Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle speciaal onderwijs scholen</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/00b49709-bc09-4503-9945-fe4292ce5dd7" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar verblijfsjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar verblijfsjaar en naar leeftijd. Het verblijfsjaar is het totaal aantal jaren dat de leerling op het speciaal onderwijs zit. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Op de website van Kindante staat de onderwijstijd in het basisonderwijs beschreven (https://kindante.nl/documenten/onderwijstijd/). Deze informatie is ook op het SO van toepassing. Voor de leerlingen van het VSO van de Parkschool is de onderwijstijd 1.000 uren per leerjaar. Dit geldt zowel voor het uitstroomprofiel dagbesteding als voor het uitstroomprofiel arbeid.
- In principe blijven alle leerlingen van de Parkschool over op school. Bij goed weer kunnen de leerlingen buiten op de speelplaats verblijven. Bij slecht weer vindt het overblijven binnen plaats. Personeel van de Parkschool houdt via een rooster bij toerbeurt toezicht gedurende het overblijven.
- De leerlingen van SO1, (de aanvangsgroep) hebben in principe iedere woensdag vrij. Echter is er altijd een uitzondering mogelijk en gaat dit altijd in overleg met de ouders.
- Bij aanhoudende extreme temperaturen kunnen de schooltijden tijdelijk aangepast worden.Schoolfruit.
De Parkschool ontvangt in schooljaar 2024-2025 een subsidie vanuit het jeugdeducatiefonds. Met deze subsidie zorgen wij dat iedere klas wekelijks een krat groenten en fruit ter beschikking heeft. Iedere dag genieten de leerlingen van een gezonde snack.
In sommige gevallen verloopt het onderwijsproces niet zonder slag of stoot en is er sprake van grensoverschrijdend gedrag. Om in dergelijke situaties planmatig, verstandig en consequent te kunnen handelen, is een houvast belangrijk (curatieve aanpak). Op alle vormen van ongewenst gedrag volgt hoe dan ook een consequentie. Aangezien er tussen de leerlingen van de Parkschool grote verschillen bestaan, is de sanctie op maat. Het protocol grensoverschrijdend gedrag biedt hier handreikingen voor.
Het veiligheidsplan beschrijft het beleid van de Parkschool op het gebied van agressie, geweld, seksuele intimidatie en pesten.
De team-trainingen voor het omgaan met agressie blijven een speerpunt in onze schoolontwikkeling.
Passend Onderwijs bij de Parkschool
De Parkschool, onderdeel van het samenwerkingsverband Westelijke Mijnstreek, zet zich samen met schoolbesturen en andere scholen in voor passend onderwijs voor alle leerlingen. Meer informatie hierover is te vinden op de website van Kindante, zowel in het Nederlands (https://kindante.nl/documenten/passend-onderwijs-zuid-limburg/) als in het Engels (https://kindante.nl/documenten/inclusive-primary-education-in-south-limburg/).
Samenwerking met Ketenpartners
De Parkschool werkt nauw samen met diverse ketenpartners om de zorg en ondersteuning voor haar leerlingen te optimaliseren. Deze samenwerking kan gericht zijn op een warme overdracht van leerlingen (bijvoorbeeld met KDC en MKD), op directe zorg voor de leerlingen (in samenwerking met Daelzicht, Stichting MEE, GGD, Centrum voor Jeugd en Gezin, de gemeente), of op de uitwisseling van kennis en ervaringen (met partners zoals MaatKRACHT, Kwadrant, en via IB-overleg).
Intensieve Samenwerking met Daelzicht
Sinds 2019 werkt de Parkschool intensief samen met zorgpartner Daelzicht binnen de doelgroeparrangementen onderwijs-jeugdhulp (DGA). Dankzij gemeentelijke subsidies in Zuid-Limburg kunnen zorgverleners nu in de school zelf ondersteuning bieden aan leerlingen, wat voorheen via individuele beschikkingen onder de jeugdwet verliep. Deze aanpak zorgt voor een preventievere benadering en biedt ook voordelen voor andere leerlingen in de klas. Sinds de invoering van DGA is er meer rust in de klas door de aanwezigheid van vaste zorgbegeleiders die nauw samenwerken met leerkrachten en assistenten. Voor leerlingen met een WLZ-indicatie worden afspraken gemaakt met ouders en Daelzicht over de inzet van het WLZ-budget voor zorgondersteuning op school.
Samenwerking met KDC 't Steyntje
Sinds het voorjaar van 2018 komen er kinderen van KDC 't Steyntje naar de Parkschool om de overgang naar school te vergemakkelijken. Deze samenwerking biedt 't Steyntje onderwijskundige ondersteuning en de Parkschool zorgkundige inbreng.
Samenwerking binnen Cluster MaatKRACHT
Stichting Kindante omvat momenteel vier scholen voor speciaal basisonderwijs (SBO), speciaal onderwijs (SO), en voortgezet speciaal onderwijs (VSO):SBO Het Mozaïek / SBO de Blinker (gefuseerd per september 2024)SBO de HorstSO/VSO XaveriusSO/VSO de ParkschoolDeze scholen werken gezamenlijk binnen het cluster MaatKRACHT om de kwaliteit van onderwijs en zorg verder te verbeteren.