Frans ten Bosch

de Rode van Heeckerenstr 26 7131 ER Lichtenvoorde

Schoolfoto van Frans ten Bosch

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tijdens werkoverleggen analyseren wij samen met het team de tussenresultaten van de methodetoetsen en DIA toetsen. In de dag- en weekplanningen worden de nodige aanpassingen door leerkrachten gedaan wat betreft het onderwijsleerproces. Zo kunnen leerkrachten het onderwijs op tijd bijsturen. De leerkrachten kunnen hierin ondersteuning krijgen door de intern begeleider en directeur. Vroegtijdig bespreken we gezamenlijk het onderwijsleerproces en de resultaten van de leerlingen om de juiste keuzes te kunnen maken in het onderwijsaanbod.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Procedure van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs. 

Eind groep 7 n.a.v. E7 toets:

  • De grafiek ‘prognose uitstroom VO’ wordt door leerkracht en intern begeleider bekeken en besproken.
  • Er wordt een voorlopig dubbel advies gegeven aan leerling en ouders.
  • Indien sprake is van LWOO/PRO; ouders procedure uitleggen.

Groep 8 Begin schooljaar:

  • Voorlopig advies wordt tijdens de ouder-kindgesprekken herhaald en verwachtingen per uitstroom worden besproken.
  • Groepsleerkracht begint met opstellen OKR (beginnend met LWOO/PRO) en stuurt de informatie door naar ouders ter inzage.

Midden groep 8 n.a.v. M8 toets:

  • Tijdens de groepsbespreking worden de resultaten van toetsen doorgenomen en het definitieve advies bepaald.
  • Leerlingen waarbij het advies nader bekeken moet worden, komen terug in een leerlingbespreking.
  • OKR wordt verder aangevuld.
  • Leerkracht groep 8 deelt voortgang leerlingen en dilemma’s met teamleden in werkoverleg.
  • Definitieve advies door: groepsleerkracht, de intern begeleider en eventueel met overige teamleden.                           

Februari groep 8:

  • Leerlingen maken in de eerste twee weken van februari de doorstroomtoets.
  • Adviesgesprek met ouders-leerling.
  • Waar mogelijk wordt OKR al ondertekend door ouders en directeur.
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 23 maart het definitieve advies.
  • Leerlingen worden door ouders tussen 25 en 31 maart aangemeld op een VO-school en geven dit op school aan zodra ze dit gedaan hebben.
  • LWOO/PRO: uitslag beschikking bekijken.
  • Gesprek: leerling-ouders-leerkracht (waar nodig sluit intern begeleider aan)    

Na doorstroomtoets groep 8:

  • Na de doorstroomtoets wordt voor iedere leerling bekeken of het advies bijgesteld moet/kan worden. Ligt de uitslag binnen de verwachting en past dit bij het gegeven advies? Wanneer de eindtoets hoger is dan het gegeven advies, wordt dit besproken tussen intern begeleider en de leerkracht. Wanneer er heroverwogen wordt, volgt er eerst een gesprek met ouders hierover.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Samen leven, leren en werken in een veilige leeromgeving. Dat is waar wij voor staan.

In de 21e eeuw is het noodzakelijk dat kinderen onder andere leren samenwerken aan gezamenlijke doelen. Goed kunnen communiceren is hierbij belangrijk. Als school willen we samen met ouders kinderen leren hoe ze problemen creatief kunnen oplossen.

Om deze belangrijke vaardigheden aan te leren maken wij gebruik van "Kwink".

Kwink is een methode om kinderen belangrijke sociaal-emotionele vaardigheden aan te leren. Met o.a. verrassende filmpjes, liedjes en rollenspellen. Zo leren kinderen zich goed uiten en nog beter omgaan met zichzelf en anderen. Deze methode is gebaseerd op recente, wetenschappelijke inzichten van onder andere dr. Kees van Overveld.

Voor meer informatie klik hier.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Gelijkheid
  • Betrokken

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven