Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
De afgelopen jaren hebben we met het team hard gewerkt aan de onderwijskwaliteit. Er zijn afspraken gemaakt over de doorgaande lijn in didactiek, eenduidigheid in de pedagogische aanpak en we hebben een aantal methodes vernieuwd zoals rekenen, spelling en aanvankelijk lezen. Ook in de kleuterbouw is een teamtraject geweest waardoor het aanbod is verbeterd en vastgelegd. Dit leidt ertoe dat de resultaten (zeker in de onder- en middenbouw) al sterk zijn verbeterd. Ook in de bovenbouw gaat dit nu zijn vruchten afwerpen.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Twee keer per jaar worden in alle groepen CITO toetsen van het leerlingvolgsysteem afgenomen. Dit doen wij om te zien of ons aanbod voldoende is geweest, maar ook om te zien of alle leerlingen individueel voldoende groei doormaken. Na het afnemen van de toetsen worden deze door de leerkrachten (op individueel- en groepsniveau) en Intern Begeleider (op schoolniveau) geanalyseerd en worden de nieuwe plannen op basis van de analyses gemaakt. Deze plannen worden vastgelegd in een HGW-plan. Twee keer per jaar wordt een nieuw HGW plan opgesteld, tussentijds kan dit plan 1x worden bijgesteld wanneer dit nodig blijkt.
Bij een gesignaleerde achterstand of probleem, bekijkt de groepsleerkracht wat hij/zij zelf aan het probleem kan doen. Soms wordt daarbij de hulp van de intern begeleider ingeroepen, die op zijn beurt de logopediste of remedial teacher kan inschakelen. Deze hulp kan in en/of buiten de groep plaatsvinden.
In het geval dat resultaten op een bepaald gebied structureel tegenvallen, wordt ook voor een structurele oplossing gekozen. Dit kan een aanpassing in het programma zijn, maar het kan ook de vervroegde aanschaf van een nieuwe methode inhouden.
Aan het einde van groep 7 wordt een eerste richtinggevend uitstroomadvies gegeven. Dit wordt vastgesteld na overleg tussen leerkrachten, IB en directie.
In groep 8 zullen de ouders worden geïnformeerd over de mogelijkheden binnen het Voortgezet Onderwijs.
In november krijgen de ouders (en de leerlingen) een voorlopig advies, dat in januari een (eventueel nog bijgesteld) definitief advies wordt.
Vanaf 2024 maken de leerlingen in februari de Doorstroomtoets. De uitslag hiervan wordt in maart verwacht. In april is er 1 week waarin de leeringen aangemeld kunnen worden in het voortgezet onderwijs.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wij zijn een Kanjerschool dat zien wij terug in het gedrag van onze leerlingen, ouders en medewerkers.
Een grote waarde binnen onze school vinden wij Respect.
Respect is een werkwoord. Wij verstaan onder respect: Behandel de ander, zoals je zelf ook behandelt zou willen worden. Respect is een mooie, positieve, verbindende waarde waar iedereen beter van wordt. Respect kun je royaal geven en tonen, aan iedereen om je heen, en toch raakt het nooit op. Sterker nog, hoe meer je het geeft, des te meer komt het vroeger of later ook weer bij je terug. Geven is krijgen. Meer respect ontvangen, dat willen we allemaal. Gehoord en gezien worden, waardering krijgen voor wat je doet en ook steun, als het even nodig is.
In onze visie hebben wij beschreven wat wij dan in het gedrag en handelen van leerlingen, leerkrachten en ouders verwachten.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.