Basisschool De Klarinet

Händelstraat 34 2162 AG Lisse

  • De leerlingen kunnen zien wat er per dag op de planning staat en wat ze gaan leren .
  • De Chromebooks worden gebruikt om naast het werk in schrift en werkboek verder te werken aan  verdieping of toepassen van het geleerde.
  • Na de opdracht van de leerkracht, mogen de kleuters zelf kiezen wat ze gaan doen. Ze maken deze keuze zichtbaar op het planbord
  • Onze school ligt in een mooie groene omgeving.
  • We zijn trots op onze bibliotheek. In verschillende ruimtes van de school is een deel van deze bibliotheek, een boek is dus altijd dichtbij!

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Onze stichting "Sophia Scholen" beschikt over een eigen invalpool. Wanneer een leerkracht vanwege ziekte of andere persoonlijke omstandigheden niet aanwezig kan zijn, wordt eerst een beroep gedaan op deze invalpool.

In deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt, komt het regelmatig voor dat er geen invalleerkrachten uit de pool beschikbaar zijn. De volgende stap is dan om te vragen of andere (parttime) leerkrachten beschikbaar zijn om een extra dag te willen werken. In eerste instantie wordt hiervoor de duo-collega gevraagd, maar dit is helaas niet altijd mogelijk. 

Wanneer ook dit niet lukt, wordt er gekeken of het mogelijk is om ambulante personeelsleden in te zetten zoals de Intern Begeleider, ICT coördinator of de directeur. Wanneer hun agenda het toelaat, kunnen zij voor een enkele dag de groepsleerkracht vervangen. 

Ook de mogelijkheid om eventuele stagiaires of onderwijsassistenten voor de groep  te zetten zal worden onderzocht. Deze medewerkers zullen dan altijd onder de verantwoordelijkheid van de leerkracht van de parallelgroep de klassentaken overnemen.

Wanneer alle van bovenstaande mogelijkheden niet kan worden gebruikt om een groep te bemensen zijn er nog 2 mogelijkheden over.

  1. De groep wordt opgedeeld over andere groepen. (kleuters over andere kleutergroepen, middenbouw over groepen 3-4-5 en bovenbouw over groepen 6-7-8). Dit is altijd is altijd voor maximaal 1 dag. 
  2. Er wordt een groep naar huis gestuurd.  Deze mogelijkheid wordt alleen in uiterste gevallen gedaan. Hiervoor wordt altijd eerst met de bovenschoolse bestuurder overlegd en zo snel mogelijk naar ouders gecommuniceerd. 

Wanneer een leerkracht voor langere tijd afwezig is, zullen we via een sollicitatieprocedure een structurele oplossing zoeken. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de klarinet zijn de leerlingen verdeeld over 16 groepen. Er zijn 4 kleutergroepen, allen heterogeen, wat betekent dat leerlingen van 4-5-6 jaar bij elkaar in 1 groep zitten. 

Vanaf groep 3 hebben we homogene groepen, dat betekent dat leerlingen van 1 jaargroep bij elkaar in de klas zitten. Van alle groepen zijn er 2, dus 2 groepen 3, 2 groepen 4 etc.

Er zijn drie onderwijsassistenten werkzaam die de leerkrachten in de groepen 1 t/m 5 ondersteunen. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De dagen in groep 1/2 lopen allemaal volgens een vaste structuur. De dag wordt gestart met een inloop vanaf 8:20. De leerlingen kunnen bij binnenkomst gelijk starten met een activiteit die is klaargezet door de leerkracht. Om 8:30 start de schooldag en loopt deze activiteit nog even door. Om 8:45 wordt er opgeruimd en start het overige aanbod.

Dit aanbod wordt bepaald door de leerlijnen en -doelen die de SLO voor de groepen 1/2 heeft vastgesteld. Deze zijn vastgelegd in ons obervatie- en registratie-instrument KIJK! Jaarlijks plannen we 6 thema's voor groep 1/2 waar we binnen een beredeneerd aanbod deze doelen aan bod laten komen. 2x per jaar registreren wij of en hoe de leerlingen deze doelen hebben behaald. 

De leerkrachten hebben er voor gekozen om de themaperioden wat langer uit te rekken zodat de thema’s goed uitgediept kunnen worden. Grofweg loopt een thema van vakantie naar vakantie. Bij de opstart na de zomer en kerstvakantie zullen er ook themaloze weken zijn. De in het schooljaar voorkomende feesten (sinterklaas, kerst, pasen) en activiteiten (kinderboekenweek, voorleesdagen, schoolreisje) zullen in het thema van die periode worden verwerkt.  

Om die structuur duidelijk te maken voor de kinderen hangen er in de klas dagritmekaarten, die aangeven welke activiteiten er wanneer zullen plaatsvinden. Enkele van die vaste onderdelen op de dag zijn:  

De Kring

De leerlingen zitten 2x per dag (’s ochtends en ’s middags) in de kring.  De activiteiten hebben een directe link met het thema waar gedurende een paar weken aan gewerkt wordt. (Bijvoorbeeld de seizoenen, sprookjes, beroepen) Tijdens de kring is er aandacht voor taalontwikkeling (zoals woordenschat, voorbereiding op het lezen, voorlezen, luisteroefeningen), rekenvaardigheid (tellen, meten), muziek, catechese en vanzelfsprekend wordt er gewerkt aan de algemene ontwikkeling (zoals de dagen van de week, gebeurtenissen uit de wereld om hen heen en uit de belevingswereld van de leerlingen).

De Werkles

Daarnaast werken de leerlingen 2x per dag aan activiteiten tijdens de werkles. Elke leerling kan op zijn of haar eigen niveau bezig zijn met verschillende activiteiten, (knutselen, puzzelen, werken met ontwikkelingsmateriaal, tekenen, schilderen, bouwen etc.). Soms is de keuze van de activiteit vrij, maar vaak ook krijgen de leerlingen eerst een opdracht van de leerkracht. Alle activiteiten staan voor de leerlingen overzichtelijk op het planbord. Tijdens deze werkles wordt (opbouwend) enige zelfstandigheid van de leerling verwacht. De leerkracht zal tijdens deze lessen ook instructie geven aan een deel van de groep, de andere leerlingen mogen dan “niet storen”.  Tijdens de werklessen kunnen de groep 2 leerlingen ook de gelegenheid krijgen om aan hun “weektaak” te werken. Dit zijn enkele opdrachten, zoals een werkblad, ontwikkelingsmateriaal of tekenopdracht die ze binnen een bepaalde periode gemaakt moeten hebben.

Het Spel

Wanneer het weer het toelaat, wordt er 2x per dag buiten gespeeld. Buitenspelen is niet alleen goed voor de ontwikkeling van de grove motoriek, maar juist ook voor het leren van sociale vaardigheden tijdens het samenspelen. Samen spelen, afspraken maken en rollenspel dragen hieraan bij. Ook spelen de kleuters in het gymlokaal, dat aanwezig is in de school. De spelactiviteit wordt hier dan strakker gestuurd door de leerkracht. Tijdens deze spellessen leren de kleuters zich bewegen door de ruimte (goed voor de ruimtelijke oriëntatie), maar ook het spelen volgens regels. Daarnaast zijn er in de gymzaal ook materialen aanwezig zoals banken, klimrekken, ballen en hoepels. De gymzaal wordt tevens gebruikt voor dans en drama.

Het onderwijs voor het jonge kind is nauwelijks te verdelen in vakken. De kinderen zijn bezig met allerlei activiteiten zoals spel, werken met ontwikkelingsmateriaal, kringactiviteiten en bewegingsactiviteiten. De voorbereidende methodes die in de kleutergroepen worden gebruikt, sturen wekelijks een aantal van deze activiteiten aan. Ook bij de kleuters moet met regelmaat gericht gewerkt en geoefend worden.  

We vinden het daarnaast ook erg belangrijk dat kleuters de ruimte krijgen om actief bezig te zijn, initiatief te leren nemen, zelf plannen te kunnen maken en die plannen ook tot een goed einde proberen te brengen. Bouwen aan een gezonde dosis zelfvertrouwen en niet bang zijn om fouten te maken zijn essentiële bouwstenen die bijdragen aan een goede ontwikkeling.  

De kinderen zitten in de groepen 1 en 2 nog bij elkaar in een klas. Jongere kinderen leren van de oudere kinderen en de oudere kinderen kunnen de jongere kinderen af en toe een handje helpen. Er worden wel wekelijks specifieke activiteiten aan jongste of oudste kleuters aangeboden.  

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Gedurende 8 schooljaren behoren leerlingen 7520 uren les te krijgen. Op de Klarinet hebben alle groepen gelijke schooltijden. Op jaarbasis krijgen zij zo'n 940 uur les. Wij  hebben gekozen voor schoolweken van 25 uur en 15 minuten. Bijgevoegd schema is een inschatting van de tijd die aan elk vak wordt besteed en is een richtlijn.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Kwaliteitspijlers van de school zijn:

·         welbevinden van de aan ons toevertrouwde kinderen: een veilige en stimulerende omgeving

·         kwalitatief goed onderwijs aangepast aan de mogelijkheden van de kinderen

·         streven naar optimale werkomstandigheden voor kinderen en personeel

·         samen met de ouders de juiste aandacht aan de kinderen geven

Wij hebben ervoor gekozen de hulp aan de kinderen zo veel mogelijk in de groep te laten plaatsvinden door de eigen groepsleerkracht. Zo past de leerkracht het niveau van instructie aan, aan de behoefte van de leerling. Tijdens momenten van zelfstandig werken heeft de leerkracht tijd en aandacht voor kinderen die extra zorg nodig hebben. Slechts in specifieke gevallen zullen kinderen apart aandacht krijgen van de remedial teacher of intern begeleider. Deze manier van werken past heel goed in de gedachte van Passend Onderwijs, dat uitgaat van onderwijs op maat voor elk kind. De school beschikt op dit moment over voldoende leerkrachten, die hiervoor speciaal geschoold zijn en ervaring hebben in deze manier van werken.

Aangezien de lesuren op elkaar afgestemd kunnen worden is het voor leerlingen mogelijk reken-, lees- of taallessen in een hogere of lagere groep te volgen. Binnen de reken- en taallessen is er sprake van differentiatie naar niveau en tempo.

Alle leerlingen worden gedurende het jaar gemonitord. Ons stelsel van kwaliteitszorg (zie 5.5) is cyclisch opgebouwd. Wij werken handelingsgericht en volgen de PDCA (Plan DO Check Act) werkwijze. 2x per jaar (februari en juni) worden er handelingsgerichte groepsplannen opgesteld n.a.v. de leerlingvolgsysteemtoetsen voor de vakken rekenen, spelling, lezen en begrijpend lezen. Deze worden in een groepsbespreking met de Intern Begeleiders doorgesproken. Tussentijds (november en april) worden deze plannen indien nodig bijgesteld of aangepast. Zo proberen we eventuele achterstanden snel te ondervangen en weg te werken.

Verlengen in een groep of een groep overslaan is bespreekbaar, maar wordt zo mogelijk vermeden. Leerstof- of ontwikkelingsproblemen worden zo tijdig mogelijk gesignaleerd en in de vergaderingen van de structurele leerlingenzorg besproken. Ook wanneer kinderen blijk geven van een zeer snelle ontwikkeling, bijvoorbeeld als gevolg van hoogbegaafdheid, worden deze kinderen tijdens de vergaderingen van de leerlingenzorg besproken. De ouders worden nauw bij dit proces betrokken en alle zaken, hun kind aangaande, worden met hen besproken.

Gespecialiseerde zorg en ondersteuning krijgen wij van het Samenwerkingsverband. Indien nodig zorgen we ook in samenwerking met hen voor een verwijzing naar speciaal (basis) onderwijs.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Schooljaar 23-24 starten we met de implementatie van Stichting Leerkracht.  

We gaan 4 verbeterthema's opppakken.

  1. Pedagogisch Klimaat
  2. Lezen en leesplezier
  3. Eigenaarschap leerlingen
  4. Differentiatie (m.n. Rekenen)

Pedagogisch Klimaat

Dit blijft altijd een aandachtspunt in een school en verdient continue zorg en aanpak. We werken al jaren met de Kanjertraining en hebben dit in 2019 uitgebreid met PBS. We zettten deze periode weer even de puntjes op de I en zorgen dat alle neuzen weer dezelfde kant op staan. Een schoolbrede gedragsaanpak is bewezen succesvol voor een prettig pedagogisch klimaat.

Lezen en leesplezier

In de tweede periode gaan we aan de slag met lezen. We pakken het stuk instructie van technisch lezen in de groepen 4 t/m 6 op en werken in alle groepen aan leesplezier door gerichte activiteiten in te zetten die de leerlingen meer stimuleren om met een positieve blik te gaan lezen.

Eigenaarschap

De derde periode is een korte (6 weken) waarin we aan de slag gaan met een stukje eigenaarschap. We willen een zelfstandige leerhouding bij de leerlingen ontwikkelen. Zij moeten met een kritische blik naar hun eigen werk en inzet gaan kijken. Bij de jongste leerlingen gaat dat vooral over opruimen en het afwerken van hun werkjes (door bijv. hun naam erop te schrijven). Bij de oudere leerlingen zal de nadruk mee liggen op nakijken en verbeteren, vragen stellen wanneer blijkt dat niet alle opdrachten goed zijn gemaakt. Leren dat "goed gemaakt" iets anders kan betekenen dan "afgemaakt".

Differentiatie bij rekenen

De laatste periode (april-juni) gaan we aan de slag met differentiatie. We doen dit bij onze rekenlessen. Differentieren is niet alleen het aanpassen van de leerstof tijdens de les, maar ook al bij de blok- en lesvoorbereiding rekening te houden met verschillen tussen kinderen en er dan al over nadenken welke (groep) leerlingen wat nodig hebben. 




Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wat is voor- en vroegschoolse educatie?

Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma's extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Voorschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of op de kinderopvang. Vróégschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk.

Wanneer er tijdens de voorschoolse educatie al zorgen zijn over een leerling, wordt er met de basisschool contact opgenomen om de geboden ondersteuning in een doorgaande lijn door te kunnen zetten wanneer de leerling in het basisonderwijs start.

Onze school biedt voor- en vroegschoolse educatie aan. Wij werken samen met de peuterspeelzaal/het kinderdagverblijf in de buurt van de school, BLOS, Het Piraatje en Duimelijntje. Wij volgen daarbij de leerdoelen zoals beschreven staan binnen ons observatiesysteem “KIJK!”. Ook wanneer er geen zorgen zijn komt er vanuit de voorschoolse opvang of educatie ontvangen wij altijd een overdracht.

Vanaf 2020 voeren wij 2x per jaar (voor de zomer- en kerstvakantie) met álle ouders van kleuters die bij ons op school instromen een intakegesprek. N.a.v. dit gesprek en de informatie die wij vanuit de voorschoolse opvang of educatie ontvangen plaatsen wij de leerlingen in één van de kleutergroepen. Ouders mogen hun wens uitspreken, maar daar kan op basis van bovenstaande intakes wellicht niet altijd rekening mee worden gehouden

Terug naar boven