Meester G. Propschool

Burgemeester Leenstraat 11 7242 AA Lochem

  • Onze cultuurschool. We besteden veel aandacht aan de ontwikkeling van het creatief denkvermogen.
  • Een inkijkje in ons logo. Hier kunt u zien waar onze school voor staat.
  • Kleuters spelen heerlijk buiten op het nieuwe plein.
  • De bovenbouw leerlingen vermaken zich opperbest op het nieuwe plein.
  • Het plein heeft een keur aan nieuwe en uitdagende speeltoestellen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We zijn trots op onze leerlingen en de behaalde resultaten. Hierbij kan worden opgemerkt dat de school altijd scores behaalt die bij de beter presterende scholen horen. Ook op de site van de inspectie staat te lezen dat de school met name op de gebieden taal, lezen en rekenen steeds in de groep van beter scorende scholen valt.

Bij het inrichten van ons onderwijs houden wij rekening met de uitkomsten van het Cito leerlingvolgsysteem en geven we handelingsgericht les. Dat doen we op basis van de gemeten opbrengsten en op grond van individuele onderwijsbehoeften. Daar waar de resultaten het aangeven werken de leerlingen met aangepast materiaal.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Naar aanleiding van de tussenresultaten stellen de leerkrachten doelen voor de komende periode. We stellen deze doelen op naar aanleiding van de analyse van de tussenresultaten die we met het team maken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Elk jaar geven de leerkrachten van groep 8 een pre-advies voor het voortgezet onderwijs. Met dat pre-advies kunnen ouders en kinderen de vervolgschool van hun voorkeur zoeken. Voor de uitslag van de CITO-eindtoets ontvangen de ouders het definitieve advies. De scholen voor voortgezet onderwijs houden ons nog een aantal jaren op de hoogte van de voortgang van onze oud-leerlingen. In de meeste gevallen blijkt ons schooladvies, ook na enkele jaren, het juiste te zijn geweest,.

De leerlingen van onze school gaan over het algemeen allemaal naar het vervolgonderwijs in Lochem of in Zutphen.

In Lochem:

- het Staring College

In Zutphen:

- de Vrije School

- het Eligant Lyceum

- het Isendoorn College

Verder nog:

-het AOC in Borculo en Twello

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school streeft een open sfeer na. Ruzie maken en pesten hoort hier niet bij en pakken we daarom preventief aan. Wij zijn een Kanjerschool en werken daarom met de Kanjermethodiek. Door duidelijke afspraken en het stellen van heldere regels wordt de totstandkoming van een veilige en rustige omgeving bevorderd. Dit draagt ertoe bij dat de kinderen zich kunnen ontplooien tot een harmonieuze persoonlijkheid in de samenleving waarvan zij deel uit maken, zodat ze volwaardig kunnen participeren.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect
  • veilig
  • vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Onze school heeft in het schooljaar 2012-2013 een prettig constructief inspectiebezoek gehad. We waren tevreden met het rapport. Waar we extra aandacht aan besteden n.a.v. het rapport is het borgen van de schoolafspraken. Verder was de inspecteur zeer te spreken over onze leerlingenzorg.

In het kader van kwaliteitszorg evalueren we de hulpplannen en de tussenopbrengsten 2 keer per jaar. Jaarlijks evalueren we ons onderwijsaanbod en de speciale leerlingenzorg.

Terug naar boven