Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
De contacten met de Kinderopvang en Peuterspeelzaal zijn goed. We zijn bezig om een doorlopende ontwikkellijn met elkaar af te stemmen, opdat kleuters met de juiste vaardigheden geoefend kunnen hebben voordat ze naar de basisschool gaan.
Vier maal per jaar is er een peuter-kleutermoment van 13.30 - 16.00 uur op woensdagmiddag.
Dit schooljaar is dat op 23 oktober, 22 januari, 9 april en 2 juli.
Peuters mogen dan knutsel, speel, gymactiviteiten komen doen. Ouders kunnen met de leerkrachten of elkaar in gesprek.
We willen dat de school een veilige omgeving is voor alle kinderen. Door jaarlijks aan het begin van het schooljaar in te zetten op de normen en waarden en op samenwerking in de groep, gaan we op een duurzame manier aan het werk om pesten aan te pakken. Dit zijn ge zgn. Gouden Weken.
Groepen doorlopen een ontwikkeling. Deze groepsontwikkeling kunnen we verdelen in vier stadia: forming, storming, norming en performing
Forming: De startfase: enthousiasme, grenzen verkennen, vertrouwen opbouwen
Storming: Eerste teleurstellingen; gesteggel over regels; mogelijk conflicten/wantrouwen
Norming: Besluit: we kunnen dit beter; duidelijkheid scheppen over samenwerking; afspraken
Performing: Toprestatie; nu pas is de groep méér dan de som der delenKortom, een fase waarin een groep zo goed functioneert dat niet alleen het werk wordt gedaan en doelen worden gehaald, maar dat kinderen in de groep elkaar stimuleren, uitdagen en verbeteren. De focus ligt in de groep op het geheel, in plaats van op de individuen.
Wanneer een groep een bepaalde fase heeft bereikt, dan betekent dat niet dat het ook blijvend is. Groepen kunnen weer terug vallen in een voorgaande fase. Bijvoorbeeld wanneer de stress in een groep oploopt, of wanneer er nieuwe kinderen in de groep bij komen of uit de groep verdwijnen.