Daltonschool De Tweemaster

Nassaupark 80 2161 KL Lisse

Schoolfoto van Daltonschool De Tweemaster

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

Bij het realiseren van de schoolgids heeft DUO de schooladviezen van schooljaar 2023 - 2024 nog niet verwerkt. Deze zijn op verzoek in te zien bij de schoolleiding. 



 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze school meet tussenresultaten middels de genormeerde IEP toetsen. Na het afnemen van de toetsen worden de resultaten met ouders en kinderen gedeeld. De leerkracht maakt na iedere toetsronde een analyse op groepsniveau. Op basis van de analyse besluit de leerkracht, al dan niet in overleg met de intern begeleider, welke begeleiding nodig is om met groep en de individuele kinderen de volgende doelen gaan bereiken.



De intern begeleider maakt een analyse op schoolniveau. Op basis van de analyse besluit de intern begeleider in overleg met de schoolleiding en het team, welke interventies nodig zijn om met de leerkrachten en de schoolorganisatie de geplande doelen gaan bereiken.

 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eindtoets basisschool wordt doorstroomtoets



Vanaf schooljaar 2023-2024 is de naam van de eindtoets veranderd naar de ‘doorstroomtoets’. Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf dit schooljaar al vanaf eind januari een doorstroomtoets. De Wet doorstroomtoetsen po, die dit regelt, is in februari 2022 aangenomen door de Eerste Kamer.



De wet neemt een aantal problemen weg in de overgang van het basis- naar het voortgezet onderwijs. Dit zijn de maatregelen, die vanaf schooljaar 2023-2024 gelden.

De eindtoets in groep 8 heet voortaan de ‘doorstroomtoets’. Hierdoor is beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen, ook na de afname van de toets in groep 8.

Er is 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Daarmee wil de overheid dat leerlingen evenveel kans maken op een plek op de school van hun voorkeur, die ook past bij het schooladvies.

Doordat er 1 aanmeldweek is, zijn de stappen van het schooladvies en de toets veranderd.



Overzicht tijdpad schooljaar 2024-2025:




  • Van 10 tot en met 31 januari: voorlopig advies

  • Van 27 januari tot en met 16 februari: doorstroomtoets 

  • Uiterlijk 15 maart: toetsadvies

  • Uiterlijk 24 maart: definitief advies

  • Van 25 maart tot en met 31 maart: centrale aanmeldweek

  • Uiterlijk op 12 mei: besluit over toelating middelbare school



Op Daltonschool De Tweemaster is een schooladviescommissie. Deze bestaat uit de directeur, de intern begeleider, de leerkrachten ( van groep 6,7 & 8). De commissie geeft een advies voor het voortgezet onderwijs op basis van de Doorstroomtoets (IEP), de leer-, en werkhouding op school en het advies van de leerkrachten  die het kind goed kent. Heroverwegingen en bijgestelde adviezen komt tot stand zoals de wet- en regelgeving voorschrijft. 



In 2023- 2024 krijgt bijna de helft van de kinderen een advies voor HAVO of VWO. Deze groep is gegroeid t.o.v. eerdere schooljaren. Ook het aantal adviezen VMBO- gemengde/ theoretische leerweg en VMBO- basisberoepsgerichte leerweg is gegroeid. Vergeleken met vorig jaar, kregen minder kinderen een enkelvoudig advies VMBO- kader en meervoudig advies VMBO kader-(gemengde-) theoretische leerweg.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Tweemaster’ is een school waar kinderen met plezier naar toe gaan. Wij vinden een fijne sfeer heel belangrijk. Als kinderen zich veilig en gewaardeerd voelen en weten dat ze mogen zijn wie ze zijn, ontwikkelen ze zich beter.

Wij zijn een open school, er zijn weinig drempels voor ouders om actief te zijn of mee te denken. De ouderbetrokkenheid op onze school is dan ook groot.

De meerwaarde van Dalton

Er zijn op dit moment van schrijven ruim 380 Daltonbasisscholen. Het aantal blijft groeien, want de typische Dalton-aanpak heeft haar waarde bewezen.

Veel scholen hebben daarom elementen uit het Daltononderwijs overgenomen. Maar Dalton is meer: het is een beproefde pedagogische aanpak waarin alle aspecten één samenhangend geheel vormen.
De voordelen:

De Daltonaanpak komt tegemoet aan de specifieke behoeften van ieder kind en geeft ruimte aan zijn of haar talenten, kracht en karakter.

Daltonkinderen leren zichzelf en de wereld om zich heen goed kennen, weten wat ze waard zijn en kunnen goed omgaan met keuzes en verantwoordelijkheid. Daarnaast zijn er zeer duidelijke voordelen als het zuiver gaat om leren:Kinderen krijgen ruimte om op hun eigen niveau te werken.

Kinderen kunnen efficiënt leren door meer tijd te besteden aan vakken waar ze minder goed in zijn en minder tijd aan vakken waar ze goed in zijn. (Hoog)begaafde kinderen kunnen dieper op de stof ingaan.Kinderen leren plannen en hun werk in te delen, wat in het voortgezet onderwijs en de maatschappij goed van pas komt.

Kinderen leren samenwerken waardoor er meer respect voor elkaar ontstaat en er rekening met elkaar wordt gehouden.

Kinderen leren verantwoordelijk te zijn voor hun werk en materiaal.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • vertrouwen
  • gelijkwaardigheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven