Frans ten Bosch

de Rode van Heeckerenstr 26 7131 ER Lichtenvoorde

Schoolfoto van Frans ten Bosch

Het team

Toelichting van de school

Vanaf groep 3 krijgen de leerlingen 1x in de week les van een vakdocent bewegingsonderwijs in de Hamalandhal. De andere beweegles zal door de eigen bevoegde groepsleerkracht gegeven worden. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Kortdurende vervangingen (maximale duur van twee weken) worden zoveel mogelijk intern opgelost. Onder kortdurende vervangingen verstaan wij: ziekteverzuim;- calamiteitenverlof (bijv. doktersbezoek);- scholingsverlof;- rechtspositioneel verlof (verhuizing, huwelijk, overlijden e.d.;- extra inzet (tijdens toetsperiodes).

Dit betekent dat wij een vervangingsscenario hebben opgesteld. Bij verlof van vaste leerkrachten zetten wij eigen leerkrachten in. Soms is dit toch niet mogelijk. Wanneer deze situatie zich voordoet, zullen wij kijken of het mogelijk is om één van de intern begeleiders of de directeur voor de groep te zetten. In uiterste nood en bij langdurige vervangingen (meer dan twee weken) kunnen wij een beroep doen op de vervangingspool.

Op deze wijze willen wij voorkomen dat kinderen naar huis gestuurd moeten worden, dit zien wij pas als laatste mogelijkheid.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Klik hier voor de verdeling van leerkrachten over de groepen.

Burgerschap

Sinds 1 augustus 2021 is er een nieuwe wet burgerschapsonderwijs voor het basisonderwijs. Daarmee is de wettelijke verplichting om burgerschapsonderwijs te geven aangescherpt. In de nieuwe wet burgerschapsonderwijs staat dat leerlingen moeten leren over de basiswaarden van de democratische rechtsstaat. Daarbij focust het onderwijs op acht basiswaarden. Het gaat daarbij niet alleen om kennis, maar ook om het ontwikkelen van de competenties die daarbij horen. Onze school is een plek waar leerlingen op een veilige manier hun burgerschapsvaardigheden met elkaar kunnen oefenen en leerkrachten de basiswaarden uitdragen en dienen als voorbeeld. Binnen Paraat scholen geven alle scholen eigen invulling aan burgerschap. Dit zit veelal verweven in het dagelijkse aanbod en handelen van de leerkrachten. Met de komst van de nieuwe wet staat burgerschapsonderwijs bij Paraat scholen op de agenda, er wordt een gezamenlijke visie ontwikkeld. Van daaruit gaat op schoolniveau het burgerschapsonderwijs waar nodig aangescherpt worden waarbij helder wordt welke leerdoelen in welk leerjaar worden behandeld.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Groep 1 t/m 8: maandag t/m donderdag van 8.30 uur tot 14.15 uur.

Groep 1 t/m 8: vrijdag van 8.30 uur tot 12.30 uur.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Beleid rond externe partners in de school:

Regelmatig krijgen wij vragen van ouders en externe aanbieders (logo-, fysiotherapie) of behandelingen onder schooltijd mogelijk zijn. Als school bewaken wij de onderwijstijd van onze kinderen en vinden dat deze behandelingen zoveel mogelijk buiten schooltijd gepland moeten worden. Ouders hebben hierin de verantwoordelijkheid om deze ondersteuning samen met de aanbieder af te stemmen.

Wij realiseren dat behandeling na schooltijd niet altijd volledig mogelijk is. Mocht dit aantoonbaar zijn dan zoeken wij in het belang van het kind samen met ouders en behandelaar naar een oplossing. Voorwaarde hierbij is dat de behandeling maximaal 1x per week op de middag gepland kan worden.



Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Zie SchoolOndersteuningsPlan (SOP).

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Visie op het jonge kind:

Sinds schooljaar 2021-2022 werken wij in de groepen 1 en 2 op de Frans ten Boschschool met het leerlingvolgsysteem ‘Digikeuzebord’. Digikeuzebord is een keuzebord waarop de kinderen hun eigen keuze kunnen maken in het spel/werk dat ze willen gaan doen. Deze kiesmoment zijn op twee verschillende momenten van de dag  en duren ongeveer een uur. De kinderen spelen in de hoeken op de gang of gaan een spelletje doen in de klas. Daarnaast zijn er in de week ook altijd werkjes die de kinderen moeten maken. Denk aan een knutselwerkje ter bevordering van de fijne motoriek. Dit ‘moet’ werkje maken de kinderen voor het einde van de week. Welke dag ze dit werkje maken mogen de kinderen zelf weten, maar aan het eind van de week moet het werkje wel gemaakt zijn. Natuurlijk begeleidt de leerkracht de kinderen hierin. Door deze werkwijze willen wij het eigenaarschap van jonge kinderen en een stukje zelfverantwoordelijkheid vergroten.

Daarnaast beschikt Digikeuzebord over een leerlingvolgsysteem. Een leerlingvolgsysteem is voor de leerkrachten ontwikkeld om de kinderen te volgen in hun ontwikkeling. Het leerlingvolgsysteem bestaat uit leerlijnen (doelen waar het jonge kind aan moet voldoen). De leerkracht vult de leerlijnen in zodat er een duidelijk beeld ontstaat waar het kind staat in de ontwikkeling van het jonge kind. Al deze leerlijnen worden in de loop van het jaar ingevuld zodat er in de jaren dat het kind in de groepen 1 en 2 zit een duidelijk en compleet beeld ontstaat van de ontwikkeling van het kind. Kleuteruniversiteit Wij werken in de groepen 1 en 2 met thema’s. Deze thema’s sluiten altijd aan bij de belevingswereld van de kinderen. De thema’s bieden we aan met behulp van kleuteruniversiteit. Kleuteruniversiteit maakt, in samenwerking met uitgevers van kinderboeken, digitale thematische projecten voor kleuters op basis van prentenboeken. De materialen die kleuteruniversiteit aanbiedt, kunnen meteen ingezet worden in de klas en geeft daarnaast de leerkracht veel tips en ideeën om spel in hoeken vorm te geven. De thema’s die kleuteruniversiteit aanbiedt sluiten daarnaast altijd aan bij de leerlijnen/doelen die van belang zijn voor jonge kinderen. Zodat de leerkrachten de ontwikkeling van de kinderen goed kunnen blijven volgen. De thema’s lopen vaak voor een langere periode, ongeveer rond de 6 weken.
Spel:
Op de Frans ten Bosch vinden wij spel erg belangrijk in de groepen 1 en 2. In de gezamenlijke gang in de school vindt dan ook het spelen in hoeken plaats door meerdere kleutergroepen tegelijk samen te laten spelen. De spelhoeken die hier te vinden zijn verschillen per thema, maar je kunt hierbij denken aan: huishoek, bouwhoek, zand/watertafel, beweeghoek, themahoek, winkel enzovoorts. Daarnaast zijn er in de klassen ook verschillende spelhoeken te vinden. Denk hierbij aan de iets kleinere hoeken: rekenhoek, taalhoek en leeshoek. Kleuters leren door te spelen. Spel is een activiteit dat de kinderen vrijwillig uitvoeren, waarbij plezier van belang is. Tijdens het spel is er geen doel waar de kinderen aan werken of een resultaat dat ze moeten behalen. Soms is dit doel er wel op de achtergrond, maar het belangrijkste is het spel zelf. Daarnaast is het kind in het spel actief bezig. Deze 4 kenmerken zijn een voorwaarde om te kunnen spreken van spel. Als leerkrachten hebben wij in de groepen 1 en 2 een belangrijke rol in het spelen. Als leerkracht kunnen wij het spel van de kinderen verrijken. Dus onze eigen kennis van de wereld overbrengen aan de kinderen. Hierdoor kan het spel van de kinderen zich verder ontwikkelen. Als leerkrachten spelen en denken wij mee tijdens het spelen. De fantasie wordt geprikkeld en als leerkracht gaan wij mee in de fantasiewereld van de kinderen. Daarnaast is een belangrijke rol in het spelen dat wij begeleiding bieden aan de kinderen. Deze begeleiding is gericht op de zone van de naaste ontwikkeling. Dus wij kijken als leerkracht wat het kind op dit moment kan en waar we naar toe zouden moeten met de kinderen. Door deze begeleiding en door de juiste vragen te stellen dagen wij de kinderen uit om nieuwe situaties te creëren en te gaan (na)spelen. In deze situaties kunnen de kinderen weer nieuwe grenzen onderzoeken, opzoeken en gaan verkennen.

Thema’s:

Wij werken in het schooljaar met thema’s. Deze thema’s gaan over onderwerpen die goed aansluiten op de belevingswereld van de kinderen. Denk aan thema’s als: herfst, op reis, mijn lichaam, dinosaurussen, maar ook belangrijke feesten zoals sinterklaas en kerst. De thema’s zijn vaak over meerdere weken verspreid, ongeveer zo’n 6 weken.

Kinderopvang KOSMO:

Kinderopvang KOSMO werkt met de VVE-methode Startblokken (klik hier voor meer informatie). Dit programma is gebaseerd op sociaal en interactief leren, door gebruik te maken van (actuele) thema's en samenhang in activiteiten aan te bieden. Daarnaast levert het programma bouwstenen voor een individueel pedagogisch activiteitenplan, wanneer kinderen dit nodig hebben. Kinderen worden spelenderwijs gestimuleerd in hun ontwikkeling, waarbij er tevens voldoende tijd is voor het zelf spelen en ontdekken. De medewerkers van KOSMO zijn VVE geschoold en zijn daarmee gecertificeerd om te werken met deze methode. Medewerkers vullen een ontwikkelingsvolgmodel (OVM) in voor jouw kind, periodiek bespreken zij deze met de ouder(s), verzorger(s). Bovenstaand programma sluit aan op de basisschool zodat jouw kind goed voorbereid aan de basisschoolperiode begint.

 

Terug naar boven