De Rank

Curieplein 21 7242 KH Lochem

  • De ingang en het speelplein voor de groepen 1, 2 en 3.
  • De ingang en het speelplein voor de groepen 4 t/m 8.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In schooljaar 22-23 heeft groep 8 boven het landelijk gemiddelde gescoord zoals dat gehanteerd wordt door de onderwijsinspectie. 

Wij durven te zeggen dat wij weten hoe leren werkt en dat we alles uit het kind proberen te halen. Duidelijke instructie, herhaling, voordoen, samen doen en vervolgens alleen geeft het kind zekerheden. Ook in schooljaar 2023-2024 zullen we extra inzetten op de ontwikkeling van de basisvaardigheden door meer onderwijsassistentie en kleinere groepen. Daarnaast hebben we gekozen om rekenen en taal primair te doen in leerwerkboeken en niet meer digitaal. Digitaal is een extra ondersteuning.

De beheersing van de vaardigheden als rekenen, lezen en taal (schrijven) is een voorwaarde om de schoolperiode succesvol te laten verlopen en later in de maatschappij een juiste plek te vinden en het goed aanleren hiervan sluit aan bij onze missie en visie.

Wij zijn trots op elk kind dat het maximale uit zichzelf kan halen en met die bagage de toekomst zonder vrees in kan gaan. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Continu kijken wij of (wij) de leerlingen genoeg geleerd hebben. Dit doen volgens de wettelijk verplichte norm met observaties en landelijke toetsen en door ons aanbod vanuit de methodes frequent aan toetsing te onderwerpen. Dit is niet alleen om de opbrengsten van de kinderen te meten, maar ook voor de leerkracht om het effect van zijn/haar onderwijs te beoordelen.
Er zijn drie aspecten die van belang zijn bij de beoordeling van het effect van het onderwijs. Deze drie vallen onder wat we resultaten op instructie noemen. Is het resultaat op elk van de drie aspecten voldoende, dan gaan we door met wat we deden. We hebben aan de onderwijsbehoeften van de leerling voldaan. Is het resultaat op een van de drie aspecten onvoldoende, dan gaan we analyseren. Waarschijnlijk is bij deze leerling een aanscherping van de instructie of aanpak nodig om wél goed op de onderwijsbehoeften af te stemmen.
Deze drie resultaatgebieden zijn:
* de betrokkenheid en het welbevinden van de leerling 
* de mate waarin de lesstof beheerst wordt
* de vaardigheidsgroei

 Bij de kleuters observeren we de vaardigheden en daardoor zien we wat we gerichter aan moeten bieden of waar we extra op in moeten zetten, maar ook wat kleuters al heel goed kunnen.

Vanaf groep 3 doen we mee aan de landelijke toetsing van IEP. Elk jaar in januari toetsen we het niveau wat midden in het schooljaar bereikt zou moeten zijn volgens de richtlijnen en zien we of we daarmee voldoen aan de norm en dus boven of onder het landelijke gemiddelde presteren. In juni doen we de eindtoetsen van een schooljaar. Dit is tevens de nulmeting voor het volgende schooljaar en de meting voor de school of we de juiste stof voldoende hebben aangeboden. 

Vanaf groep 6 worden er naar aanleiding van de toetsen referentieniveaus toegekend. De referentieniveaus zijn beschrijvingen van de taal- en rekenvaardigheden van leerlingen op de verschillende overgangsmomenten van het onderwijs. Het basisniveau 1F is het niveau voor taal en rekenen dat het overgrote deel van de leerlingen aan het einde van de basisschool tenminste zou moeten beheersen.
Daarnaast heeft de overheid de ambitie dat een groot deel van de basisschoolleerlingen een hoger niveau haalt: het streefniveau. Voor taal is dat het 2F-niveau en voor rekenen is het 1S-niveau. Deze worden bepaald door het landelijk gemiddelde. Vanaf midden groep 6 zijn de fundamentele niveaus en streefniveaus zichtbaar als de landelijke toetsen gemaakt zijn.  

Door middels het leerlingvolgsysteem naar de leeropbrengsten van elk kind te kijken, kunnen we al vroeg signaleren welke lesstof we aan moeten bieden passend bij het kind. Niet elk kind behaalt aan het eind van groep 8 hetzelfde beheersingsniveau en daarom is het aan ons om de lesstof tijdig daar op aan te passen en op niveau aan te bieden.
De onderwijsinspectie die over onze schouder meekijkt of het onderwijs op orde is, kijkt naar het gemiddelde van alle groepen over zes jaar en beoordeelt scholen niet uitsluitend op basis van de Eindtoets. 

Het leerlingvolgsysteem geeft de leerkrachten inzicht in de ontwikkeling van de leerlingen, zowel op individueel als op groepsniveau. Dit inzicht wordt gebruikt om het onderwijsaanbod zo goed mogelijk af te stemmen op de onderwijsbehoeften van de groep en de individuele leerlingen.
De leerkracht voert toets-resultaten in van methodetoetsen (aansluitend bij blokken en thema's die dan net behandeld zijn in de klas) en methodeonafhankelijke toetsen (de landelijke toetsen die twee maal per jaar afgenomen worden).
Zo houden we de vorderingen en resultaten van de leerlingen bij en van de landelijke toetsen op de vakgebieden Nederlandse taal en rekenen-wiskunde. Een leerkracht in de bovenbouw kan dus hierdoor zien hoe de groei van de leerling door de jaren heen is geweest. Ook kan hij (terug)kijken of de leerresultaten van zijn leerlingen een stijgende of dalende lijn laten zien.  
In de kleutergroep gebruiken we een observatie-instrument om de ontwikkeling in beeld te brengen. Wij toetsen de kleuters niet in het platte vlak. Tijdens de observaties hebben we oog voor motorische ontwikkeling, fonemisch bewustzijn (het besef dat woorden uit afzonderlijke klanken zijn opgebouwd en dat die klanken gekoppeld kunnen worden aan geschreven letters of lettercombinaties), cijferbewustzijn en sociaal-emotionele ontwikkeling. Vaardigheden die van belang zijn voor het leren lezen, rekenen en schrijven.

Het gaat in de hogere groepen niet alleen om studieresultaten, ook informatie over de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt getoetst en sociale opbrengsten voortkomende uit de toets worden geanalyseerd. Deze toetsen nemen we af met KANVAS, het registratiesysteem dat door de Kanjertraining aangeboden wordt.
We meten hier het welbevinden in de groep, met de leerkracht etc., maar tevens nemen we een sociogram af.  Kinderen vullen dit digitaal en geheel persoonlijk in, waarna het voor de leerkracht de mogelijkheid biedt een leerling en zijn ouders of verzorgers inzicht te geven in de persoonlijke ontwikkeling van het kind, tevens helpt dit de leerkracht om de verhoudingen in een groep goed in beeld te hebben.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In schooljaar 2023-2024 verandert er het nodige met betrekking tot de eindtoets en aanmelding Voortgezet Onderwijs. 

De eindtoets in groep 8 krijgt vanaf schooljaar 2023/2024 een andere naam: de doorstroomtoets. De doorstroomtoets wordt al eerder in groep 8 afgenomen dan vroeger de eindtoets. De naam verandert, de inhoud blijft hetzelfde. 

Maar waarom krijgt de toets dan een andere naam? Dat heeft alles te maken met de ontwikkeling van het kind. De naam ‘eindtoets’ zegt eigenlijk dat de toets een eind aanduidt. Het eind van de basisschool is natuurlijk in zicht als de eindtoets wordt afgenomen, maar de ontwikkeling van het kind gaat daarna nog wel even door! Vandaar dat nu gekozen is voor de naam ‘doorstroomtoets’. Na de toets stroomt het kind door naar een middelbare school. Een school waarvan het niveau passend is.

Uw kind krijgt pas het definitieve advies na de uitslag van de doorstroomtoets. Vervolgens meldt ieder kind in Nederland zich in dezelfde week aan op de vervolgschool, hierdoor zijn er voor iedereen gelijke kansen. 

De aanmeldweek vindt eind maart plaats en volgt na het definitieve advies van de groep 8-leerkracht. De leerkracht neemt de score van de doorstroomtoets mee in de totstandkoming van het definitieve advies. Toch is die score niet het enige dat gebruikt wordt om een juist advies te kunnen geven. Door het leerlingvolgsysteem, wat gedurende de gehele schoolloopbaan ingevuld wordt, is er een goed beeld van de ontwikkeling van het kind. Daarnaast spelen meer factoren een rol bij verwijzing naar het Voortgezet Onderwijs en zijn naast leeropbrengsten ook de aanleg, werkhouding en ontwikkeling van belang. In overleg met IB'er en directeur stelt de leerkracht van groep 8 het definitieve advies op. 
Wat wel verandert is is het volgende. Rolt uit de doorstroomtoets een hoger niveau dan eerder geadviseerd? Dan moet de leerkracht het advies alsnog naar boven aanpassen. Let op: de leerkracht mag ook besluiten om het niveau niet aan te passen, maar dat mag alleen als de leerkracht denkt dat een hoger niveau niet in het belang is van het kind. Vanuit school moeten er voor deze beslissing dan ook goede redenen worden gegeven.

Eind groep 7 wordt een prognose afgegeven. De leerkracht geeft in overleg met de IB'er een indicatie welke vorm van VO voor het kind het meest geschikt is.

In groep 8 krijgen de kinderen in november een voorlopig advies. Dit advies wordt gegeven in een gesprek door de leerkracht van groep 8 met ouders en de desbetreffende leerling. De leerkracht legt uit waar de bevindingen op gebaseerd zijn. Met het voorlopige advies is het mogelijk om gerichter te gaan kijken op de VO-school waar interesse voor is. 

Bezwaren op het voorlopig advies kunnen bij de leerkracht kenbaar gemaakt worden. Er zal dan een extra gesprek plaatsvinden, een advies is echter altijd weloverwogen tot stand gekomen en aanpassing van het advies zal alleen kunnen op basis van reële gronden. 

Na de doorstroomtoets en het definitieve advies gaan de lessen in groep 8 gewoon door. We helpen kinderen nog te groeien richting het V.O.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan hun leefomgeving, danwel de samenleving. Deze vaardigheden zijn terug te vinden in ons Daltononderwijs maar ook specifiek in de leerlijn waarin het sociale klimaat tot stand komt zoals bij samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid.
Sociale competenties dragen bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, wat weer bijdraagt aan het verbeteren van de leerprestaties en ook de ontwikkeling van burgerschap.

Vanuit onze kernwaarden vinden we het van belang dat de groep een sociale werk -en leerplek is. Wij willen dat ieder kind zich veilig voelt in de groep en op school.We willen kinderen succes ervaringen laten opdoen, zich vertrouwd laten voelen.
Daarnaast richten we ons ook op de zelfstandigheid, het individu. Hij/zij is autonoom, mag zijn wie het is en laten zien wat hij of zij kan.
Onze school werkt met de methode Kanjertraining wat betreft de sociaal emotionele ontwikkeling van elk individueel kind. We monitoren de sociale veiligheid met het volgsysteem KANVAS.

Wij streven naar een goede balans tussen welbevinden en leerontwikkeling. Als een kind goed in zijn vel zit, komt de rest vanzelf.

Samenwerking school en ouders
Een kind is enorm gebaat bij een optimale samenwerking tussen school en thuis. Kinderen ervaren namelijk een groot gevoel van veiligheid als hun belangrijkste opvoeders zoveel mogelijk dezelfde normen en waarden delen. Problemen tussen ouders en school moeten goed bespreekbaar zijn en blijven. Beiden hebben tenslotte één belang en dat is het belang van het kind. 

 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • samen verantwoordelijk
  • respect voor elkaar/omgeving
  • veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven