De Rank

Curieplein 21 7242 KH Lochem

  • De ingang en het speelplein voor de groepen 1, 2 en 3.
  • De ingang en het speelplein voor de groepen 4 t/m 8.

Het team

Toelichting van de school

Op de Rank is op maandag een vakleerkracht bewegingsonderwijs aangesteld. Op donderdag is in de periode van september tot eind december ook een vakleerkracht bewegingsonderwijs.

In schooljaar 2023-2024 is muziek een extra aandachtspunt en daarom is er in samenwerking met Klasse(n)orkest en muziekvereniging Advendo in het najaar een cyclus muzieklessen. Er worden in elke groep extra muzieklessen aangeboden en de groepen 6 en 7 leren een instrument te bespelen. We sluiten deze muziekcyclus af met een spetterend concert voor alle geïnteresseerden.

Indien mogelijk worden vakdocenten voor de diverse vakgebieden als gastdocent uitgenodigd. In groep 8 hebben we een speciale brugklasdag met leraren uit het Voortgezet Onderwijs. 

Welzijn Lochem faciliteert enkele malen per jaar een sportcoach.

Cultuur: Op uitnodiging van ons of door aanbod van andere partijen werken we ook met dichters, kunstenaars, metaalbewerkers enz. Jaarlijks besteden we aandacht aan het Kunstmenu, waarbij in elke groep een andere kunstenaar/schilder centraal staat. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij verlof proberen we dit intern op te lossen door extra inzet van leerkrachten die normaal op die dag niet werken.

Indien dit niet mogelijk is, wordt een beroep gedaan op de invalpool.

In periodes waar veel ziektegevallen zijn en ook de invalpool geen leerkrachten beschikbaar heeft, zullen we in eerste instantie de groep van de zieke leerkracht opsplitsen over andere groepen. Indien dit voor meer dagen het geval is dan bestaat de mogelijkheid dat we een groep thuis moeten laten of naar huis moeten sturen (daar wordt u altijd vooraf over geïnformeerd). We hopen echter dat niet niet nodig is. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

We hebben voor dit onderdeel geen gegevens (ontvangen).

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij werken dagelijks aan het versterken van de onderwijskwaliteit binnen onze organisatie. Goed is namelijk nooit goed genoeg. 

  • Iedereen kan het leren
  • Kennis gaan we omzetten in vaardigheden
  • De leerkracht heeft de grootste impact
  • We werken van uit leerlijnen gericht op de cruciale doelen
  • We geven een kwalitatief sterke instructie
  • We hanteren een professionele kwaliteitscultuur.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Kleuteronderwijs neemt op de Rank een bijzondere plaats in. De kern is ‘spelenderwijs leren’, dat via spelletjes en fantasie voorbereidt op het ‘echte’ leren vanaf groep 3. Voorbereidend lezen dus, schrijven en rekenen, maar ook de ontwikkeling van sociaal-emotionele vaardigheden en de motoriek.

We werken graag met speel-leermaterialen. Kleuters werken in spelvorm aan een ontwikkelingsdoel. Omdat ze zelf het resultaat zien, geeft het ze voldoening en werkt het motiverend. Veel speel-leermaterialen hebben opdrachten in verschillende niveaus, van makkelijk naar moeilijk. Zo kan ieder kind zich op zijn niveau ontwikkelen. Kleuters  worden voorbereid op het werken van 3d naar 2d. Speel-leermaterialen geven structuur en voorspelbaarheid en bieden mogelijkheden tot samenwerking. Speel-leermaterialen stimuleren de concentratie, taak-werkhouding en het geheugen. Kleuters zijn actief betrokken, daardoor is er een optimaal leermoment. Speel-leermaterialen kunnen gekoppeld worden aan de ontwikkelingslijnen. Daarvoor is het belangrijk dat ze niet alleen de doelen maar ook de materialen goed kennen. Er zijn speel-leermaterialen op verschillende gebieden als taal- en rekenvaardigheden, motoriek, ruimtelijk inzicht, begrippen, sociaal-emotioneel, techniek, enz.  

De meeste woorden leren kinderen door interactie. We bieden kleuters daarom veel taal aan: praten, voorlezen, liedjes zingen en taalspelletjes. Kinderen leren door onze rustige manier van praten waar een woord begint en ophoudt en we helpen hen klankverschillen te herkennen. Vierjarigen hebben meestal nog moeite met clusters van medeklinkers en het verschil tussen bijvoorbeeld ‘tap’ en ‘trap’. Hoe beter ze zulke klanken leren herkennen, hoe beter ze leren lezen. Voorlezen draagt bij aan de taalvaardigheid. Kinderen leren nieuwe woorden, beginnen verhaalopbouw te begrijpen en snappen hoe begrijpend lezen werkt.

We helpen kleuters gericht om hun gedrag te sturen en te begrijpen. Dit doen we door orde te houden, maar ook met spelletjes of voorleesverhalen kunnen we hen begeleiden. We laten gevoelens verwoorden en nadenken over verschillen tussen zichzelf en anderen, waar ze trots op zijn en hoe ze anderen kunnen helpen.

In groep 2 hebben veel kinderen al de aandacht en motoriek om de eerste letters en cijfers op papier te zetten, maar nog niet allemaal. We beginnen hiermee als een kind zelf interesse in schrijven toont. Vanzelfsprekend bieden we met name gedurende het tweede jaar veel aan, waardoor interesse vaak gewekt wordt. De leerlijn richting groep 3 is samen met de leerkracht van groep 3 vorm gegeven. Hierdoor is de overgang naar groep 3 minder groot en weten ze al deels wat er van hen verwacht wordt. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De weergave van uren en minuten onderwijstijd is relatief in het Daltononderwijs. Doordat kinderen hun eigen weektaak plannen, maken zij ook keuzes in tijdsduur. Er is een afspraak aangaande minimale tijd voor een vak, als ook een maximum aan inzet van tijd. Daartussen gaan we op basis van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid met kinderen afstemmen wat ze nodig hebben en waar de grens ligt. 
Instructies worden op meerdere niveaus aangeboden. Naast de basisgroep, is er een groep die meer instructie behoeft of juist minder instructie. Leerlingen met een eigen leerlijn krijgen waar nodig extra instructie en zeker voor kinderen die extra uitdaging behoeven, wordt ook een beroep gedaan op doorzettingsvermogen en eigen initiatieven van de leerling. Hierdoor komen ze soms op een andere wijze tot het gewenste resultaat zonder daar altijd de leerkracht voor nodig te hebben. 

Daarnaast is er een keuze aan opdrachten, allen gerelateerd aan leerstof waar we mee bezig zijn. Er zijn verrijkende, verdiepende en nieuwsgierigmakende opdrachten en opdrachten die buiten de comfortzone van de kinderen liggen. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften qua:

Werkhouding

Wij kunnen onderwijs verzorgen als het gedrag van het kind beïnvloedbaar is (gedragsverandering en emotieregulatie).
De focus ligt op welbevinden en betrokkenheid binnen een taakgerichte aanpak. Bij een stoornis in het autistisch spectrum werken we samen met ouders en externe professionals als een ambulant begeleider met een gezamenlijke aanpak. Dit geldt ook voor kinderen met antisociaal gedrag. De veiligheid en het opvoedkundig klimaat in de groep mogen niet ernstig verstoord worden. Het onderwijs aan de hele groep moet doorgang kunnen vinden.

Leren en ontwikkeling

Wij kunnen onderwijs verzorgen aan kinderen met ontwikkeling- perspectief niveau eind groep 6 na acht jaar onderwijs en kinderen met leesproblemen/ dyslexie.

Bij complexe problematiek en comorbiditeit (een combinatie van leer- en psychische problemen) is extra externe ondersteuning nodig.   

  • Diagnose en aanpak dyslexie met behandeling door externe specialist of logopedist. 
  • Dyscalculie ondersteunen met externe specialist.
  • Meer- en hoogbegaafden extra aanbod in overleg met Samenwerkingsverband

    Wij consulteren bij een gediagnosticeerde verstandelijke beperking en ernstige spraak- en taalmoeilijkheden specialisten en bepalen op bevinden van specialisten de juiste stappen of verwijzing. 

Fysiek en medisch
Visuele en auditieve beperkingen kunnen wij met ambulante begeleiding onderwijs bieden, dat geldt ook voor kinderen met een fysieke beperking.
Leerkrachten doen geen medische handelingen
Het schoolgebouw is beperkt toegankelijk voor rolstoel gebruik en kinderen met een visuele en auditieve beperking. 

Sociaal emotioneel

Kinderen oefenen in de groep sociale vaardigheden met Kanjertraining. Bij kinderen met psychische problemen, waaronder depressie, werken we samen met ouders en psycholoog.
Aangaande complexe problemen zoals hechtingsproblematiek en antisociaal gedrag (agressie) hebben wij niet de tools en vaardigheid om kinderen het juiste aanbod te geven en verwijzen wij naar een school met een specialisme.

Thuissituatie

Kindgesprekken worden gehouden door leerkracht of IB’er binnen een veilige omgeving en pedagogische klimaat.     
Bij complexe thuissituaties werken we samen met ouders en Het Baken
Bij stagnatie in leerontwikkeling en/of ernstige gedragsproblemen is het mogelijk dat wij moeten verwijzen naar daartoe gespecialiseerd onderwijs.

