Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In de ochtend zijn kinderen bezig met taal en rekenen. Bij deze vakken profiteren ze van een gestructureerde manier van lesgeven. De leerkracht staat voor de klas en geeft een gelaagde instructie: eerst volledige uitleg van de theorie en daarna praktische oefeningen. In de middag geven we thematisch onderwijs waarbij de kinderen leren en ontdekken. Daarnaast geven we vakken zoals Engels, wereldorientatië, creatieve vaardigheden en gym.
In het kort kan het type onderwijs dat gegeven wordt omschreven worden als: kindgericht met oog voor verschillen tussen kinderen. Oog voor ieder kind is een kernwaarde van onze school.
De organisatie van de leeromgeving in de ochtend bestaat uit een aantal elementen:
- De start van een reken- of taalles begint meestal met een korte groepsinstructie voor alle leerlingen.
- Na deze korte instructie kunnen kinderen aan de slag gaan en er is er een extra instructiemoment voor kinderen die dat nodig hebben.
- De leerkracht geeft ondersteuning als hij of zij tijdens de les rondloopt en signaleert.
- Na de basisstof is er verdiepingsstof voor de leerling die meer aankan en herhalingsstof voor de leerling die moeite heeft met een onderdeel.
- Het zelfstandig verder gaan met taken die daarvoor geschikt zijn is een volgende stap. Het vergroten van de zelfstandigheid van kinderen, het leren indelen van werktaken en het werken met een z.g.n. weektaak zullen vanaf groep 3 steeds meer voorkomen.
- Bij kleuters worden vaardigheden in een kleine kring aangeleerd.
In de middag is er tijd voor wereldoriëntatie, aanleren van digitale vaardigheden (waaronder mediawijsheid en programmeren), Engels (vanaf groep 5), expressievakken, lichamelijke oefening, schrijven (typen in groep 6), Kanjertraining en verkeer. Tijdens de middag werken kinderen veel samen in kleine groepjes en maakt de bovenbouw gebruik van de aula.
Voor leerlingen voor wie bovenstaande aanpak niet voldoende is, werken wij samen met de Day a Week School. Dit aanbod is gericht op bovenbouw leerlingen die behoefte hebben aan meer uitdaging dan dat zij dagelijks op school en/of via een plusgroep aangeboden krijgen. Als school selecteren we kinderen die hiervoor in aanmerking komen op basis van hun creatief denkvermogen, en nadrukkelijk niet op basis van het IQ.
Kleuteronderwijs
Bovenstaande uren zijn een indicatie en worden altijd afgestemd op de behoeften van de groep. Bij de kleuters werken we in thema's (onderzoekend en spelend leren). Spelend en onderzoekend leren daagt kinderen uit en geeft onderwijs betekenis. De nieuwsgierigheid van jonge kinderen speelt hierin een belangrijke rol.
In een rijke speelleeromgeving gaan de kinderen op ontdekkingstocht waarbij de leerkracht vooral een coachende rol aanneemt. Kinderen worden gestimuleerd om hun eigen creativiteit te gebruiken en oplossingen te bedenken wanneer ze tegen problemen aanlopen. Door spel te kiezen dat dicht bij de kinderen ligt, wordt de belevingswereld en betrokkenheid van de kinderen vergroot. De kinderen zijn actief betrokken, doordat ze zelf meedenken en bijdragen aan het verloop van het spel. De leerkracht neemt een sturende rol aan wanneer het op leren aankomt. De aangeboden lesstof past bij het spel en is daardoor betekenisvol voor de kinderen en, na dit eerst samen te hebben geoefend , direct toepasbaar. Bovenstaande vakken zijn verweven in ons aanbod.
Groepen 3 t/m 8
Bovenstaande tabel is een indicatie. De uren worden altijd afgestemd op de behoeften van de groep. Op De Reiger brengen we een goed evenwicht aan tussen het aanleren van kennis, het stimuleren van de persoonlijke ontwikkeling en het aanleren van praktische vaardigheden. De vakken rekenen, taal en lezen vormen de kern van ons onderwijs
Twee keer per jaar worden de resultaten van de groep geanalyseerd. Indien noodzakelijk worden aanpassingen gemaakt in bovenstaand rooster.
Wat is passend onderwijs?
Passend onderwijs betekent dat alle kinderen een plek krijgen op een school die ze past. Ook als zij extra ondersteuning nodig hebben. Daarvoor werken scholen in een regio samen in een samenwerkingsverband. De ondersteuning die een school biedt staat in het ondersteuningsprofiel van de school.
Werkwijze
Onze school heeft normen vastgesteld voor de resultaten die zij met de leerlingen nastreeft. Gedurende het jaar worden toetsen en/of observaties gedaan om de kennis en vaardigheden van leerlingen te volgen. Als team analyseren we twee keer per jaar de resultaten zodat we hierop kunnen bijsturen waar nodig. De ontwikkeling en resultaten worden met ouder(s), verzorger(s) in een persoonlijk gesprek besproken. Per jaar worden minimaal twee gesprekken ingepland. Daarnaast is er nog de optie om een derde gesprek, facultatief, in te plannen. Voor groep 3 en groep 7 hanteren we wel drie gesprekken per jaar.
Wanneer blijkt dat uw kind op een bepaald thema mogelijk ondersteuning nodig heeft, bespreekt de leerkracht dit met de ouders/verzorgers en indien gewenst met het kind. Als dat nodig is, wordt de ondersteuning met de intern begeleider (IB) besproken en welk aanbod we daarin kunnen bieden. Als dat niet binnen school mogelijk is, gaan IB-er, ouders en leerkracht in gesprek met het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs
https://passendonderwijshaarlemmermeer.nl/
Passende ondersteuning in de vorm van externe ondersteuning door specialisten of samenwerking met speciale (basis)scholen, wordt het liefst op de eigen school en zo dicht mogelijk bij huis georganiseerd.
Wat wel en wat niet?
Bij aanmelding op onze school bespreken wij met ouders of en hoe een leerling behoefte heeft aan extra ondersteuning. Het stappenplan staat beschreven in ons ‘aanname protocol’. Dit vindt u op www.jl.nu/ouders (eind 2024 www.wijwijzer.nu/ouders).
Wanneer uw kind moeite heeft bij het leren en meedoen, gaan wij het gesprek met u aan. Wij gaan uit van hun talenten en mogelijkheden. Daarbij wordt rekening gehouden met eventuele beperkingen of kansen. Wij vinden het belangrijk om een zorgvuldige inschatting te maken van de benodigde ondersteuning van uw kind. Hierbij willen we opmerken dat iedere school - zo ook onze school - haar beperkingen heeft, om de eenvoudige reden dat er grenzen zijn aan de mogelijkheden aan het geven van onderwijs aan kinderen in het reguliere onderwijs. Onze beperkingen zijn bijvoorbeeld het gebouw, beschikbaarheid van personeel, grootte van de groep, enzovoorts.
Brede basisondersteuning
Basisondersteuning is de ondersteuning die op alle scholen binnen een samenwerkingsverband beschikbaar is voor de leerlingen. Hierdoor kunnen leerlingen onderwijs volgen in een veilige, stimulerende leer- en ontwikkelingsomgeving, passend bij wat zij nodig hebben om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Naast basisondersteuning kan soms extra ondersteuning nodig zijn.
De basisondersteuning van onze school bestaat uit:
- Een aanpak ten aanzien van opvallende leesproblemen en voor dyslexie
- Een aanpak bij opvallende rekenproblemen en/of dyscalculie
- Ondersteuning aan hoog- en meerbegaafde leerlingen
- Kanjertraining en mediawijsheid lessen gericht op sociale veiligheid en het voorkomen en aanpakken van gedragsproblemen
- Een protocol voor medisch handelen
- Fysieke toegankelijkheid van het schoolgebouw en aangepaste werkruimte en hulpmiddelen voor kinderen die dat nodig hebben
Extra ondersteuning
Wij bieden op de volgende onderwerpen extra ondersteuning aan onze leerlingen:
- Ernstige leesproblemen en voor dyslexie
- Een aanpak bij opvallende rekenproblemen en/of dyscalculie
- Cognitie (eigen leerlijnen op één of meer vakgebieden)
- Opvallende werkhoudingsproblemen en/of gedragsproblemen
- Multiproblematiek
- Hoog-of Meer begaafdheid i.c.m. andere ondersteuningsvraagstukken;
- Complexere Medische ondersteuningsvragen
- Spraak-taalproblematiek i.c.m. andere ondersteuningsvraagstukken
- Geduide gedragsproblemen op basis van gediagnosticeerde stoornis/aandoening
- Inzet op verlengde observatie of verdiepingsdiagnostiek
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Meer- en hoogbegaafd aanbod
Komend jaar zullen we uitgebreider aanbod neerzetten op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid. Bijvoorbeeld het inzetten op een signaleringsinstrument, extra inhoudelijk aanbod en het trainen van het team hierop.
Taalbeleidsplan
Onze leescoördinator is bezig met de opleiding tot taalspecialist, daar hoort een taalbeleidsplan bij waarin we ons huidige taalaanbod evalueren en aanpassen op basis van deze evaluatie.
Kindcentrum Lisserbroek en 't Woudlopertje in Nieuw Vennep bieden voor- en vroegschoolse educatie aan. De communicatielijnen tussen de school en Kindcentrum Lisserbroek en 't Woudlopertje zijn kort. Er vindt op regelmatige basis overleg plaats en er is een zorgvuldige overdracht (peuterestafette).