Basisschool Loysder Hoek

Willem Alexanderhof 8 3832 JN Leusden

Schoolfoto van Basisschool Loysder Hoek

Resultaten doorstroomtoets

Vanaf het schooljaar 2023-2024 maken alle leerlingen aan het eind van de basisschool een doorstroomtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde doorstroomtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In de groepen 3 t/m 8 maken de kinderen CITO-toetsen van Leerling in Beeld. De tussenopbrengsten van de leerlingen zijn op Loysder Hoek bovengemiddeld hoog. Gezien onze leerlingpopulatie zetten we hoog in en stimuleren we onze leerlingen boven zichzelf uit te stijgen en grenzen te verleggen. In onze school hebben wij voor de (hoog)begaafde leerlingen een complete projectmatige, thematische leerlijn voor groep 1 t/m 8. Hiermee kunnen wij het onderwijsprogramma nog beter op de kinderen afstemmen.

In groep 8 krijgen de kinderen de doorstroomtoets van Leerling in Beeld. Meestal klopt de uitslag goed met ons advies voor het voortgezet onderwijs, maar soms wijkt de uitslag af. In het laatste geval zal, in samenspraak met u en de scholen voor voortgezet onderwijs, goed gekeken worden naar de mogelijkheden van uw kind.

Goed onderwijs sluit aan bij en speelt in op de mogelijkheden van leerlingen. Belangrijk zijn daarbij het cognitieve niveau en het potentieel van de leerling. Andere elementen spelen evenzeer een rol, zoals leerstijl, motivatie en begaafdheid op andere velden dan de cognitieve intelligentie, en de eventuele beperkingen waarmee een leerling te maken heeft. Wanneer het gaat om onderwijs op maat van de leerling, denken we aan leerlingen die met bijvoorbeeld een taalachterstand binnenkomen, aan leerlingen met beperkingen, bijvoorbeeld op cognitief of sociaal-emotioneel vlak en aan leerlingen die doorgaans begaafd of hoogbegaafd worden genoemd. 

Op basis van het opleidingsniveau van de ouders en het beperkte aantal leerlingen met een weging, is het aannemelijk dat er hoog ingezet mag en kan worden op het leerstofaanbod. Ouderbetrokkenheid zetten we hierbij in om het leerrendement voor het kind te verhogen. Enig aandachtspunt met betrekking tot beleidskeuzes ten aanzien van het leerstofaanbod en het handelen van de leerkracht is wel dat instromende leerlingen met een specifieke hulpvraag iets meer dan gemiddeld onze relatief ‘kleine school’ opzoeken. Dit vraagt van leerkrachten de kunst om in hoge mate te kunnen differentiëren in de groep en het klassenmanagement te beheersen. Daarbij zetten we in het kader van Passend Onderwijs in op voldoende basisondersteuning en leerkrachten die zich specialiseren (bijvoorbeeld specialist begaafdheid, gedrag, rekenen, taal/lezen, etc.).

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Leerlingvolgsysteem

Vanaf groep 3 worden, naast het afnemen van de methodetoetsen, twee keer per jaar LVS-toetsen afgenomen. De Cito M in januari en de Cito E in juni. Deze toetsen meten de leergroei van de leerling. De resultaten worden in het leerlingvolgsysteem (LVS) genoteerd. Hiermee kan de leerontwikkeling in kaart gebracht worden: welke lesstof is blijven hangen, welke hiaten zijn er (nog) en past het resultaat bij het beeld dat de leerkracht van de leerling heeft. Met de gegevens van de toetsen probeert de leerkracht zijn of haar onderwijs zo in te richten, dat ieder kind krijgt waar het behoefte aan heeft.

Bepaling advies

Het advies wordt bepaald door:

  • leerlingkenmerken (werkhouding, gedrag, planvaardigheden, concentratie, zelfstandig werken, huiswerk, et cetera);
  • omgevingskenmerken (verwachtingen, ondersteuning, problemen);
  • resultaten methodetoetsen;
  • resultaten Cito-toetsen (LVS). 

Kinderen ontwikkelen zich vaak in sprongen. Daarom is het belangrijk om te kijken naar de trendlijn in het LVS. De resultaten voor begrijpend lezen en rekenen/wiskunde wegen daarbij zwaarder dan lezen en spelling, omdat de vraagstelling in deze Cito-toetsen complexer is. 

Pre-advies (groep 7)

Het pre-advies wordt opgesteld door de leerkracht(en) groep 7, in overleg met de intern begeleider en de directeur. Eind groep 7 wordt bij het laatste rapportgesprek (juni/juli) een pre-advies gegeven, zodat ouders en leerlingen een idee krijgen van het mogelijke uitstroomprofiel. Voor het gesprek wordt 10 min. per leerling ingepland. Het pre-advies is gericht op groei, zodat het advies in groep 8 eventueel naar boven bijgesteld kan worden. In het gesprek wordt de uitdraai van de leerlinganalyse, de grafiek prognose VO, de werkhouding en ontwikkelingsdoelen aangegeven/besproken.

Voorlopig schooladvies (groep 8)

In november worden de B8 Cito leerling in beeld toets voor begrijpend lezen, taalverzorging en rekenen/wiskunde afgenomen. De resultaten worden in ParnasSys gezet, zodat het LVS een compleet beeld geeft. Eind november vindt er in groep 8 een voortgangsgesprek plaats met leerling en ouder(s). Hiervoor worden de reguliere 10-minutengesprekken gebruikt. Hierbij worden o.a. de resultaten, werkhouding en sociaal emotioneel welbevinden besproken. Eind januari vinden de voorlopige adviesgesprekken plaats met de leerkracht(en) van groep 8. Ouders en kind spreken dan met de leerkracht over de totstandkoming van het voorlopig advies en de ontwikkelingsdoelen voor de komende periode. 

Ouders en kinderen kunnen met dit voorlopig advies gericht kijken naar de verschillende VO-scholen.

Doorstroomtoets

Sinds 2024 maken alle kinderen de doorstroomtoets. Door een doorstroomtoets te hebben wordt beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen. Ook na het afnemen van de toets in groep 8.Er is één centrale aanmeldweek voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies.

De stappen van het schooladvies en de toets zien er als volgt uit:

  1. Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
  2. Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.
  3. Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
  4. Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
  5. Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.

Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet dit motiveren.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Sociaal-emotioneel leren is het ontwikkelingsproces waarmee onze leerlingen fundamentele levensvaardigheden verwerven. Dit zijn vaardigheden waarmee we onszelf, onze vriendschappen en ons werk effectief en moreel verantwoord kunnen vormgeven. Onderzoek leert dat een goed schoolklimaat en aandacht voor sociaal-emotioneel leren 11% meer leerresultaat oplevert. De leerresultaten van kinderen op het gebied van rekenen, taal en lezen worden gestimuleerd door te werken aan een goede sociaal-emotionele ontwikkeling en een veilig klassenklimaat. Naast aandacht voor de academische kennis is er dus ook veel aandacht voor mentale gezondheid en sociaal-emotionele ontwikkeling. De Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD) spreekt van ‘teaching the whole child’ hetgeen zeer goed aansluit bij de visie van basisschool Loysder Hoek.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 2 oktober 2018 is basisschool Loysder Hoek op voordracht van Stichting VOILA door de Inspectie van het Onderwijs bezocht.

Naar aanleiding van dit onderzoek heeft Loysder Hoek het predicaat "GOEDE SCHOOL" gekregen.

In de bijlage vindt u de bevindingen van dit onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs.

Terug naar boven