Daltonschool De Tweemaster

Nassaupark 80 2161 KL Lisse

Schoolfoto van Daltonschool De Tweemaster

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

‘De Tweemaster’ is een school waar we het beste uit de kinderen willen halen. Op onze school doen we ons best om passend onderwijs in de praktijk te brengen. Standaard wordt in onze groepen les gegeven op 3 niveaus. Wij proberen met ons onderwijsaanbod aan te sluiten bij de mogelijkheden van elk kind en hierdoor te voorkomen dat kinderen tussentijds afhaken en verwezen worden naar een speciale vorm van onderwijs. Naast het aanbod voor de kinderen met minder dan gemiddelde capaciteiten, bieden wij kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong of (hoog-)begaafde kinderen uitdagende leerstof, die aansluit bij de behoeften van deze groep leerlingen. Het geven van onderwijs wordt op deze manier maatwerk! De score op de Cito Eindtoets, die gepresenteerd wordt in Scholen op de Kaart, is een gemiddelde score gebaseerd op de prestaties van de kinderen uit groep 8. De verschillen in individuele scores hierbij zijn doorgaans aanzienlijk! Meer relevante informatie dan een gemiddelde score op de eindtoets geeft o.i. de indicator: ‘Schooladvies voor het vervolgonderwijs’. Deze indicator laat zien, dat een relatief hoog percentage van onze kinderen uitstroomt naar VMBO T en hoger. In het schooljaar 2013-2014 zijn in de gemiddelde score ook de resultaten van 4 leerlingen meegenomen met allen een OPP en een LWOO advies. Indien deze kinderen buiten beschouwing gelaten zouden worden, dan zou de gemiddelde score 534,7 zijn.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze school meet tussenresultaten middels de genormeerde CITO M toetsen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eindtoets basisschool wordt doorstroomtoets

De eindtoets gaat doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen. Ook na het afnemen van de toets in groep 8.

Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:

- Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.

- Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.

- Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.

- Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.

- Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, aan op de middelbare school.

- Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet motiveren.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Tweemaster’ is een school waar kinderen met plezier naar toe gaan. Wij vinden een fijne sfeer heel belangrijk. Als kinderen zich veilig en gewaardeerd voelen en weten dat ze mogen zijn wie ze zijn, ontwikkelen ze zich beter.

Wij zijn een open school, er zijn weinig drempels voor ouders om actief te zijn of mee te denken. De ouderbetrokkenheid op onze school is dan ook groot.

De meerwaarde van Dalton

Er zijn op dit moment van schrijven ruim 380 Daltonbasisscholen. Het aantal blijft groeien, want de typische Dalton-aanpak heeft haar waarde bewezen.

Veel scholen hebben daarom elementen uit het Daltononderwijs overgenomen. Maar Dalton is meer: het is een beproefde pedagogische aanpak waarin alle aspecten één samenhangend geheel vormen.De voordelen:

De Daltonaanpak komt tegemoet aan de specifieke behoeften van ieder kind en geeft ruimte aan zijn of haar talenten, kracht en karakter.

Daltonkinderen leren zichzelf en de wereld om zich heen goed kennen, weten wat ze waard zijn en kunnen goed omgaan met keuzes en verantwoordelijkheid. Daarnaast zijn er zeer duidelijke voordelen als het zuiver gaat om leren:Kinderen krijgen ruimte om op hun eigen niveau te werken.

Kinderen kunnen efficiënt leren door meer tijd te besteden aan vakken waar ze minder goed in zijn en minder tijd aan vakken waar ze goed in zijn. (Hoog)begaafde kinderen kunnen dieper op de stof ingaan.Kinderen leren plannen en hun werk in te delen, wat in het voortgezet onderwijs en de maatschappij goed van pas komt.

Kinderen leren samenwerken waardoor er meer respect voor elkaar ontstaat en er rekening met elkaar wordt gehouden.

Kinderen leren verantwoordelijk te zijn voor hun werk en materiaal.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • positieve sfeer
  • samen
  • openbaar

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven