Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verschillend Onderwijs In Leusden Achterveld (stichting Voila)
Voila verzorgt op 9 basisscholen en 1 taalschool met ruim 200 personeelsleden voor circa 2.150 kinderen onderwijs in Leusden en Achterveld. Wat Voila uniek maakt in Nederland is dat zij de identiteiten Protestants-Christelijk, Interconfessioneel (RK/PC), Openbaar en Algemeen bijzonder verenigt in één bestuur: verschillend en toch verbonden.
Binnen Voila leren kinderen zichzelf kennen en de ander begrijpen, midden in de wereld. Daarom zijn al onze scholen ontmoetingsscholen waarin leerlingen en volwassenen elkaar (leren) ontmoeten in ieders eigenheid, in onze verschillen en overeenkomsten. De scholen geven daarnaast ieder op hun eigen manier invulling aan het onderwijs vanuit verschillende levensbeschouwelijke- en onderwijskundige uitgangspunten. Voila vindt het van belang dat de scholen een eigen gezicht hebben en dat er voor ouders en leerlingen iets te kiezen valt. Deze keuze is samen te vatten als: op elke school is sprake van een basiskwaliteit die we van elke school verwachten. Daarbovenop onderscheiden scholen zich met eigen ambities.
De stichting Voila wordt bestuurd door Akke Wiersma, College van Bestuur (CvB). Zij is integraal verantwoordelijk voor de organisatie. CvB en directies worden ondersteund door het stafbureau. Het adres van het stafbureau is: 't Erf 1, 3831 NA Leusden, Tel. 033 - 433 50 10, E-mail: [email protected], Website: www.voilaleusden.nl
RvT
De Raad van Toezicht houdt toezicht op en adviseert het College van Bestuur. De Raad van Toezicht bestaat uit de volgende leden:
- De heer ir. M.B.A.M. de Kok (voorzitter)
- De heer drs. E.J.R. Koolhaas
- De heer mr. R. Bloemers
- Mevrouw drs. C.V. van Aalsum MA
- Per 01-08-2024 een vacature
(G)MR
De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad adviseert de organisatie over het beleid van de stichting en heeft op een aantal terreinen instemmings- of adviesbevoegdheden. Op schoolniveau vervult de medezeggenschapsraad (MR) deze rol.
Deelname vanuit de oudergeleding:
- Mariel Willems (ouder Alandsbeek)
- Dirk Morsink (ouder Leusden Zuid)
- Loraine Kraanen (ouder De Biezenkamp)
- Ellen van de Burgwal (ouder Groenhouten)
- Per 01-08-2024 vacature (ouder Berkelwijk)
Deelname vanuit de personeelsgeleding:
- Jasper van Zandwijk (leerkracht Alandsbeek)
- Ilonka Wallenburg (leerkracht Leusden Zuid)
- Rob Bakker (leerkracht Berkelwijk)
- Marlies Hartog (leerkracht De Biezenkamp)
- Per 01-08-2024 vacature (leerkracht Groenhouten)
MR
Deelname vanuit de oudergeleding:
- Naoual Bennaghmouch
- Reina Dijksterhuis
- Mirjam van der Bent
Deelname vanuit de personeelsgeleding:
- Margot Sloof
- Karen in der Rieden
- Maaike Klootwijk
Passend onderwijs binnen Voila
Ons doel is om voor iedere leerling passend onderwijs te verzorgen.
De ondersteuningsroute en het ondersteuningsteam
De meeste leerlingen ontwikkelen zich prima dankzij het aanbod dat de school binnen en soms buiten de groep kan bieden. Soms heeft een leerkracht vragen over de begeleiding van een leerling. Deze vragen kan de leerkracht bespreken met de intern begeleider. Als de intern begeleider en de leerkracht er samen niet uitkomen, kunnen zij specialisten (leerkrachten die zich gespecialiseerd hebben op een bepaald gebied) binnen de school inzetten. Als ze er dan nog niet uitkomen, kan de vraag besproken worden in het ondersteuningsteam (OT) in een zogenaamd sparmoment. Het ondersteuningsteam bestaat uit de intern begeleider van de school, de onderwijsondersteuner van het Samenwerkingsverband de Eem, de opvoedondersteuner van Lariks en de stafmedewerker Passend onderwijs van Voila. Dit gebeurt altijd met de instemming van ouders; u bent dus op de hoogte als de school deze stap gaat zetten. Bij nadrukkelijk geen instemming van ouders, kan de school de vraag anoniem aan het OT stellen.
