern begeleider (IB-er) en er worden afspraken gemaakt voor het handelen in de groep. Indien daartoe aanleiding bestaat, wordt een groeps- of individueel handelingsplan opgesteld dat door de leraar wordt uitgevoerd. Uiteraard wordt dit ook gecommuniceerd met ouders. Na een afgesproken periode wordt dit geëvalueerd en zo nodig bijgesteld.  

Verantwoording van de resultaten

Verantwoording van resultaten is van belang om inzichtelijk te maken wat de kwaliteit van het onderwijs is en welk leerrendement er door het  individuele kind wordt behaald. WereldKidz Meent legt verantwoording af over deze opbrengsten aan  het bevoegd gezag (college van bestuur van WereldKidz) en aan de inspectie. Uiteraard legt WereldKidz Meent ook verantwoording af aan de ouders en andere direct bij de school betrokkenen.  

Op school worden methode gebonden- en genormeerde toetsen gebruikt om de ontwikkeling meetbaar en zichtbaar te maken. In het beleidsplan “onderwijscontinuüm’ staat o.a. beschreven welke genormeerde toetsen jaarlijks afgenomen worden. De resultaten van deze toetsen worden opgenomen in het kind volgsysteem. De resultaten op sociaal –emotioneel vlak worden gemeten met SCOL (sociale competentie observatie lijst).  

Het team gebruikt de data om te analyseren waar het onderwijsleerproces verbeterd kan worden. Zo kunnen we zowel op kind- als op bouw en schoolniveau met deze gegevens vaststellen wat in bepaalde periodes het leerrendement is geweest. Het is mogelijk om tijdig maatregelen te treffen die helpen dat leerrendement te vergroten. 

Beoordeling van de opbrengsten

Uitgaande van hoge verwachtingen van kinderen streeft het team van WereldKidz Meent ernaar de opbrengsten van het onderwijs te spiegelen aan de normering van de Inspectie. In het schoolondernemingsplan worden deze concreet beschreven. De inspectie van het basisonderwijs monitort doorlopend de opbrengsten van het onderwijs. De leeropbrengsten van de kinderen van WereldKidz Meent zijn zeer gevarieerd en veel breder dan de opbrengsten die de inspectie beoordeelt. Zij richt zich op het beoordelen van de basisvaardigheden (technisch en begrijpend lezen en rekenen en wiskunde), de leerprestaties van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en de sociale competenties van leerlingen.    

Leerlingtevredenheid

De opbrengsten uit de leerlingtevredenheid enquête van de leerlingen uit de groepen 6, 7 en 8 zijn weer mooi en hoog! De totale score is een 8,3 en de leerlingen geven onze school een 8,5. Om trots op te zijn! De opbrengsten van de leerlingtevredenheid enquête is te vinden op onderstaande site:

Arrangement vanuit inspectie

De inspectie geeft een positief oordeel over de kwaliteit van ons onderwijs. Onze school heeft het basisarrangement. Ons onderwijs, uitgewerkt in de vijf onderwijsarrangementen, zorgt ervoor dat kinderen ten opzichte van zichzelf mogen en kunnen groeien.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Ons basisschooladvies geeft het niveau van voortgezet onderwijs aan, dat ons inziens gevolgd moet kunnen worden door de leerling waarvoor het geldt. Het basisschooladvies wordt door de groepsleraar van groep 8 opgesteld. Het is gebaseerd op alle bij ons op dat moment bekende gegevens van de leerling: methode gebonden resultaten en methode ongebonden resultaten (cito leerlingvolgsysteem). Ook is er overleg met de groepsleraar die de leerling in groep 7 heeft onderwezen. Daarbij betrekken we niet alleen de cognitieve vermogens van een kind, maar ook sociaal-emotionele aspecten van een kind zoals werkhouding, motivatie en zelfvertrouwen. Midden groep 7 krijgen de leerlingen een voorlopig advies.

Wij ontvangen van de scholen voor voortgezet onderwijs jaarlijks informatie. Ze berichten ons over hun open dagen en over de ontwikkeling van onze oud-leerlingen. Daardoor kunnen we ook nagaan of we de kinderen een juist basisschooladvies hebben gegeven. Dit blijkt in meer dan 95% van de kinderen het geval te zijn. 

De 18 leerlingen uit groep 8 in het schooljaar 2022/2023 zijn naar de volgende richtingen in het VO gegaan:

VWO= 4 lln, Havo/Vwo= 6 lln, Havo= 3 lln, Mavo/Havo= 1 lln, Mavo= 3 lln, VMBO= 1 lln

De middelbare scholen waar onze groep 8 leerlingen naar toe zijn gegaan:

Revius Doorn, Johan van Oldenbarneveld, NXT Doorn, Openbaar Lyceum Zeist, Christelijk College Zeist, Stichtse Vrije School, de Breul.

.

In het schooljaar 2023/2024 zal de eindtoets worden vervangen door de Doorstroomtoets,

De Doorstroomtoets zal begin februari in groep 8 worden afgenomen. In januari is in groep 8 de eerste ronde van de VO advies gesprekken en in maart de tweede ronde.

.

Verdere toelichting:

Het schooladvies van de basisschool is leidend voor de toelating in het voortgezet onderwijs. De score op de eindtoets is aanvullend en fungeert bij de toelating als onafhankelijk tweede gegeven. De toelating tot het voortgezet onderwijs is dus niet afhankelijk van het resultaat op de eindtoets. Bovendien mogen vo-scholen bij de toelating, naast de eindtoets, geen andere gegevens als tweede gegeven gebruiken of eisen (IQ-test, resultaat Entreetoets of andere onderzoeksgegevens). Ze kunnen wel andere gegevens opvragen, maar deze zijn niet bepalend voor de toelating. In de regio kunnen afspraken worden gemaakt over de gegevens die bij het schooladvies worden betrokken

Het schooladvies omvat niet meer dan twee leerwegen of schoolsoorten. Basisscholen mogen dus alleen nog een enkel (bijvoorbeeld havo) of dubbel (bijvoorbeeld vmbo-tl/havo) advies geven. Het categorisch uitsluiten van dubbele adviezen is niet langer toegestaan. Bredere adviezen (vmbo/havo/vwo) zijn eveneens niet meer toegestaan. Dit geldt ook voor het eindtoetsadvies (dat is gebaseerd op de score op de eindtoets).

Valt het eindtoetsadvies hoger uit dan het schooladvies, dan heroverweegt de basisschool het schooladvies altijd. In overleg met de leerling en zijn ouders kan de school het advies dan naar boven bijstellen, maar dat is niet verplicht. Wanneer een basisschool besluit om het advies niet bij te stellen moet zij kunnen beargumenteren waarom dit het geval is. Het is wenselijk dat de vo-school (waar de leerling is aangemeld) bij de heroverweging wordt betrokken. 

Ligt het eindtoetsadvies onder het niveau van het geadviseerde schooltype, dan wordt het schooladvies niet aangepast. Deze leerlingen krijgen in het voortgezet onderwijs de kans om te laten zien dat ze het geadviseerde onderwijstype aankunnen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Elke leerling moet zich veilig en prettig voelen op onze school!!!

Als een leerling graag naar school wilt en zich veilig en prettig voelt, zal de leerling zich het best ontwikkelen!

De Meent staat voor een evenwichtige ontwikkeling van kennis in een veilige, respectvolle omgeving. Ieder kind, medewerker en ouder dient zich op school geborgen, gekend, gestimuleerd en gerespecteerd te voelen. Dit zijn basisvoorwaarden om tot ontwikkeling te komen. De school draagt er zorg voor dat kinderen zich kunnen ontwikkelen tot volwaardige, gelukkige mensen, die zich in de maatschappij staande weten te houden. We vinden het belangrijk om te zorgen voor een veilig en positief pedagogisch klimaat waarin kinderen leren op respectvolle wijze met zichzelf en de ander om te gaan.

We maken gebruik van een Schoolveiligheidsplan. Voor het schrijven hiervan wordt gebruik gemaakt van het Digitaal Veiligheidsplan. Het Digitaal Veiligheidsplan is een hulpmiddel bij het ontwikkelen van een eigen aanpak voor sociale veiligheid op school. Die aanpak wordt ontwikkeld door handelen in de praktijk, reflecteren daarop en op basis daarvan nieuwe handelwijzen afspreken. De onderwerpen die in het Digitaal Veiligheidsplan benoemd worden fungeren daarbij als aandachtspunten voor het gesprek over de aanpak op school. Op basis van die aandachtspunten kan de school nagaan wat zij allemaal al doet en waarop nog verbeteringen mogelijk zijn en welke prioriteiten daarin gesteld worden. Dit leidt uiteindelijk tot een schoolveiligheidsplan dat geheel past bij de school wat betreft visie en waarden, leerlingenkenmerken, teamcompetenties, etc.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Sociaal klimaat
  • Pedagogisch klimaat

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven