Basisschool Triangel

Linnerhof 36 6067 EJ Linne

Schoolfoto van Basisschool Triangel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wat is de eindtoets?

Aan het eind van de basisschool maken alle leerlingen een eindtoets. Dit is verplicht. Met de eindtoets laten leerlingen zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De leerkracht geeft de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voorgezet onderwijs. Scoort de leerling op de toets beter dan het advies van de leerkracht? Dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. De eindtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken. 

Kansrijk schooladvies 2023

Het ministerie van OCW heeft scholen gevraagd om vanaf 2021 'kansrijk' te adviseren. De minister vindt het belangrijk dat leerlingen het voordeel van de twijfel krijgen en op de plek terecht komen die het beste past bij hun capaciteiten, ontwikkeling en interesses. 

Preadvies groep 7:

In groep 7 krijgen de kinderen en ouders een preadvies. Hier wordt de eerste balans opgemaakt om de volgende stap voor te bereiden. Dit advies wordt na de Cito's in januari/februari gegeven. De oriëntatie op een passende VO-school wordt begonnen.

Voortgangsgesprek groep 8:

In groep 8 beginnen de kinderen en ouders met een voortgangsgesprek in oktober/november. Hierin wordt de voortgang van het kind besproken. Zaken die aan de orde komen: ligt het kind op koers om het beoogde advies te kunnen halen? Kunnen we als school nog iets extra's voor het kind betekenen (extra ondersteuning, of juist extra uitdaging)? Wat zal de verwachting zijn? Welke VO-scholen zullen naar verwachting passend zijn voor de leerling? Hebben ouders nog hulp nodig bij de oriëntatie?

Definitieve adviesgesprekken groep 8:

Na de M8 Cito's, medio/eind februari, zullen de kinderen en ouders het definitieve adviesgesprek met de leerkracht voeren. Hierin wordt gekeken welk advies het meest passend is voor de leerling. Tijdens dit gesprek bespreken we ook de overgangsdocumenten, zodat ouders op de hoogte zijn van wat we allemaal doorsturen aan de VO-school. 

Hoe wordt het definitieve advies opgemaakt?

Bij het opmaken van het definitieve advies wordt er naar verschillende zaken gekeken. Natuurlijk worden de cito-scores van vorige jaren erbij gepakt. Maar ook het algehele functioneren van de leerling telt mee. Denk daarbij aan zaken als inzet, interesse, concentratie, samenwerken, etc. Door naar een zo compleet mogelijk beeld te kijken, kunnen wij het meest reële advies maken. Daarnaast volgen wij het advies van het ministerie van OCW om 'kansrijk' te adviseren. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen het voordeel van de twijfel krijgen en op de plek terecht komen die het beste past bij hun capaciteiten, ontwikkeling en interesses.

Advies heroverwegen:

In mei krijgen de leerlingen de uitslagen van de Centrale Eindtoets (deze wordt in april afgenomen). Mocht het advies van de Eindtoets hoger zijn dan het advies dat de leerkracht in februari heeft gegeven, dan is de leerkracht verplicht het advies te heroverwegen. Na intern overleg zullen de ouders nogmaals in gesprek met de leerkracht gaan om te bespreken wat het beste voor de leerling is. Let wel: dit betekent niet dat de leerling per definitie het hogere advies krijgt. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze tussentijdse resultaten worden gerealiseerd door toedoen van ons (onderwijs)leerprogramma en bovenal de inzet en betrokkenheid van de leerkrachten en interne/externe specialisten.

Evaluaties worden uitgevoerd op de ontwikkelingsgebieden Rekenen/Wiskunde, (werkwoord)Spelling, Begrijpend en Technisch lezen, Taalverzorging groep (6 t/m 8) via Cito en Sociaal-Emotionele ontwikkeling (via Kijk op sociale competentie). Met behulp van een Schoolzelfevaluatie/ Schoolscan (Diepte-analyse) wordt het onderwijs en de bijbehorende leeropbrengsten in kaart gebracht en cyclisch geëvalueerd. Zie hiervoor ook de bevindingen van de inspectie n.a.v. het laatste inspectie bezoek dat op 14 april 2015 heeft plaats gevonden.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Hoe het proces tot het schooladvies verloopt wordt vermeld als toelichting bij "resultaten eindtoets".
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij.

Om dit in de praktijk te borgen gebruiken wij hiervoor de HiRO-methodiek (website HiRO). De lesmethode is gebaseerd op ervarend leren. Deze aanpak gaat uit van 7 kernwaarden:

  • Vertrouwen ‘op elkaar kunnen rekenen’
  • Samenwerken ‘elkaar altijd helpen’
  • Respect ‘alles en iedereen in hun waarde laten’
  • Beheersing ‘in balans blijven’
  • Weerbaarheid ‘sterk staan en volhouden’
  • Discipline ‘doen wat nodig is’
  • Plezier 'lachen en veel lol maken'


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Van en met elkaar leren
  • Respect voor ieder mens
  • Veilig pedagogisch klimaat

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Dit toezichtarrangement van de inspectie is gedateerd.

Inmiddels heeft BS Triangel - Linne zich verder ontwikkeld. Wij verwachten een nieuw toezichtarrangement op korte termijn.

Terug naar boven