De Parkschool

Onderste Sittarderweg 4 6141 AZ Limbricht

  • Zelfstandig werken met ontwikkelingsmaterialen
  • Snoezelen om het juiste niveau van alertheid te bereiken
  • Handballen tijdens de gymles
  • Zwemles in de Hateboer

Het team

Toelichting van de school

De Parkschool heeft personeel uit diverse functiegroepen in dienst. Het overgrote deel van het onderwijsgevende personeel heeft aanvullend aan zijn onderwijsbevoegdheid, een master S(EN). Op de Parkschool werken naast leerkrachten ook onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners. Zij ondersteunen in de klassen, werken met individuele leerlingen en ondersteunen in de Praktijkvakken of bij (externe)stages. 

Volgens een vast rooster hebben leerlingen les van vakleerkrachten. Het SO heeft een vakleerkracht voor lichamelijke opvoeding. Deze vakleerkracht geeft ook les op het VSO van de Parkschool. Daarnaast heeft het VSO een vakleerkracht voor Tuin, Techniek, Huishoudkunde en Arbeidstraining. Tevens heeft de Parkschool twee trainers Brug naar Werk voor de VSO-leerlingen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De Parkschool beschikt over leerkrachtondersteuners die bij verlof ingezet kunnen worden ter vervanging van de groepsleerkracht.

Bij afwezigheid van personeelsleden, bijvoorbeeld door ziekte, zal altijd gestreefd worden naar vervanging. Wanneer dit niet lukt proberen we leerlingen te verdelen over andere, passende groepen in de school.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepering

Bij de indeling van de groepen gelden globaal de volgende criteria:

  • leeftijd en/of onderwijsjaren;
  • cognitief niveau;
  • stoornis uit het autistisch spectrum of andere specifieke gedragskenmerken;
  • het aantal leerlingen dat reeds in de klas geplaatst is.

Ook andere, niet nader genoemde overwegingen, kunnen bij de groepsindeling een rol van betekenis zijn. 

Het onderwijs en de daarbij behorende onderwijsinhouden moeten optimaal functioneel zijn. Als school sluiten we aan bij de mogelijkheden van een leerling. We richten op wat een leerling al kan, en vanuit hier bouwen we verder. Daarnaast werken we in de Zone van de Naaste ontwikkeling. De volgende pijlers worden naast ons vaste aanbod aangenomen in ons onderwijsaanbod; wonen, werken, vrijetijdsbesteding en burgerschap onderwijs.

Voor de leerlingen van het SO is de pedagogische en didactische omgeving gericht op de realisering van voorwaarden. Dat wil zeggen dat binnen mogelijkheden wordt ingespeeld op (een zekere mate van) zelfstandigheid. Het onderwijsaanbod bestaat dan voor een groot deel uit kennis, vaardigheden en houding, die het mogelijk maken informatie te verwerven en te verwerken en om contact te maken, uitlopend in de instrumentele vaardigheden.

In het VSO krijgen de onderwijsactiviteiten een ander accent. De wijze van benaderen is passend bij de ouder wordende leerling en bij de mogelijkheden van de leer- en leefomgeving. De pedagogische en didactisch context is meer gebonden aan de directe voorbereiding op de naschoolse periode, waarin de leefverbanden wonen, werken en vrije tijd centraal staan.

Differentiatie

Binnen het klassengebeuren wordt er rekening gehouden met het niveau van elke leerling. Er wordt extra oefenstof aangeboden of aanvullende extra uitdagende opdrachten. Een en ander wordt uitgewerkt in een groeps- en individueel plan. Ons uitgangspunt is adaptief onderwijs waarin elk kind op zijn/haar niveau het beste tot zijn recht komt. Daarnaast wordt er met verschillende groepen intensief samengewerkt om ieder kind onderwijs op maat te kunnen bieden. Dit noemen wij groepsdoorbrekend werken.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Aangezien de Parkschool een school voor speciaal onderwijs is, worden onze leerlingen niet ingedeeld in jaargroepen. Derhalve is het niet mogelijk om de lestijden per vakgebied per leerjaar in te vullen.  

Overige leerjaren

Toelichting van de school

Aangezien de Parkschool een school voor speciaal onderwijs is, worden onze leerlingen niet ingedeeld in jaargroepen. Derhalve is het niet mogelijk om de lestijden per vakgebied per leerjaar in te vullen. 

 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Parkschool is van oorsprong een school voor Zeer Moeilijk Lerende Kinderen en biedt een vorm van speciaal onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs. Het schoolondersteuningsprofiel van zowel het SO als het VSO zijn (ook) te vinden op de website van de Parkschool (https://www.deparkschool.nl).

De ontwikkelingsmogelijkheden van de leerlingen van de Parkschool worden mede bepaald door de aard van hun handicap. Het leren kan nog eens extra bemoeilijkt worden door bepaalde belemmeringen die een aparte aanpak vereisen. Zo heeft ruim een derde van de leerlingen op de Parkschool ASS-problematiek en zijn er leerlingen met bijkomende gedragsproblematiek (zmolk).

Nagenoeg iedere leerling op de Parkschool heeft behoefte aan:

  • Structuur
  • Visuele ondersteuning
  • Verlengde instructie
  • Leeractiviteiten die opgedeeld zijn in kleine stappen/ kleinere leeractiviteiten
  • Ondersteunende materialen en programma's
  • Uitdagende werkvormen
  • Tussentijdse feedback
  • Eenvoudig/ eenduidig taalgebruik
  • Leerkrachtnabijheid, extra ondersteuning van onderwijsassistent en anderen

De Parkschool is tevens gespecialiseerd in onderwijs voor (laag functionerende) kinderen met autisme (voorheen steunpuntschool autisme). Binnen school wordt gestreefd naar een sterke prikkelbalans voor deze leerlingen door de voorwaarden zo optimaal mogelijk te maken, o.a. door veel aandacht voor visualisatie en duidelijkheid (Teacch methodiek).

Op de Parkschool is er sprake van een intensieve samenwerking met zorg. Dit wordt het doelgroeparrangement genoemd. Het doelgroeparrangement zorgt ervoor dat er gebruik gemaakt kan worden van een uitgebreidere manier van ondersteuning aan de leerlingen.  

De doelgroeparrangementen zijn in plaats van de jaarlijkse individuele beschikkingen vanuit de jeugdwet. Uitgangspunt is de zorgvraag van de leerling en vandaar uit wordt gekeken welke ondersteuning van zorg nodig en passend is. Door de zorg ín school te hebben kan de leerling snel geholpen worden. Het is laagdrempelig en efficiënt. Er is meer rust in de klas doordat er maar één begeleider vanuit zorg is, naast de leerkracht en eventueel de onderwijsassistent.    

Ouders van de leerlingen die een beroep doen op het doelgroeparrangement, worden uitgenodigd voor een knooppunt. Een knooppunt is een overleg waar ouders, school, zorgaanbieder en gemeente met elkaar in gesprek gaan over de leerling: hoe wordt het doelgroeparrangement ingezet en wat gaat het voor deze leerling opleveren? Vaste onderwerpen die besproken worden zijn de ontwikkeling en ondersteuningsbehoeften van de leerling, de doelen waar aan gewerkt wordt en de verbinding tussen thuis, school en mogelijk andere partijen die hierbij kunnen ondersteunen. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Ambities Parkschool:

  • Adaptief onderwijs als grondhouding blijven borgen.
  • Extra aandacht voor leergebiedoverstijgende vakgebieden borgen, o.a. middels Leefstijl en lessen ‘leren leren’.
  • Optimale leerlingenzorg conform huidige situatie uitgewerkt met nieuwe richtlijnen en ontwikkelingen vanuit leerlijnen en maatschappelijke ontwikkelingen, in samenspraak met ouders/ verzorgers.
  • Het leerlingvolgsysteem (EduMaps) steeds verder blijven uitbouwen tot het ondersteuningsmiddel van de inhoud van onderwijs en handelingsplanning, zodat onze werkwijze optimaal is toegespitst op de behoeften van onze leerlingen.
  • Inspelen op onderwijsontwikkelingen (o.a. Teach like a Champion) en aandacht voor de 21 first century skills. We hechten belang aan een schoolsituatie waarin het ICT-onderdeel optimaal tot zijn recht komt als onderwijsmiddel, als middel voor leerlingvolgsysteem en handelingsplanning en als middel in de communicatie.
  • Samenwerking met externe partners (o.a. gemeente, Daelzicht, andere scholen binnen het cluster MaatKRACHT en voor het VSO ook stage- en werkplekaanbieders) handhaven en verder uitbouwen.
  • De omgeving (school) blijven aanpassen aan de behoeften van onze leerlingen (prikkelarm en functioneel).
  • Ouderbetrokkenheid borgen door middel van ouderavonden, ouderraad, MR, ouderpanel en OOGOO (Op Overeenstemming Gericht Overleg met Ouders/ verzorgers).

Speerpunten Parkschool:

  • Een veilige (leer)omgeving voor alle leerlingen en medewerkers. Door middel van adaptief onderwijs willen wij ervoor zorgen dat onze leerlingen zich competent en autonoom voelen en onderling en met medewerkers een goede relatie hebben.
  • Kwalitatief hoogwaardig onderwijs waarbij ons onderwijsaanbod is afgestemd op de verschillen tussen de leerlingen door middel van gedifferentieerde inzet van personeel, een flexibele organisatie en een rijke leeromgeving met een veelheid aan leerbronnen, oftewel: onderwijs dat zoveel mogelijk is afgestemd op de ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen.
  • Onze leerlingen een aantal zinvolle functionele en doelmatige vaardigheden en attitudes bijbrengen, die van wezenlijk belang zijn om tot een persoonlijk niveau van zelfstandig functioneren te komen, met andere woorden: onderwijs dat een brede ontwikkeling bij de leerlingen nastreeft.
  • Ouders/ verzorgers en omgeving betrekken in onze aanpak voor wat betreft het leveren van een bijdrage aan het vorm geven aan goed burgerschap en sociale integratie, o.a. middels educatief partnerschap met ouders/verzorgers ten einde optimale omstandigheden te creëren voor de ontwikkeling en het leren van kinderen, thuis en op school.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Parkschool is een aantal jaren geleden de samenwerking aangegaan met Kinderdagcentrum 't Steyntje. Door middel van het project 'Spelenderwijs ontwikkelen!' is de samenwerking tussen de Parkschool en KDC 't Steyntje versterkt, waardoor de kinderen van de schoolvoorbereidingsgroep van 't Steyntje optimaal worden voorbereid op de overstap naar onderwijs op de Parkschool. Deze jonge leerlingen worden nu in de parkschool begeleidt door medewerkers van Daelzicht. Zij werken veel momenten samen met onze leerlingen en professionals. Door deze samenwerking ontstaat er een professionele leercultuur; leren van en met elkaar.

Terug naar boven