Het kan zijn dat dit sparmoment oplevert dat er meer informatie nodig is. Dan wordt een gesprek met ouders gepland: een multidisciplinair overleg (MDO). Bij dit MDO is niet altijd het gehele ondersteuningsteam aanwezig. Dit ligt aan de ondersteuningsvraag van de leerling.
De ondersteuning aan kinderen binnen het regulier basisonderwijs kent vier niveaus. De ondersteuningsniveaus 1 t/m 3 vallen onder de basisondersteuning van de school. Niveau 4 valt onder de extra ondersteuning. Het bestuur ontvangt vanuit het samenwerkingsverband extra middelen om de ondersteuning op niveau 4 te realiseren. Het bestuur van Voila verdeelt deze middelen. Mocht ondersteuning op niveau 4 ook niet toereikend zijn voor een leerling, dan kan plaatsing op een S(B)O school een reële mogelijkheid zijn. Ouders en school trekken samen op in dit traject.
Op het moment dat een leerkracht een vraag heeft over de begeleiding van een leerling, worden de leerling en de situatie beter in kaart gebracht in een daarvoor ontwikkeld leerlingvolgsysteem, het Topdossier. Tijdens het volgen van de ondersteuningsroute binnen de school, wordt dit Topdossier steeds aangevuld met informatie uit de gesprekken. Als er extra ondersteuning wordt ingezet voor een leerling, worden de doelen van deze extra ondersteuning opgenomen in het Topdossier, zodat alle betrokkenen (ook u als ouders) weten aan welke doelen er wordt gewerkt en op welke manier. Deze doelen worden met elkaar geëvalueerd, waarna er opnieuw met elkaar (meestal ouders, leerkracht en intern begeleider) gekeken wordt wat er op dat moment nodig is voor een leerling of leerkracht. Het kan zijn dat dan wordt vastgesteld dat een leerling of leerkracht zonder extra ondersteuning verder kan binnen de basisondersteuning van de school. Als de extra ondersteuning verlengd of veranderd moet worden, bespreekt de intern begeleider dit opnieuw in het OT, waarop een nieuw besluit volgt.
Extra voorzieningen binnen Voila
Voila biedt in het kader van passend onderwijs verschillende extra mogelijkheden. Zo heeft Voila sinds een aantal jaar een expertisecentrum en een Taalschool. Taalschool Voila biedt onderwijs aan kinderen van 4 -12 jaar die de Nederlandse taal nog onvoldoende beheersen om aan te sluiten in een reguliere groep. Doel is dat kinderen na 1 - 1,5 jaar doorstromen naar het regulier onderwijs. Vanuit Taalschool Voila worden deze leerlingen nog een jaar begeleid om zo hun aansluiting in het regulier onderwijs te vergemakkelijken. De Taalschool is een zelfstandige school en is gehuisvest op de Lingewijk. Het expertisecentrum heeft een intensieve instructiegroep op KC Berkelwijk. In deze groep volgen de kinderen op de ochtenden lessen in de hoofdvakken (spelling, begrijpend lezen en rekenen). Zij krijgen dit aangeboden op hun eigen (passende) niveau. In de middag zitten de leerlingen in een stamgroep op samenwerkingsschool Wereldwijs (voorheen Holm en Heerd). Plaatsing in deze groep gaat in overleg met ouders, de intern begeleider van één van de andere Leusdense scholen en met de onderwijsondersteuner van het Samenwerkingsverband de Eem. Op deze manier streven we ernaar dat zoveel mogelijk kinderen in Leusden, thuisnabij, onderwijs kunnen krijgen. Deze intensieve instructiegroep (in de volksmond groep Goud) is voor kinderen van groep 4 - 8.
Voila heeft samen met de andere besturen binnen Leusden een Groeilab ontwikkeld. Deze is bestemd voor leerlingen uit groep 6 en 7 die meer uitdaging nodig hebben, specifiek op het gebied van de executieve vaardigheden. De Pr8klas is een Leusdensbrede voorziening in samenwerking met het Element voor leerlingen in groep 8 die praktisch ingesteld zijn. De Kr8klas heeft net als de Pr8klas als doel de overgang naar het VO soepeler te laten verlopen. Het is bestemd voor leerlingen in groep 8 met een VWO+ advies die meer uitdaging nodig hebben. Dit is in samenwerking met het Corderius College opgezet in plaats van de masterclass. De school meldt de leerlingen hiervoor aan. Uitgebreide informatie over alle mogelijkheden vindt u op de website van Voila: www.voilaleusden.nl
Samenwerkingsverband de Eem
Wij vinden dat alle kinderen recht hebben op goed onderwijs. Soms heeft een kind extra ondersteuning, begeleiding of hulp nodig. Samen wordt gezocht naar het beste onderwijsaanbod voor elke leerling. Lukt dat niet? Dan ondersteunen Samenwerkingsverband de Eem de school en leerling.
In Samenwerkingsverband de Eem werken schoolbesturen en basisscholen in de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten-Spakenburg (Eemdijk), Leusden (Achterveld), Soest (Soesterberg) en Woudenberg samen. Voor meer informatie: www.swvdeeem.nl, tel: 033 - 7601191.
JOSEE
JOSEE is het gezamenlijke steunpunt voor jeugd en ouders van SWV de Eem (primair onderwijs) en SWV Eemland (voortgezet onderwijs). We werken in de regio Eemland. Het steunpunt is bedoeld om jeugd en ouders te informeren en ondersteunen op het gebied van passend onderwijs. Tegelijkertijd signaleert JOSEE het als er iets verbeterd kan worden op het gebied van passend onderwijs in de regio.
Kom je ergens zelf niet uit? Neem contact op! JOSEE beantwoordt al jouw vragen, gaat in gesprek en ondersteunt waar nodig. Ook is er de mogelijkheid om op ons spreekuur (op afspraak) te komen. Voor meer informatie: www.josee.nl, tel: 033 - 3030488.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op Loysder Hoek hebben wij de ambitie om elk kind op zijn of haar niveau te ondersteunen en te begeleiden. Wij zijn pro-actief en zien de leerkracht als spil in de ontwikkeling van het kind en het contact met ouders. De leerkrachten hebben een lerende houding en hebben de ambitie om elke dag beter te worden in hun vak!
Jonge kinderen leren door te spelen en te handelen met materialen; het bevordert de brede persoonlijke ontwikkeling van kinderen. In de onderbouw op Loysder Hoek, stellen we daarom spelen centraal en streven we naar een hoge betrokkenheid bij de verschillende activiteiten die wij bieden.
Het kinderbrein ontwikkelt zich in interactie met zijn omgeving. Een veilige en rijke speelleeromgeving is daarvoor erg belangrijk. In de lokalen en het leerplein zijn allerlei ‘hoeken’ ingericht waarin de kinderen op hun eigen niveau kunnen spelen en leren. Via thema’s bieden wij de kinderen activiteiten aan die hen helpen een stapje verder te komen in hun ontwikkeling. De thema’s sluiten aan bij de nieuwsgierigheid en leergierigheid van de kinderen. In elk thema krijgen meerdere ontwikkelingsgebieden aandacht, bijvoorbeeld voorbereidend lezen, rekenen, motoriek en taal. Ook de creatieve vakken komen aan bod in de thema’s.
Het speel-leerproces gaat ook door bij de oudste kleuters, maar voor hen wordt de sturende en stimulerende rol van de groepsleerkracht steeds belangrijker. Er worden op opbouwende lijn zelfstandige activiteiten aangeboden die de oudste kleuters gericht voorbereiden op leren lezen, schrijven en rekenen in groep 3. We zoeken hierin ook steeds meer de afstemming met groep 3, waar werken met thema’s en bewegend leren ook belangrijk zijn.
In groep 3 kunnen de kinderen de instructies van de ochtend, ‘s middags verwerken in het spel. Hierdoor zal de overgang van groep 2 naar groep 3 soepel verlopen.