        

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Door ons in 2023-2024 stichtingsbreed te verdiepen in extra aanbod voor meer- en hoogbegaafden, anderstaligen, en voor leerlingen met leerachterstanden in welke vorm dan ook, zijn wij van mening een nog betere ondersteuning te kunnen geven aan elke leerling. Door hen te helpen bij het LEREN LEREN ontwikkelen ze inzichten en vaardigheden die wezenlijk zijn voor het verwerven en toepassen van kennis. Dit is voor het ene kind eenvoudiger, dan voor de andere. Iedereen kent zo’n moment wel in een leerproces: je denkt dat je een taak wel even gaat doen, maar dan valt het na een tijdje toch tegen. Je raakt gefrustreerd en weet even niet meer óf en hóe je verder moet. Voor deze kinderen is de leerkuil soms een groot ravijn en durven ze niet in de angst het niet te kunnen. De leerkuil is, zoals de naam het al zegt, een kuil die het leerproces weerspiegelt. Door de leerkuil maak je kinderen bewust van de dingen die horen bij het leren.

Daarom hebben wij op Daltonschool de Rank het inititiatief genomen tot het opzetten van een Ranklab en een Rankatelier.

Het Ranklab voor meer- en hoogbegaafden die extra uitdaging nodig hebben. Het Ranklab is gericht op de aanpak van een opdracht en minder gericht op het resultaat. Een moeilijke som uitrekenen kunnen deze kinderen namelijk wel. Belangrijker is dat ze inzicht krijgen in hun eigen leerproces. Als jij als kind overal goed in bent op school, en later als volwassene stuit je plotseling op iets waar je minder goed in bent, dan heb je geen idee hoe je hier beter in moet presteren. Het Ranklab helpt deze leerlingen met dit leerproces. Aan de hand van onderzoekend en ontwerpend leren, leren de kinderen bijvoorbeeld ook hoe ze een onderzoeksvraag kunnen opstellen of een hypothese te formuleren.  

Het Rankatelier voor kinderen die graag met hun handen werken en gebaat zijn bij meer praktische verwerking van het geleerde. Hier maken kinderen zich op een praktische manier allerlei vaardigheden eigen. Deze vaardigheden kunnen te maken hebben met het vak techniek of houtbewerking, maar kunnen ook op een heel ander vlak liggen. Wij vinden het belangrijk dat kinderen vanuit positieve ervaringen gemotiveerd raken om zichzelf te verbeteren. Kinderen moeten ontdekken en ervaren dat leren leuk is, dat het belangrijk is om jezelf aan te zetten tot leren en dat het (nog) niet lukken en (nog) niet kunnen de motivatie is tot een nieuwe poging. Het Rankatelier helpt hen daarbij. 

Bovenstaande groepen bestaan uit maximaal 10 leerlingen welke uit de groepen 5 t/m 8 kunnen komen en brengen wij een selectie aan op bijvoorbeeld het uitstroomprofiel, danwel wat de leerkracht ziet wat het kind nodig heeft.
Leerlingen uit groep 7 en 8 met een basis/kader uitstroomprofiel die behoefte hebben aan “doen’ (kunnen ook een ander uitstroomprofiel hebben), danwel leerlingen die beschikken over een groot cognitief vermogen maar meer praktisch moeten leren denken en werken of wellicht leerlingen uit alle groepen die behoefte hebben aan anders te leren.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

VVE.

Deze afkorting staat voor voor- en vroegschoolse educatie. Maar wat is dat eigenlijk precies? 
Voor- en vroegschoolse educatie is gericht op het voorkomen en bestrijden van ontwikkelings- en onderwijsachterstanden van jonge kinderen van twee tot vier jaar. Kinderen die deelnemen aan zo’n programma, kunnen zo een betere start maken op de basisschool. Dat kan een positief effect hebben op een verdere schoolloopbaan. Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) programma’s beginnen in de voorschoolse voorziening en lopen door tot en met groep 2 van de basisschool, zo ook op de Rank.

Voorschoolse educatie is bestemd voor peuters van twee tot vier jaar. Het vindt plaats op peuterspeelzalen en kinderdagverblijven en valt onder de verantwoordelijkheid van gemeenten.
Vroegschoolse educatie vindt plaats op basisscholen en is gericht op kleuters van vier tot zes jaar en vindt ook plaats op de Rank.

VVE is gericht op jonge kinderen die risico lopen op een onderwijsachterstand. Sinds 2019 gebruikt de overheid daarvoor de volgende kenmerken:

  • Het opleidingsniveau van beide ouders
  • Herkomstland van de moeder
  • Verblijfsduur van de moeder in Nederland
  • Gemiddelde opleidingsniveau van alle moeders op de school
  • Ouders in de schuldsanering
    Meestal verwijst het consultatiebureau op basis van deze criteria jonge kinderen door naar voorschoolse educatie.

    Aangaande VVE wordt gekeken naar vier ontwikkelingsgebieden en gebruik gemaakt van erkende methodes.

    Het richt zich op vier ontwikkelingsgebieden:
  • Taalontwikkeling: woordenschat en het stimuleren van beginnende geletterdheid.
  • Beginnende rekenvaardigheid: leren tellen, meten en oriëntatie in ruimte en tijd.
  • Motorische ontwikkeling: ontwikkelen van grove en fijne motoriek.
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling: stimuleren van zelfstandigheid, zelfvertrouwen en samen spelen en werken.

Terug naar boven