Basisschool De Klarinet

Händelstraat 34 2162 AG Lisse

  • De leerlingen kunnen zien wat er per dag op de planning staat en wat ze gaan leren .
  • De Chromebooks worden gebruikt om naast het werk in schrift en werkboek verder te werken aan  verdieping of toepassen van het geleerde.
  • Na de opdracht van de leerkracht, mogen de kleuters zelf kiezen wat ze gaan doen. Ze maken deze keuze zichtbaar op het planbord
  • Onze school ligt in een mooie groene omgeving.
  • We zijn trots op onze bibliotheek. In verschillende ruimtes van de school is een deel van deze bibliotheek, een boek is dus altijd dichtbij!

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De afgelopen jaren hebben we met het team hard gewerkt aan de onderwijskwaliteit. Er zijn afspraken gemaakt over de doorgaande lijn in didactiek, eenduidigheid in de pedagogische aanpak en we hebben een aantal methodes vernieuwd zoals rekenen, spelling en aanvankelijk lezen. Ook in de kleuterbouw is een teamtraject geweest waardoor het aanbod is verbeterd en vastgelegd. Dit leidt ertoe dat de resultaten (zeker in de onder- en middenbouw) al sterk zijn verbeterd. Ook in de bovenbouw gaat dit nu zijn vruchten afwerpen.  

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar worden in alle groepen CITO toetsen van het leerlingvolgsysteem afgenomen. Dit doen wij om te zien of ons aanbod voldoende is geweest, maar ook om te zien of alle leerlingen individueel voldoende groei doormaken. Na het afnemen van de toetsen worden deze door de leerkrachten (op individueel- en  groepsniveau)  en Intern Begeleider (op schoolniveau) geanalyseerd en worden de nieuwe plannen op basis van de analyses gemaakt. Deze plannen worden vastgelegd in een HGW-plan. Twee keer per jaar wordt een nieuw HGW plan opgesteld, tussentijds kan dit plan 1x worden bijgesteld wanneer dit nodig blijkt. 

Bij een gesignaleerde achterstand of probleem, bekijkt de groepsleerkracht wat hij/zij zelf aan het probleem kan doen. Soms wordt daarbij de hulp van de intern begeleider ingeroepen, die op zijn beurt de logopediste of remedial teacher kan inschakelen. Deze hulp kan in en/of buiten de groep plaatsvinden.  

In het geval dat resultaten op een bepaald gebied structureel tegenvallen, wordt ook voor een structurele oplossing gekozen. Dit kan een aanpassing in het programma zijn, maar het kan ook de vervroegde aanschaf van een nieuwe methode inhouden.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het einde van groep 7 wordt een eerste richtinggevend uitstroomadvies gegeven. Dit wordt vastgesteld na overleg tussen leerkrachten, IB en directie.

In groep 8 zullen de ouders worden geïnformeerd over de mogelijkheden binnen het Voortgezet Onderwijs.

In november krijgen de ouders (en de leerlingen) een voorlopig advies, dat in januari een (eventueel nog bijgesteld) definitief advies wordt.

Vanaf 2024 maken de leerlingen in februari de Doorstroomtoets. De uitslag hiervan wordt in maart verwacht. In april is er 1 week waarin de leeringen aangemeld kunnen worden in het voortgezet onderwijs. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij zijn een Kanjerschool dat zien wij terug in het gedrag van onze leerlingen, ouders en medewerkers.

Een grote waarde binnen onze school vinden wij Respect.

Respect is een werkwoord. Wij verstaan onder respect: Behandel de ander, zoals je zelf ook behandelt zou willen worden. Respect is een mooie, positieve, verbindende waarde waar iedereen beter van wordt. Respect kun je royaal geven en tonen, aan iedereen om je heen, en toch raakt het nooit op. Sterker nog, hoe meer je het geeft, des te meer komt het vroeger of later ook weer bij je terug. Geven is krijgen. Meer respect ontvangen, dat willen we allemaal. Gehoord en gezien worden, waardering krijgen voor wat je doet en ook steun, als het even nodig is. 

In onze visie hebben wij beschreven wat wij dan in het gedrag en handelen van leerlingen, leerkrachten en ouders verwachten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Vertrouwen
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven