De Parkschool

Onderste Sittarderweg 4 6141 AZ Limbricht

  • Zelfstandig werken met ontwikkelingsmaterialen
  • Snoezelen om het juiste niveau van alertheid te bereiken
  • Handballen tijdens de gymles
  • Zwemles in de Hateboer

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wat willen we onze leerlingen met betrekking tot sociale competentieontwikkeling meegeven als ze van school gaan, wat moeten ze weten, waar moeten ze vaardig in zijn, welke houding vinden we belangrijk?

We vinden het belangrijk, dat onze leerlingen:

  • Begrip/ respect hebben voor elkaar.
  • Normbesef hebben.
  • Vriendelijk zijn.
  • Naar elkaar luisteren.
  • Rekening houden met anderen/ inlevingsvermogen hebben.
  • Zorg hebben voor eigen en andermans spullen.
  • Communicatief vaardig zijn.
  • Om kunnen gaan met (kritische) feedback.
  • Om kunnen gaan met conflicten/ zelfbeheersing hebben.
  • Conflicten op kunnen lossen.
  • Gevoelens kunnen verwoorden/ kunnen omgaan met gevoelens.
  • Eigen grenzen aan kunnen geven.
  • Hulp kunnen en durven vragen.
  • Zichzelf kunnen presenteren.
  • Doorzettingsvermogen hebben.
  • Aanpassingsvermogen hebben met betrekking tot personen en situaties.
  • Een positieve instelling hebben.
  • Eerlijk zijn.
  • Behulpzaam zijn.
  • Kunnen samenwerken.
  • Keuzes kunnen en durven maken.
  • Zorgzaam zijn.
  • Goede manieren tonen.
  • Binnen hun eigen mogelijkheden zelfstandig en zelfredzaam zijn.
  • Weerbaar zijn.
  • Zichzelf kunnen zijn.
  • Zelfvertrouwen hebben.
  • Weet hebben van hun sterke en zwakke eigenschappen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Iedereen anders allen gelijk
  • Omgaan met gevoelens
  • Vertrouwen op jezelf

De oud-leerlingen in het voortgezet onderwijs

Toelichting van de school

Voor SO-leerlingen geldt doorgaans dat zij aan het einde van het SO uitstromen naar het VSO.

Een belangrijk gegeven is dat onze SO- en onze VSO-leerlingen in hetzelfde gebouw verblijven. Dit houdt onder andere in dat er bij de verschillende vergaderingen zowel leerkrachten van het SO als van het VSO aanwezig zijn. Door dit alles is er een goede doorgaande lijn tussen het SO en het VSO.

Voor het uitstroomprofiel van de VSO-leerlingen wordt verwezen naar de VO-pagina van de Parkschool (https://scholenopdekaart.nl/middelbare-scholen/limbricht/8520/de-parkschool/).

Waar zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet (speciaal) onderwijs?

Leerlingen in het speciaal onderwijs stromen meestal door naar het voortgezet speciaal onderwijs. Daar kunnen ze blijven tot en met het schooljaar waarin ze 20 jaar worden. Wanneer een leerling in het speciaal onderwijs 12 jaar wordt, maken de school en de ouders samen die afweging. De vraag is dan of de leerling inderdaad doorstroomt naar het voortgezet speciaal onderwijs of naar een gewone middelbare school. Soms zijn leerlingen na het speciaal onderwijs niet meer te vinden in het bekostigde onderwijs in Nederland. Bijvoorbeeld omdat ze zijn verhuisd naar het buitenland, les krijgen op een particuliere school of geen onderwijs meer volgen. Deze leerlingen vallen in de categorie 'overig'.
In het derde jaar
Weergave Plaats in het voortgezet onderwijs in het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In onderstaande beschrijving komen met name de inspectiebezoeken aan het SO van de Parkschool aan bod. De inspectiebezoeken aan het VSO zijn te vinden op de VO-pagina van de Parkschool (https://scholenopdekaart.nl/middelbare-scholen/limbricht/8520/de-parkschool/).

Onze school heeft op 27 mei 2015 inspectiebezoek gehad (afdeling SO, pilot gedifferentieerd toezicht). De inspectie voert dit onderzoek uit bij scholen met een basisarrangement die zij minstens vier jaar niet bezocht heeft voor een ander onderzoek. Deze pilot voerde de inspectie (voorjaar 2015) uit bij 27 scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs waarvan het bestuur heeft aangegeven dat daar het onderwijs van goede kwaliteit is. Het bestuur kan dit aantonen met (zelf)evaluaties. Binnen de pilot liggen drie onderzoeksactiviteiten vast:

  • De school geeft aan het begin van de onderzoeksdag in een korte presentatie een realistisch beeld van de onderwijskwaliteit;
  • De school stelt twee lessen voor die volgens haar ‘goede’ lessen zijn. Deze lessen zal de inspectie in ieder geval bijwonen;
  • School en inspectie voeren aan het einde van de onderzoeksdag een feedbackgesprek waarin zij de bevindingen van het onderzoek met elkaar uitwisselen.  

Tevens heeft de inspectie de volgende onderzoeksactiviteiten uitgevoerd:

  • Gesprek met de schoolleiding;
  • Gesprek met leraren;
  • Dossieronderzoek;
  • Aanvullende documentenanalyse;
  • Lesbezoeken. 

Voor het speciaal onderwijs spreekt de inspectie bij de pilot geen oordeel uit. Ook bepaalt zij geen nieuw toezichtarrangement. Het basisarrangement blijft voor de Parkschool gehandhaafd. De bevindingen van het onderzoek zijn op hoofdlijnen en per kwaliteitsdomein vastgelegd in het inspectierapport. Samengevat komen de volgende bevindingen naar voren: 

  • Er is veel aandacht op leerlingniveau. Het pedagogisch klimaat is stimulerend en lokt uit tot zelfstandigheid van de leerlingen. De medewerkers tonen grote betrokkenheid en dragen zorg voor een fijne sfeer.
  • Er is voldoende zicht is op de uitstroomniveaus. De uitstroomniveaus vormen de leidraad voor het stellen van doelen; leeromgeving en aanbod zijn hierop gericht. Een en ander wordt gerelateerd aan de dagelijkse werkelijkheid.
  • Het onderwijs sluit aan bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen: de leeromgeving en het aanbod passen bij de leerlingpopulatie, waarbij flexibiliteit aanwezig is.
  • Het onderwijsaanbod past bij de leerlingpopulatie: naast het feit dat het onderwijs gegeven wordt volgens de kerndoelen aan de hand van het wettelijk kader heerst er een veilig klimaat waardoor het onderwijs in de vak- en vormingsgebieden goed tot zijn recht komt.
  • Er is veel aandacht voor de individuele leerling. Als gevolg hiervan kan het onderwijsaanbod afgestemd worden op de onderwijsbehoeften van de individuele leerling.
  • Er wordt voldaan aan de wettelijke eis om voor iedere leerling een ontwikkelingsperspectief op te stellen. De vorm mag aangepast, ter overweging aan de school.

Op 28 mei 2019 is de Parkschool bezocht in het kader van een monitoronderzoek naar de standaarden 'resultaten' (OR1) en 'sociale en maatschappelijke competenties' (OR2) uit het kwaliteitsgebied 'onderwijsresultaten'. Middels de monitoronderzoeken verdiept de inspectie zich op stelselniveau in de elementen van enkele standaarden uit het Onderzoekskader (V)SO 2017. Het monitoronderzoek is een kort onderzoek en bestaat uit een analyse van documenten die betrekking hebben op de onderwijsresultaten van de school. Daarnaast wordt een gesprek over opbrengsten gevoerd met de directie en een vertegenwoordiging van de Commissie van Begeleiding. De inspectie maakt van dit onderzoek geen schoolrapportages. 

Terug naar boven