Basisschool Sint Joris

Waterhoen 1 7132 DK Lichtenvoorde

Schoolfoto van Basisschool Sint Joris

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op de Jorisschool doen alle kinderen mee aan de IEP-eindtoets. Dit geeft een gemiddelde toetsscore. Er zijn echter ook kinderen van wie de score niet meetelt. Dit zijn bijvoorbeeld kinderen met een eigen leerweg of kinderen die minder dan twee jaar op de school zitten. De gecorrigeerde score vermelden we ieder jaar in de schoolgids.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerlingvolgsysteem

Onder het leerlingvolgsysteem verstaan we een geheel van toetsen ten behoeve van het volgen van de ontwikkelingen van de kinderen tijdens hun schoolperiode. Twee keer per jaar worden in alle groepen de Cito-toetsen afgenomen. Na iedere toets periode worden de toets resultaten bekeken. De toets resultaten geven een beeld van het onderwijsleerproces van zowel het individuele kind als van de hele school.

Voor de sociale- emotionele ontwikkeling gebruiken we ZIEN. Dit is een vragenlijst die we invullen om meer zicht te krijgen op welzijn, betrokkenheid, taakgedrag, zelfstandigheid, sociale interactie en autonomie. Ook worden de sociale relaties in kaart gebracht door het maken van sociogrammen. Dit gebeurt twee keer per jaar.

Daarnaast wordt er jaarlijks de SiDi –vragenlijst, (signalering, diagnosticering, van intelligente en (hoog)begaafde kinderen) ingevuld om de kinderen in beeld te krijgen met een ontwikkelingsvoorsprong. Alle verkregen gegevens worden zorgvuldig bewaard. Twee keer per jaar krijgen de kinderen een rapportfolio met daarin de resultaten van de toetsen. Ouders met hun kinderen krijgen de gelegenheid om over dit rapport te praten.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Bij het schooladvies voor het vervolgonderwijs maken we gebruik van de gegevens uit ons leerlingvolgsysteem en het oordeel van de leerkrachten. De score van de IEP-eindtoets heeft hierbij een aanvullende functie.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Veiligheid en geborgenheid
We willen dat leerlingen zich ontwikkelen tot zelfstandige, sociale mensen. Vertrouwen in, met en op elkaar, respect voor elkaar en aandacht voor het sociale aspect zijn hierin sleutelwoorden. 

Saamhorigheid
Leren doe je samen. We willen de saamhorigheid tussen leerlingen, leerkrachten en ouders bevorderen zodat de individuele ontwikkeling van alle betrokkenen gestimuleerd wordt. Niet alleen kinderen leren van en met elkaar maar ook leerkrachten en ouders nemen hier een belangrijke plaats in. Laagdrempeligheid en korte lijnen zijn hier sleutelwoorden.  

Uitdagende leeromgeving
We bieden een gevarieerd en aantrekkelijk programma met mogelijkheden tot differentiatie, zelfstandig werken en keuze werk waarbij ruimte is voor het eigen maken van de leerstof op een manier die bij het kind past.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilig voelen
  • Uitdaging
  • Saamhorigheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven