De Parkschool

Onderste Sittarderweg 4 6141 AZ Limbricht

  • Zelfstandig werken met ontwikkelingsmaterialen
  • Snoezelen om het juiste niveau van alertheid te bereiken
  • Handballen tijdens de gymles
  • Zwemles in de Hateboer

In het kort

Toelichting van de school

Dit SchoolVenster biedt u inzicht in de resultaten van SO de Parkschool. De gegevens zijn afkomstig van DUO, de Inspectie en de Parkschool zelf. Waar nodig wordt bij de cijfers en feiten een toelichting gegeven. Zo biedt dit SchoolVenster u betrouwbare en genuanceerde informatie over de schoolprestaties.

De resultaten van VSO de Parkschool zijn te vinden op de VO-pagina van de Parkschool (https://scholenopdekaart.nl/middelbare-scholen/limbricht/8520/de-parkschool/).

De Parkschool, ressorterend onder de Stichting Kindante, biedt een vorm van speciaal onderwijs aan een specifieke groep leerlingen, namelijk kinderen die zeer moeilijk leren. De school is voor hen de enig mogelijke vorm van onderwijs en dus meestal eindonderwijs. We streven er naar een stimulerend en uitlokkend klimaat te bieden. Een sfeer van geborgenheid en veiligheid is de basis van het leren. De school gaat uit van de mogelijkheden en beperkingen van alle individuele kinderen. Respect voor elk kind staat voorop.

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Brede vorming
  • Leren leren, leren leven
  • Uitgaan van mogelijkheden
  • Adaptief onderwijs
  • Opbrengstgericht& datagestuurd

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

De Parkschool biedt een vorm van speciaal onderwijs aan zeer moeilijk lerende leerlingen (IQ tot 70) in de leeftijd van 4 tot 18 jaar. De Parkschool kent een SO-afdeling, voor leerlingen van 4 tot 12/13 jaar, en een VSO-afdeling voor leerlingen van 12 tot 18 jaar. SO/VSO de Parkschool is voor de meeste leerlingen eindonderwijs.

De Parkschool is een regioschool met ongeveer 200 leerlingen.

Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
103
Landelijk gemiddelde
96

Bron

Verdeling naar verblijfsjaar en leeftijd

Verdeling naar verblijfsjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar verblijfsjaar en naar leeftijd. Het verblijfsjaar is het totaal aantal jaren dat de leerling op het speciaal onderwijs zit. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Toelichting van de school

Op de website van Kindante staat de onderwijstijd in het basisonderwijs beschreven (https://kindante.nl/documenten/onderwijstijd/). Deze informatie is ook op het SO van toepassing. Voor de leerlingen van het VSO van de Parkschool is de onderwijstijd 1.000 uren per leerjaar. Dit geldt zowel voor het uitstroomprofiel dagbesteding als voor het uitstroomprofiel arbeid.

- In principe blijven alle leerlingen van de Parkschool over op school. Bij goed weer kunnen de leerlingen buiten op de speelplaats verblijven. Bij slecht weer vindt het overblijven binnen plaats. Personeel van de Parkschool houdt via een rooster bij toerbeurt toezicht gedurende het overblijven.
- De leerlingen van SO1, (de aanvangsgroep) hebben in principe iedere woensdag vrij. Echter is er altijd een uitzondering mogelijk en gaat dit altijd in overleg met de ouders. 
- Bij aanhoudende extreme temperaturen kunnen de schooltijden tijdelijk aangepast worden.

Schoolfruit.
De Parkschool ontvangt in schooljaar 2023-2024 een subsidie vanuit het jeugdeducatiefonds. Met deze subsidie zorgen wij dat iedere klas wekelijks een krat groenten en fruit ter beschikking heeft. Iedere dag genieten de leerlingen van een gezonde snack.


Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Toelichting van de school

In sommige gevallen verloopt het onderwijsproces niet zonder slag of stoot en is er sprake van grensoverschrijdend gedrag. Om in dergelijke situaties planmatig, verstandig en consequent te kunnen handelen, is een houvast belangrijk (curatieve aanpak). Op alle vormen van ongewenst gedrag volgt hoe dan ook een consequentie. Aangezien er tussen de leerlingen van de Parkschool grote verschillen bestaan, is de sanctie op maat. Het protocol grensoverschrijdend gedrag biedt hier handreikingen voor.

Het veiligheidsplan beschrijft het beleid van de Parkschool op het gebied van agressie, geweld, seksuele intimidatie en pesten.

De team-trainingen voor het omgaan met agressie blijven een speerpunt in onze schoolontwikkeling.

Samenwerkingspartners

Toelichting van de school

Schoolbesturen en hun scholen organiseren voor alle leerlingen passend onderwijs. Op de website van Kindante is hier meer informatie over te vinden (https://kindante.nl/documenten/passend-onderwijs-zuid-limburg/) (voor de Engelstalige versie zie https://kindante.nl/documenten/inclusive-primary-education-in-south-limburg/). De Parkschool is bestuurlijk aangesloten bij het samenwerkingsverband Westelijke Mijnstreek. 

De Parkschool werkt samen met verschillende ketenpartners. In onderstaande beschrijving en opsomming komen met name de ketenpartners van het SO van de Parkschool aan bod. De ketenpartners van het VSO zijn te vinden op de VO-pagina van de Parkschool (https://scholenopdekaart.nl/middelbare-scholen/limbricht/8520/de-parkschool/).

De samenwerking met de ketenpartners kan gericht zijn op een warme overdracht (KDC en MKD); zorg voor de leerlingen (Daelzicht, Stichting MEE, GGD, Centrum voor Jeugd en Gezin) of op uitwisseling van kennis en ervaringen (MaatKRACHT, Kwadrant, IB-overleg).

De Parkschool wil de samenwerking met externe partners (o.a. gemeente, KDC 't Steyntje (Daelzicht) en andere scholen binnen het cluster (V)SO/ SBO) handhaven en verder uitbouwen.

Gemeente en Daelzicht:

Sinds 2019 werkt de Parkschool intensief samen met Daelzicht (zorgpartner) in de doelgroep arrangementen onderwijs-jeugdhulp (DGA). Dankzij deze subsidieregeling van de gemeenten in Zuid-Limburg kunnen we als Parkschool zorg in de school halen voor leerlingen die voorheen in aanmerking kwamen voor een individuele beschikking vanuit de jeugdwet. Nu we met Daelzicht werken hebben we een begeleider in de klas, gericht op de zorg van een kind, of kinderen. Daar waar voorheen ieder kind zijn eigen begeleider had. Door de zorg op deze manier in de school te halen, kunnen we preventiever te werk gaan. Daarnaast heeft het bijvangsten voor andere leerlingen in de groep. Conclusie sinds DGA: Er is meer rust in de klas doordat er vaste (zorg-)begeleiders zijn. Zij werken nauw samen met de leerkracht en de assistent/ondersteuner in de groep. Meer rust in de klas, betekent meer rust in de school. Voor leerlingen met een WLZ-indicatie maken we als school met ouders en zorg/Daelzicht, afspraken over de inzet van het WLZ-budget ten behoeve van de zorgondersteuning op school.

- KDC 't Steyntje:

Vanaf het voorjaar 2018 komt er een groepje kinderen van ’t Steyntje op de Parkschool. Deze kinderen staan op de drempel van schoolovergang en op deze manier kan de overgang vergemakkelijkt worden. Bovendien profiteert ’t Steyntje van onze onderwijskundige inbreng en de Parkschool van de zorginbreng.    

- Andere scholen binnen het cluster (V)SO/ SBO (cluster MaatKRACHT):    

Stichting Kindante heeft momenteel vijf scholen voor speciaal basisonderwijs (SBO), speciaal onderwijs (SO) en voortgezet speciaal onderwijs (VSO):

  1. SBO Het Mozaïek
  2. SBO De Blinker
  3. SBO De Horst
  4. SO/VSO Parkschool
  5. SO/VSO Xaverius

Deze scholen samen vormen cluster MaatKRACHT. Daar waar de ontwikkeling van kinderen en jongeren niet vanzelfsprekend gaat, bieden de scholen van MaatKRACHT de leerling optimale leiding en begeleiding, structuur en veiligheid om naar vermogen te kunnen leven, leren en zich te ontwikkelen tot deelname aan de maatschappij.

Centrale waarden | Wie is MaatKRACHT?

  • Elk kind heeft recht op optimale ontwikkeling en optimale kwaliteit van ondersteuning en zorg.
  • Partnerschap en heldere communicatie zijn belangrijke waarden van MaatKRACHT.
  • Samenwerken om zo optimaal mogelijk tegemoet te kunnen komen aan elke leerling die ons is toevertrouwd.
  • MaatKRACHT werkt respectvol en op gelijkwaardige wijze samen met alle partners.
  • Alle betrokkenen binnen het continuüm van zorg zijn mede verantwoordelijk voor het realiseren van het ontwikkelingsperspectief.

Missie | Wat is de toegevoegde waarde van MaatKRACHT? Wat geeft MaatKRACHT kinderen mee?

  • MaatKRACHT is een organisatie van samenwerkende Kindante SBO- en (V)SO-scholen die ervoor zorgt dat leerlingen voor wie de ontwikkeling niet vanzelfsprekend verloopt passend onderwijs kunnen volgen. Dit op basis van de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften.
  • Het ontwikkelingsperspectief van de leerling is richtinggevend. Opbrengsten, optimaal maatschappelijk perspectief en optimaal welbevinden zijn hierbij leidend.

Visie | Hoe ziet het er over enkele jaren uit? Wat wil MaatKRACHT creëren?

  • Als een onderscheid moet worden gemaakt tussen leerlingen, dan gebeurt dit op basis van onderwijs- en ondersteuningsbehoeften in plaats van op ‘labels’.
  • Alle leerlingen kennen hulpvragen die vragen om een unieke, op elke leerling specifiek toegesneden aanpak, vanuit de gedachte van adaptief onderwijs.
  • MaatKRACHT werkt respectvol en op gelijkwaardige wijze handelingsgericht samen met alle partners die betrokken zijn bij het onderwijs aan de leerlingen binnen de samenwerkingsverbanden (zowel intern geplaatste als extern ondersteunende leerlingen).

Kijk op de leerling

MaatKRACHT neemt verantwoordelijkheid voor elke leerling die wordt aangemeld bij één van de locaties. Daardoor kunnen we de leerling plaatsen op de school die qua onderwijs en ondersteuning het best aansluit bij de behoeften van de leerling. Mocht een leerling toch niet op de passende school zijn geplaatst of mocht de school niet meer passend zijn als gevolg van veranderende onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerling, dan wordt deze leerling besproken door de leden van ‘MaatKRACHT-plaatsing’. Dit zijn met name orthopedagogen en psychologen die werkzaam zijn op de diverse MaatKRACHT-locaties en ook binnen de samenwerkingsverbanden een rol hebben. In goed onderling overleg, waar uiteraard ook de ouders bij betrokken worden, wordt naar een oplossing gezocht die past binnen de bestaande wet- en regelgeving.  

Kijk op de professional  

Iedere medewerker krijgt de ruimte om zowel vanuit de individuele als de collectieve kracht en verantwoordelijkheid persoonlijk te groeien om zo bij te dragen aan de ontwikkeling van MaatKRACHT richting een professionele leergemeenschap.  

Kijk op de organisatie  

De vijf scholen van MaatKRACHT zijn op dit moment verdeeld over zeven verschillende locaties:  

SBO Het Mozaïek   Valkstraat 2 in Sittard

SBO De Blinker   Eloystraat 1a in Geleen

SBO De Horst   Kerkveldsweg Oost 7 in Echt

SO/VSO Parkschool   Onderste Sittarderweg 4 in Limbricht

SO/VSO Xaverius   Valkstraat 2a in Sittard (afdeling SO)

                            Eloystraat 1a in Geleen (afdeling SO ASS)

                            Overhovenerstraat 31 in Sittard (afdeling VSO LW&TC)

                            Geenstraat 43 in Geleen (afdeling VSO VMBO)    

MaatKRACHT streeft naar een organisatie waarin de onderlinge samenwerking maximaal wordt benut en investeert in samenwerking binnen en buiten het cluster (o.a. samenwerking met de basisscholen van Kindante en behorend bij andere besturen van waaruit leerlingen verwezen worden naar MaatKRACHT-locaties, het regulier en speciaal voortgezet onderwijs buiten MaatKRACHT, samenwerkingsverbanden, zorginstellingen, gemeenten en interne/ externe ondersteunende diensten).  

Om het bieden van optimale leiding en begeleiding, structuur en veiligheid ook in de toekomst mogelijk te maken, wordt onderzocht hoe de samenwerking binnen MaatKRACHT en de samenwerking met het reguliere onderwijs nog verder vormgegeven kan worden.

Terug naar boven